23.950 lest ·
189 svar
24k lest
189 svar
Regle innenfor gammelt "teglskall"
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Her var det mange bud. Jeg deler helt oppfatningen at det er bedre å gjøre hele bygningen vinterisolert, og deretter senke temperaturen der man ikke trenger romtemperatur. Men samtidig huske at varm romluft inneholder mer fukt som kan kondensere. I en nødsituasjon kan man tenke seg å gå gjennom badet for å komme til et lager, men skal lageret senere få en utvidet funksjon blir det ganske håpløst. Beste løsning da er å lage en korridor fra hvilken man når samtlige rom. Tenk nøye gjennom først. Bad er dyre å flytte. Betong må kantisoleres for å unngå kuldebroer men også for å forhindre at romfukten kondenserer i betongen. Konsulter gjerne en lokal arkitekt når du er ferdig med dine tegninger.
Man kan nok si det sånn tross alt at om ikke bygningen allerede hadde hatt murt skall, hadde jeg bare bygget badet og ikke noe kaldlager i det hele tatt da dette egentlig ikke trengs. Men nå har jeg jo allerede et murert skall, og da føles det jo veldig dumt å ikke utnytte overflødig areal til noe.
Så kan det være at jeg kommer til å leie ut, og da vil jeg holde nede oppvarmingskostnadene så mye som mulig.
Om man likevel skulle ønske å ha inn et vindu, hvordan gjør man dette i innervegg/luftspalte o.l. Tenker da at man har vinduet inn mot terrassen, altså der det ikke finnes sjakt i veggen men bare innervegg, luftspalte og yttervegg.
Så kan det være at jeg kommer til å leie ut, og da vil jeg holde nede oppvarmingskostnadene så mye som mulig.
Om man likevel skulle ønske å ha inn et vindu, hvordan gjør man dette i innervegg/luftspalte o.l. Tenker da at man har vinduet inn mot terrassen, altså der det ikke finnes sjakt i veggen men bare innervegg, luftspalte og yttervegg.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Mye arbeid og kostnader med å lage et vindu i en helstens teglvegg hvis man ikke er en kløpper på muring. Man må også sette inn en teglbjelke over åpningen. Vinduet skal plasseres i åpningen i teglveggen. På innsiden bygges en ramme som går frem til teglsteinen og har samme mål som åpningen i teglsteinen. Vinduet bør spesialbestilles. Jeg ville satset på å gjøre om hele uthuset til baderom og bruke den vindusåpningen som finnes. 18 kvm er ikke for mye for et baderom som inneholder toalett, vask, dusj og bad, oppbevaring av håndklær mm. Kanskje også vaskemaskin. Selv har jeg et på 20 kvm, og det kunne vært større.
Det er en tanke å bygge hele huset til et større bad/bryggerhus og faktisk droppe vinduet helt og holdent. Som sagt handler det mye om at jeg sannsynligvis i perioder skal leie ut, og da får jeg ingen ekstra leie for et stort bad. Derimot blir oppvarmingskostnaden høyere ... Men det er kanskje tross alt marginalt ...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Oppvarmingskostnadene er garantert en marginal faktor. Uansett hvordan man skal bruke sitt hus, skal man tenke langsiktig, både når det gjelder bruk/funksjon og materialvalg. Et riktig utført bad kan ha en levetid på 50 år. Et feilaktig, høyst 10 år. Kvalitet er ikke i første omgang et kostnadsspørsmål, men snarere en følge av riktig holdning til materialvalg.
Ok du tenker typ lecavegger i stedet for gips etc.?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Ja, for eksempel. Mange setter fliser, et materiale som kan holde i 1000 år, på en fuktisolert bindingsvegg der fuktisoleringen bare holder i 10 år. Generelt: det er bedre å gjøre gjennomtenkt fra starten enn å måtte gjøre om stadig vekk.
Hvordan ville en innvendig vegg av leca bygges opp med isolasjon etc.?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Lecasteinen mures fra den eksisterende betongplaten innenfor teglmuren uten luftspalte, men med egnet isolasjonsmateriale mot tegle. Isolasjonsmaterialets tykkelse og lecasteinens bredde bestemmer man ut ifra ønsket isolasjonsstandard. Isolasjonsmaterialet kan være Frigolit eller mineralull, f.eks. Rockwool Skalmursskiva. Beregn at teglmuren tilsvarer 2,5 cm mineralull og at lecasteinen har dobbelt så høy U-verdi sammenlignet med mineralull. Nybyggingsstandard er 30 cm mineralull, noe som ikke føles rimelig i dette tilfellet. Den nye betongplaten støpes mot lecasteinen. Lecasteinen pusses på innsiden.
Ok, så flises det direkte på pusset? Det må vel være en fuktsperre imellom?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Bak alt flis som utsettes for vannsprut, dvs bak dusj, badekar, servant, må det være et tettsjikt. Ikke ellers. Har man dusjkabinett trengs det ikke tettsjikt. Rundt badekar og servant kan man også bruke metall eller glass utenpå flisene.
Hmm må jeg bruke skalmursskive eller fungerer vanlig mineralull eller steinull?
Hvordan skjer sammenbinding mellom leca innervegg og innertak, legger man en regel som hammerband oppå lecaen?
Hvordan skjer sammenbinding mellom leca innervegg og innertak, legger man en regel som hammerband oppå lecaen?
Hvordan skjer innfesting av "hammarbandet" som jeg må legge på den teglade ytterveggen?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det funker sikkert med andre varianter av mineralull, dog ikke glassull. Skallmurplate eller markplate er nok best. Man må sjekke dens hygroskopiske egenskaper. Jo høyere densitet, desto bedre. Jeg ville nok lagt en hammarband både på teglsteinene og lecan og latt takstolen binde dem sammen. I lecasteinen fester man med lecatapp, i teglsteinen med fordel med spikerplugg der man borer rett gjennom hammarbandet. Man kan jo også tenke seg stålbånd. Man må dimensjonere innfestingen med hensyn til løftekreftene, som kan være store når det gjelder tak.