49.469 lest ·
125 svar
49k lest
125 svar
Ny sentral - er denne installasjonen ok?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 innlegg
Jeg har renset litt personangrep fra tråden
/moderator
/moderator
Medlem
· Uppland
· 2 531 innlegg
Grunnleggende for elsikkerhetsreglene er at det finnes to nivåer på beskyttelse mot kontakt med sterkstrøm. (Høyspentmaster og tog er unntak.)
Det innebærer at ledere med ett lag isolasjon enten skal gå i rør eller kapsling. Alternativt kan man bruke kabel med flere ledere og en felles kappe eller enkelledere med dobbel isolasjon.
I dette tilfellet hadde elektrikeren flere mulige alternativ for å oppnå dette for de ledere som kommer inn ovenfra:
1. Plassere sentralen høyere så de eksisterende elektrør rekker kapslingen
2. Skaffe en høyere sentral, for eksempel med en rad til eller med koblingsrom øverst.
3. Forlenge elektrørene med skjøter så de rekker sentralen (plassmessig utfordrende for de bakre elektrørene)
4. Erstatte enkellederne i rørene med kabel fra et passende punkt i installasjonen. Stor jobb, men kan i alle fall bli pent.
5. Erstatte lederne i rørene med dobbelisolerte ledere. Trolig ikke mulig med hensyn til plassen i rørene, ikke pent og dessuten ukonvensjonelt.
En erfaren elektriker hadde sett enda flere løsninger og muligheter som oppfylte reglene. Reglene foreskriver ikke hvordan installatøren skal gjøre installasjonen så lenge som den oppfyller sikkerhetskravene.
Det innebærer at ledere med ett lag isolasjon enten skal gå i rør eller kapsling. Alternativt kan man bruke kabel med flere ledere og en felles kappe eller enkelledere med dobbel isolasjon.
I dette tilfellet hadde elektrikeren flere mulige alternativ for å oppnå dette for de ledere som kommer inn ovenfra:
1. Plassere sentralen høyere så de eksisterende elektrør rekker kapslingen
2. Skaffe en høyere sentral, for eksempel med en rad til eller med koblingsrom øverst.
3. Forlenge elektrørene med skjøter så de rekker sentralen (plassmessig utfordrende for de bakre elektrørene)
4. Erstatte enkellederne i rørene med kabel fra et passende punkt i installasjonen. Stor jobb, men kan i alle fall bli pent.
5. Erstatte lederne i rørene med dobbelisolerte ledere. Trolig ikke mulig med hensyn til plassen i rørene, ikke pent og dessuten ukonvensjonelt.
En erfaren elektriker hadde sett enda flere løsninger og muligheter som oppfylte reglene. Reglene foreskriver ikke hvordan installatøren skal gjøre installasjonen så lenge som den oppfyller sikkerhetskravene.
Det avhenger nok av hvem du spør om skjøting i elc er ok. Jeg vil si at alt er tillatt så lenge det kan påvises å oppfylle kravene i forskriftene. Personlig anser jeg at skjøtingen på bildene ikke er å anse som elsikkert da kablene kan løsne ved arbeid i elc, derimot finnes det måter å skjøte i sentralen som jeg anser som ok fra et sikkerhetssynspunkt. Standarden har nok ingen tydelig tolkning, og generelt anses nok ikke wago som en fullt korrekt måte å skjøte i sentralen med mindre de er montert på dinmonterte fester. En elcentral er for meg ikke riktig et "koblingsrom" på samme måte som en el-boks da det finnes flere kretser og en risiko for forveksling samt en risiko for at skjøten "slipper" om man beveger seg i sentralen. Det kan være vanskelig å inspisere en wago som tidligere elektrikere har puttet inn og gjemt bak kabler. Sukkerbiter er en løsning jeg kun har tillit til ved lavspenning.S SueCia skrev:
Presshylser som presses med riktig verktøy og korrekt moment synes jeg er en bedre løsning.
Medlem
· Blekinge
· 12 272 innlegg
Nå er alt sagt om installasjonens tekniske og estetiske verdi. Mange flere vil kanskje si at det er dritt på den ene eller andre måten.
Men jeg lurer på om ikke TS har innsett alt, og da trenger vi ikke belaste dataservere ytterligere med flere gjentagende kommentarer.
Men jeg lurer på om ikke TS har innsett alt, og da trenger vi ikke belaste dataservere ytterligere med flere gjentagende kommentarer.
Takk for et idiotisk innlegg Uffe. Klarte du ikke å lese hele tråden før du kommenterte?U Uffe A skrev:
Du er bare en i rekken av alle menn her som ikke klarer den enkle oppgaven å svare på spørsmål eller lese svar. Hva gjør dere egentlig her, lurer jeg på? Og hva jobber dere med til daglig der enkel kommunikasjon med andre mennesker ikke trengs?
S
SueCia
Elektronikkentusiast
· Dalarna
· 5 522 innlegg
SueCia
Elektronikkentusiast
- Dalarna
- 5.522 innlegg
Tvert imot skal det være en liten bit ledarmaterial synlig slik at man visuelt kan bekrefte at den er skrelt ordentlig.jakobsbygge skrev:
At det blir litt mer avstand som på ts bilde oppstår selv om man har skrelt "perfekt" så fort man bøyer trådene. Så ser absolutt ikke noe problem der.
Takk for forklaringenS SueCia skrev:
Nja, det er ikke spesielt ille.jakobsbygge skrev:
Klart det hadde sett litt bedre ut med en anelse mindre synlig kobber.
Men ikke noe å heve øyenbrynene over.
Selv hadde jeg dog vært misfornøyd og gjort om.
Det finnes jo sååå mye verre saker i den jobben å begynne med å slå ned på.
Det kan være OK at man ser litt kobber når man kikker nedenfra, så mye som på det der bildet ser dårlig ut. Ikke noe proff som har vært fremme.S SueCia skrev:
Eller noe veldig slurvete proff.
S
SueCia
Elektronikkentusiast
· Dalarna
· 5 522 innlegg
SueCia
Elektronikkentusiast
- Dalarna
- 5.522 innlegg
Minst 9 av 10 sentraler ser ut sånn eller verre. Hadde ikke gjort noen som helst vurdering av elektrikeren kun basert på det der lille.Mikael_L skrev:
Ja jeg er vel enig i den grad at det (dessverre) ganske ofte ser ut sånn.S SueCia skrev:
Men ærlig talt mener jeg at kobber skal være knapt synlig, og det er ikke tilfellet her.
Men jeg ville absolutt ikke fått panikk for dette, ta et bilde og poste i "verste el-tilkobling", for akkurat som du sier, dessverre ser det ganske ofte ut sånn.
Men de løse skjøtede ledningene utenfor sentralen kan vel bare ikke være tillatt? Trist at sentralen ikke var høyere eller satt høyere opp, føles som det ville løst problemet som nå føles veldig vanskelig å løse på en god måte.Mikael_L skrev:
Ja jeg er nok enig til en viss grad at det (dessverre) ganske ofte ser slik ut.
Men ærlig talt anser jeg at kobber skal være så vidt synlig, og det er ikke tilfelle her.
Men jeg ville absolutt ikke gått i taket for dette, tatt et bilde og postet i "verste elektrisk kobling", for akkurat som du skriver, dessverre ser det ganske ofte slik ut.
Jeg hadde vært utrolig misfornøyd og ikke klart at det ikke skulle gjøres om...
Absolutt, sentralen i bildet i begynnelsen av tråden er rent kriminelt dårlig gjort.J JohanLun skrev:Men de løse skjøtede ledningene utenfor sentralen kan vel bare ikke være tillatte? Trist at sentralen ikke var høyere eller satt høyere opp, føles som det hadde løst problemet som nå føles veldig vanskelig å løse på en god måte.
Jeg hadde vært utrolig misfornøyd og ikke klart at det ikke skulle gjøres om...
Kriminelt i ordets egentlige betydning, da det altså rett og slett ikke er en lovlig utførelse.
Gjør en anmeldelse til elsikkerhetsverket, hjelp til å få bort de verste råtne eplene fra bransjen.