S
P Peter787 skrev:
Da jeg jobbet hos Securitas Teknikk / Niscayah, ble det ikke solgt noen trådløse alarmer og i prinsippet ingen boligalarm i det hele tatt.
Det ble håndtert av Securitas Direct / Verisure, og det var og er ikke Securitas.
Forklar da hva problemet er med å mate alarmen med strøm fra jordfeilbryteren for utendørs strøm?
Det er jo bare et problem hvis man gir blaffen i at alarmen både sender ut alarm for strømbrudd, står og piper for strømbrudd, og så ignorerer at den sender alarm for lav batterispenning også.

Så klart, hvis kunden/vakten totalt ignorerer innkommende alarmer, så er det bedre å mate sentralen fra jordfeilbryteren for innendørs strøm. Men jeg vil si at man trolig ikke engang vil ha innbruddsalarmen i det hele tatt hvis man ignorerer den når den alarmerer :)

• Liker
Dilato og 2 andre
  • Laddar…
kisumisu
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, de gamle runde fra 60-tallet med tre uttak var innfelte, men uten noen egentlig brønn.
Ok. Når du nevner 60-tallet er det interessant.

Området ble bygget på begynnelsen av 70-tallet. Når jeg så på annonser på leiligheter i området så hadde noen sånne der vanlige 2 uttak men 70-tallsdesign (altså ikke nye).

De må ha begynt å bygge fra det huset jeg bodde i og så fortsatt derfra men på den tiden endret designen på uttakene.

Vi burde nesten lage en egen tråd med bilder på forskjellige design gjennom tidene 🤔

Kan det være slik at uttakene ikke ble ansett som sikre? Da disse manglet "brønn".

P
S SueCia skrev:
Forklar da hva problemet er med å mate alarmen med strøm fra jordfeilbryteren for utendørs el?
Det er jo bare et problem hvis man gir blaffen i at alarmen både sender ut alarm for nettfeil, står og piper for nettfeil, så ignorerer at den sender alarm for lav batterispenning også.

Så klart, hvis kunden/vakten totalt gir blaffen i innkommende alarmer, så er det bedre å mate sentralen fra jordfeilbryteren for innendørsstrøm. Men jeg vil si at man nok sannsynligvis ikke engang vil ha innbruddsalarmen i det hele tatt hvis man ignorerer den når den alarmerer :)
Det beskrev jeg i innlegg #50.
Du kan like gjerne sette alarmsentralen utendørs med ditt resonnement.
Din løsning er ikke engang alarmklasse 1.

Hva tror du vakten som kommer på rykket gjør om det ikke finnes strøm til alarmsentralen?
Min gjetning er: sjekker sikringen og konstaterer at strømmen har forsvunnet samt noterer i loggen at det er et strømbrudd hos kunden, dvs. ikke alarmleverandørens ansvar, og ber sentralen kontakte kunden som er på long-stay ferie i Spania...

S stefan57 skrev:
Lurer på om du er oppriktig??Elektrikerfirma? Kompis?
Jeg er verken elektrikerfirma eller venn med noen. Men det var det jeg kom på med en gang, de andre feilene var jeg ikke så sikker på. Men at installasjonen ser uprofesjonell ut på flere punkter kunne til og med jeg se.
Man blir sur på håndverkere som verken har kunnskap eller estetisk sans, og som likevel tar betalt. Tenk om alle skulle følge klammer-skolen eller vet hvordan man legger rør uten å risikere varige men hos betrakteren.

• Liker
  • Haha
kashieda og 3 andre
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Visst er det like lett å åpne målerskapet og slå fra hovedbryteren som å skape jordfeil
Og dette er konsekvensen av den svenske måten å plassere målerskap og hovedsikringer utendørs. Det var (kanskje) berettiget når en avlesningsmann kom og skulle notere målerstanden. Men i dag går jo all avlesning trådløst, og målerskapet hadde vært bedre plassert innendørs. Og penere.

• Liker
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
SoderD SoderD skrev:
Jeg fikk en ny sentral installert i går og lurer på om denne installasjonen er i orden? Jeg får vel sette noe skap eller noe over det men vil først sikre at dette er korrekt.

Er selv litt overrasket over plasseringen men vet ikke selv om det er trygt eller ikke når det gjelder elsikkerhet
Hempulare

Demmpa Demmpa skrev:
Jeg hadde valgt en sentral med 26 modulbredder og 3 eller 4 rader, på den måten hadde hele hullet i veggen blitt dekket, og det hadde vært plass til fremtidig utbygging.

Det hadde også vært mulig å gjøre sentralen mer oversiktlig for å se hvilken JFB som dekker hva.

Overspenningsvernet mister noe av sin effekt når beskyttede og ubeskyttede ledninger går ved siden av hverandre.

Så ser vår gruppesentral ut etter bytte fra en overfylt diazedsentral samt en ekstern normsentral.
[bilde]
Har latt en trefaset plass stå ledig på hver rad før enfasegruppene begynner.
Mikroautomatsikringene nede til høyre er ekstra/reserver

Vi har våre overspenningsvern ute i målerskapet
[bilde]
Hvorfor har du satt HB i bunnen? Ser jo ikke klokt ut

G GoGetLost skrev:
Nei, den skal ikke dele JFB. Den skal ha en egen

"Hvertilkoblingspunkt skal beskyttes individuelt av en jordfeilbryter maks 30 mA, ifølge Elinstallasjonsreglene SS 4364000 punkt 722.531.2.101. Det innebærer at du ikke kan utnytte en jordfeilbryter som beskytter andre deler av anlegget til også å omfatte ladeboksen. Hvilken type den eksisterende jordfeilbryteren er spiller ingen rolle."
Det var klare beskjed, takk. Jeg setter alltid en PSA men var helt sikker på at kravet bare gjaldt overstrømsbeskyttelse. Jeg kan forstå regelen når det gjelder flere ladebokser men ikke om det er en sentral i f.eks. garasjen som forsyner noen andre grupper med samme jordfeilbryter. Merkelig regel.

S
P Peter787 skrev:
Det beskrev jeg i innlegg #50.
Du kan like gjerne sette alarmsentralen utendørs med ditt resonnement.
Din løsning er ikke engang alarmklasse 1.

Hva tror du vekteren som kommer på alarmen gjør hvis det ikke er strøm til alarmsentralen?
Min gjetning er: sjekker sikringen og konstaterer at strømmen er borte, samt noterer i loggen at det er et strømbrudd hos kunden, dvs. ikke alarmleverandørens ansvar, og ber sentralen kontakte kunden som er på langvarig ferie i Spania ...
12 år i bransjen og du vet ikke at alarmsentralen skal sitte innenfor alarmsikret område? ...

Jeg har sagt hele tiden at jeg kan se fordeler med å ha strømforsyningen på JFB for utendørsstrøm, ikke at jeg gjør det, velger du å mistolke?

Hvis du ikke kan se en fordel med å i en villa få en alarm om utelyset ikke fungerer, så er du ikke spesielt innsatt i hvilke sikkerhetstiltak som er mest effektive for å forhindre innbrudd :)

Våre vektere kontrollerer jordfeilbrytere, sikringer osv. Klarer de ikke å tilbakestille alarm, ringer de kunden.

P
S SueCia skrev:
12 år i gamet og du vet ikke at alarmstasjonen skal sitte innenfor det alarmerte området? ...

Jeg har sagt hele tiden at jeg kan se fordeler med å ha strømforsyningen på JFB for utendørselektro, ikke at jeg gjør så, velger du å mistolke?

Om du ikke kan se en fordel med at i en villa få en alarm om utelysningen ikke fungerer så er du ikke spesielt godt innsatt i hvilke beskyttelsestiltak som er mest effektive for å forhindre innbrudd :)

Våre vektere kontrollerer jordfeilbrytere, sikringer osv. lykkes de ikke å tilbakestille alarmen så ringer de kunden.
Du leser innlegg på samme måte som en viss potentat leser bibelen.
Jeg ser ingen nytte med å fortsette denne diskusjonen med deg.

S
P Peter787 skrev:
Du leser innlegg på samme måte som en viss potentat leser bibelen.
Jeg ser ingen nytte med å fortsette denne diskusjonen med deg.
Det samme faktisk :)

• Haha
Dilato
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Nej, den ska inte dela JFB. Den ska ha en egen

"Varje inkopplingspunkt ska skyddas individuellt av en jordfelsbrytare max 30 mA, enligt Elinstallationsreglerna SS 4364000 punkt 722.531.2.101. Det innebär att du inte kan utnyttja en jordfelsbrytare som skyddar andra delar av anläggningen till att även omfatta laddboxen. Vilken typ den befintliga jordfelsbrytaren är spelar ingen roll."
Var kommer detta citat från? Det står inte så i elinstallationsreglerna.
Kravet är att varje laddstation (=elbil) ska ha sin egen JFB, om den är av typ A eler F. Några andra krav finns inte.
Texten i dagens regler är lite hastigt skriven.

Varje inkopplingspunkt för växelström ska vara individuellt skyddad av en jordfelsbrytare vars märkutlösningsström inte överstiger 30 mA.
ANM – Denna fordring innebär att denna jordfelsbrytare inte används för att skydda andra inkopplingspunkter eller strömförbrukande materiel.

Anmärkningar i reglerna är inte krav, det är information. Man ska givetvis beakta dem ändå.

Det finns inga tekniska hinder för att låta en JFB av typ A dela på laddstation (med ett uttag) och belysning och uttag i t.ex garaget. Det kan vara lämpligt med en extra JFB, men den som tvingar på en kund extrakostnaden för en JFB skulle jag anmäla för bedrägeri!

Inte heller finns något krav på ett eget överströmsskydd. Det finns dock ett par villkor att uppfylla. Det är lämpligt med en egen säkring men som sagt inte tvingande om det kniper och det finns ett befintligt skydd som kan användas.

• Liker
Dilato og 3 andre
  • Laddar…
SoderD SoderD skrev:
Jeg fikk en ny sentral installert i går og lurer på om denne installasjonen er ok? Jeg må vel sette et skap eller noe over det, men vil først forsikre meg om at dette er korrekt.

Er selv litt overrasket over plasseringen, men vet ikke selv om det er sikkert eller ikke med tanke på elsikkerhet
Men herregud...😮 Noe av det verste jeg har sett. Kan jo neppe være utført av en autorisert elinstallatør?

SoderD SoderD skrev:
Jeg fikk en ny sentral installert i går og lurer på om denne installasjonen er ok? Jeg får vel sette noe skap eller noe over det, men vil først sikre at dette er korrekt.

Er selv litt overrasket over plasseringen, men vet ikke selv om det er sikkert eller ikke med tanke på elsikkerhet
He he nei _virkelig_ ikke ok, det der er bare å gjøre om alt sammen. Garantert ikke en elektriker som har gjort det. Om det er en elektriker så er det bare å anmelde, fengsel for slikt arbeid.

RoTe RoTe skrev:
Enda et eksempel på at man ikke skal hyre håndverkere. Dessverre får man jo ikke gjøre slikt selv, men de fleste litt hendige hadde gjort en bedre jobb.
Vi har jo dog ikke sett de andre 1000 elsentralinstallasjonene som er gjort bra samtidig som denne...

//Patrik

• Liker
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.