• Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Enda et eksempel på at man ikke skal ansette håndverkere. Dessverre får man jo ikke gjøre sånt her selv, men de fleste litt hendige hadde gjort en bedre jobb.
Majoriteten av håndverkere er bra, så dra ikke alle håndverkere over en og samme kam. Mange ting kan man hvis man er hendig gjøre selv, men mange ting skal man absolutt ikke gjøre selv. Hva denne elektrikeren tenkte vet ingen bortsett fra han, men det er ikke riktig utført den saken er klar.

• Liker
andreas_bygger og 2 andre
  • Laddar…
S
P Pyret685 skrev:
Majoriteten av håndverkere er bra, så dra ikke alle håndverkere over en og samme kam.
Der er jeg ikke villig til å være enig. Jeg vil si at det går cirka 4 dårlige håndverkere per 1 bra.

• Liker
karlmb og 2 andre
  • Laddar…
RoTe
Bra håndverkere pleier å blåse en for penger i stedet. Det er på en måte smått håpløst å ikke bli lurt av en håndverker på en eller annen måte.

• Liker
karlmb og 1 annen
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Der er jeg ikke villig til å være enig. Jeg vil si at det går cirka 4 dårlige håndverkere per 1 bra.
Da har du vært veldig uheldig må jeg si. De håndverkerne som har vært her hjemme snekker, rørlegger, elektriker, murer og maler har vært veldig bra og gjorde en skikkelig bra jobb.

Å høre med venner og bekjente om de kjenner gode håndverkere kommer man langt med.
Å få en ordentlig anbud der alt er ordentlig spesifisert både hva som skal gjøres og prisen kommer man veldig langt med.
Å by på kaffe kommer man enda lenger. Vis respekt og du får respekt. Selvfølgelig finnes det dårlige håndverkere, men de finnes i alle yrker. Dritsekker finnes overalt, det viktige er å lære seg å "sile" bort dem og ta de dyktige, for majoriteten av alle er bra og mange har en herlig yrkesstolthet 🙂.

SoderD SoderD skrev:
Jeg fikk et nytt sentralbord installert i går og lurer på om denne installasjonen er ok? Jeg bør kanskje sette et skap eller noe over det, men vil først sikre at dette er riktig.

Jeg er selv litt overrasket over plasseringen, men vet ikke selv om det er trygt eller ikke med tanke på elsikkerhet.
Nei, slik kan det ikke se ut. De kunne ha satt en bred kanal over som skal være godkjent for løsning fq (eltrådene).

• Liker
karlmb
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Bra håndverkere pleier å blåse en for penger i stedet. Det er liksom smått håpløst å ikke bli lurt av en håndverker på en eller annen måte.
Er ikke enig. Jeg har ikke engasjert kjempemange på egen hånd. Men som jeg kan komme på akkurat nå så er det 8 eller 9 forskjellige, pluss en del underentreprenører til dem.

Av dem ble jeg lurt av en, som gjorde en veldig god jobb, men overfakturerte timer grovt. Fakturerte altså flere timer enn han jobbet for meg. Det var ca 100% flere timer på fakturaen. Vi justerte den ned til den på forhånd anslåtte tiden, som også det var betydelig flere timer enn han faktisk jobbet.

Noen har gjort jobb som ble halvdårlig. Et par fullstendig strålende bra. En blikkenslager gjorde ekstra jobb som han nektet å ta betalt for (tilleggsarbeid på et fastprisjobb).

• Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
Reklamer jobben! Kapslingen bør byttes til en avlang dito. Alternativt at slange tres på samtlige rør

• Liker
JohanLun
  • Laddar…
SoderD SoderD skrev:
Jeg fikk en ny sentral installert i går og lurer på om denne installasjonen er grei? Jeg får vel sette noe skap eller noe over det men vil først forsikre meg om dette er korrekt.

Er selv litt forbauset over plasseringen men vet ikke selv om det er sikkert eller ikke med tanke på elsikkerhet.
Det var litt synd at han ikke skjøtet med litt slange på de synlige trådene, det hadde vært nok, synes jeg. Bak kapslingen ser det helt ok ut, om enn litt rotete kanskje. Men det er vel ikke hele verden.

Nå kom det her til å handle om håndverkere generelt. Synd. Dette handler om noen som ikke er autorisert elektriker. Nå til dags er epitet "autorisert". Ikke bare feil utført, men også med risikoer for person. Denne fyren skal aldri mer installere noe som har med elektrisitet å gjøre. Anmeld firmaet han jobber på. Om det var en nær venn som trodde han kunne... ok, vanskelig å si nei da. Men få hit en autorisert elektriker som kan gjøre om alt. ALT.

• Liker
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Overspenningsvern skal dessuten plasseres ved inngående ledning for best effekt. En sentral med en rad til ovenfor hadde gjort det mulig å plassere fordelingsklemmene der og også skjøte for korte ledere på radklemme på en strukturert måte. Da hadde overspenningsvernet kunnet plasseres ved hovedbryteren og det frigjorte rommet gitt en mer strukturert plassering av apparatene.

Sist redigert:
  • Liker
JohanLun
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bra og nå får vi håpe at instruksjonene dine kommer til nytte for alle elektrikere som er på forumet og utfører et slikt arbeid, slik at det ikke finnes noen tvil om hva som er rett og galt ifølge deg. Nå er det nok ikke så lett i virkeligheten å gjøre som du skriver. Noen ganger må det tas snarveier som er godkjente de også ifølge regelboken, som du selvfølgelig følger til 100 % i alle situasjoner. Og det er opp til hver enkelt utfører å ta beslutning om det på stedet.
Jeg burde ikke blande meg inn, men det ser for jævlig ut. Uten særlig mye mer besvær (typ 10 min ekstratid) kunne "elektrikeren" ha tredd på en muffe og en bit slange på matingene der FK-en henger fritt.
Så vidt jeg vet, finnes det ingen større kanal som er godkjent for løs FK som kan dekke feilen.
Hadde jeg hatt en ansatt som gjort dette, hadde vedkommende fått dra tilbake og gjøre om på selskapets bekostning.
Av og til kan man tviste litt på forskriftene, men ikke i dette tilfellet.

• Liker
karlmb og 3 andre
  • Laddar…
Mikael_L
P Putte 9497 skrev:
Hvorfor har du satt HB i bunnen? Ser jo ikke klokt ut
Nei, hvorfor det?
Og noen ganger finnes det virkelig gode grunner.

• Liker
Uffe A
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Overspenningsvern skal dessuten plasseres ved innkommende ledning for beste effekt. En sentral med en rad til over hadde gjort det mulig å plassere fordelingsklemmene der og også skjøte for korte ledere på radklemme på en strukturert måte. Da hadde overspenningsvernet kunnet plasseres ved hovedbryteren og det frigjorte rommet muliggjort en mer strukturert plassering av apparatene.
Etter typ 50 innlegg, er vi tilbake i tråden etter en gjennomgang av alarm og annet. Herlig.

Hva var det for alarm egentlig i kveldens gamle Beckfilm?

Sist redigert:
  • Haha
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Har du et bilde før jobben med og uten front?

//

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.