S
P Peter787 skrev:
När jag arbetade på Securitas Teknik / Niscayah såldes inga trådlösa larm och i princip inga hemlarm över huvud taget.
Det sysslade Securitas Direct / Verisure med, och det var och är inte Securitas.
Förklara då vad problemet är att mata larmet med ström från jordfelsbrytaren för utomhus el?
Det är ju bara ett problem om man skiter i att larmet både skickar iväg larm för nätfel, står och piper för nätfel, sedan ignorerar att den skickar larm för låg batterispänning också.

Så visst, om kunden/väktaren totalt skiter i inkomna larm så är det bättre att mata centralen från jordfelsbrytaren för inomhusström. Men jag skulle säga att man nog troligtvis inte ens vill ha inbrottslarmet över huvud taget ifall man ignorerar det när det larmar :)

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, de gamla runda från 60-talet med tre uttag var infällda, men utan någon egentlig brunn.
Ok. När du nämner 60 tal är det intressant.

Området byggdes i början av 70 talet. När jag kollade annonser på lägenheter i området så hade vissa sånt där vanligt 2 uttag men 70 tals design (alltså inget nytt).

Dom måste ha börjat bygga från det huset jag bodde i och sen fortsatt därifrån men på den tiden ändrat designen på uttagen.

Vi borde nästan göra en egen tråd med bilder på olika design genom tiderna 🤔

Kan det vara så att uttagen ansågs inte säkra? Då dessa saknade "brunnen".

P
S SueCia skrev:
Förklara då vad problemet är att mata larmet med ström från jordfelsbrytaren för utomhus el?
Det är ju bara ett problem om man skiter i att larmet både skickar iväg larm för nätfel, står och piper för nätfel, sedan ignorerar att den skickar larm för låg batterispänning också.

Så visst, om kunden/väktaren totalt skiter i inkomna larm så är det bättre att mata centralen från jordfelsbrytaren för inomhusström. Men jag skulle säga att man nog troligtvis inte ens vill ha inbrottslarmet över huvud taget ifall man ignorerar det när det larmar :)
Det beskrev jag i inlägg #50.
Du kan lika gärna sätta larmcentralen utomhus med ditt resonemang.
Din lösning är inte ens larmklass 1.

Vad tror du att väktaren som kommer på rycket gör om det inte finns ström till larmcentralen ?
Min gissning är: kollar säkringen och konstaterar att strömmen försvunnit samt noterar i loggen att det är ett elavbrott hos kunden, dvs. inte larmleverantörens ansvar, och ber centralen kontakta kunden som är på long-stay semester i Spanien...

S stefan57 skrev:
Undrar om du uppriktig??Elfirma? Kompis?
Jag är varken elfirma eller kompis med någon. Men det var det jag kom på direkt, de andra felen var jag inte så säker på. Men att installationen ser oproffsigt ut i flera punkter kunde t o m jag se.
Man blir sur på hantverkare som varken har kunskap eller estetiskt tänkande, och ändå tar betalt. Tänk om alla skulle följa klammerskolan eller vet hur man lägger rör utan riskera bestående men hos betraktaren.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Visserligen är det lika lätt att öppna mätarskåpet och slå ifrån huvudbrytaren som att skapa jordfelm
Och detta är konsekvensen av det svenska sättet att placera mätarskåp och huvudsäkringar utomhus. Det var (kanske) befogat när någon avläsargubbe kom och skulle notera mätarställning. Men idag går ju all avläsning trådlöst och mätarskåpet hade varit bättre placerat inomhus. Och snyggare.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
SoderD SoderD skrev:
Jag fick en ny central installerad igår och undrar om denna installation är okej? Jag får väl sätta nåt skåp eller nåt över det men vill först säkerställa att detta är korrekt.

Är själv lite förvånad över placeringen men vet inte själv om det är säkert eller inte ur elsäkerhet
Hempulare

Demmpa Demmpa skrev:
Jag hade valt en central med 26 modulers bredd och 3 eller 4 rader, på så sätt hade hela hålet i vägge täckts samt det hade funnits platser över till framtida utbygge.

Det hade även gått och gjort centralen bättre överskådlig med vilken JFB som täcker vad.

Överspänningsskyddet tappar en del av sin verkan när skyddade och oskyddade ledare går bredvid varandra.

Så ser vår gruppcentral ut efter utbyte från en överfull diazedcentral samt en extern normcentral.
[bild]
Har lämnat en trefasig plats ledig på varje rad innan enfasgrupperna börjar.
Dvärgbrytarna nere till höger är extra/reserver

Vi har våra överspänningsskydd ute i mätarskåpet
[bild]
Varför har du satt HB i boťten? Ser ju inte klokt ut

G GoGetLost skrev:
Nej, den ska inte dela JFB. Den ska ha en egen

"Varje inkopplingspunkt ska skyddas individuellt av en jordfelsbrytare max 30 mA, enligt Elinstallationsreglerna SS 4364000 punkt 722.531.2.101. Det innebär att du inte kan utnyttja en jordfelsbrytare som skyddar andra delar av anläggningen till att även omfatta laddboxen. Vilken typ den befintliga jordfelsbrytaren är spelar ingen roll."
Det var raka besked, tack. Jag sätter alltid en PSA men var helt säker på att kravet bara gällde överströmsskydd. Jag kan förstå regeln när det gäller flera laddboxar men inte om det är en central i t. ex. garaget som förser några andra grupper med samma jordfelsbrytare. Märklig regel.

S
P Peter787 skrev:
Det beskrev jag i inlägg #50.
Du kan lika gärna sätta larmcentralen utomhus med ditt resonemang.
Din lösning är inte ens larmklass 1.

Vad tror du att väktaren som kommer på rycket gör om det inte finns ström till larmcentralen ?
Min gissning är: kollar säkringen och konstaterar att strömmen försvunnit samt noterar i loggen att det är ett elavbrott hos kunden, dvs. inte larmleverantörens ansvar, och ber centralen kontakta kunden som är på long-stay semester i Spanien...
12 år i gamet o du vet inte att larmcentralen ska sitta inom larmat utrymme? ...

Jag har sagt hela tiden att jag kan se fördelar med att ha strömförsörjningen på JFB för utomhusel, inte att jag gör så, väljer du att misstolka?

Om du inte kan se en fördel med att i en villa få ett larm om ytterbelysningen inte fungerar så är du inte speciellt insatt i vilka skyddsåtgärder som är mest effektiva för att förhindra inbrott :)

Våra väktare kontrollerar jordfelsbrytare, säkringar osv. lyckas de inte återställa larm så ringer de kunden.

P
S SueCia skrev:
12 år i gamet o du vet inte att larmcentralen ska sitta inom larmat utrymme? ...

Jag har sagt hela tiden att jag kan se fördelar med att ha strömförsörjningen på JFB för utomhusel, inte att jag gör så, väljer du att misstolka?

Om du inte kan se en fördel med att i en villa få ett larm om ytterbelysningen inte fungerar så är du inte speciellt insatt i vilka skyddsåtgärder som är mest effektiva för att förhindra inbrott :)

Våra väktare kontrollerar jordfelsbrytare, säkringar osv. lyckas de inte återställa larm så ringer de kunden.
Du läser inlägg på samma sätt som en viss potentat läser bibeln.
Jag ser ingen nytta med att fortsätta denna diskussionen med dig.

S
P Peter787 skrev:
Du läser inlägg på samma sätt som en viss potentat läser bibeln.
Jag ser ingen nytta med att fortsätta denna diskussionen med dig.
Detsamma faktiskt :)

• Haha
Dilato
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Nej, den ska inte dela JFB. Den ska ha en egen

"Varje inkopplingspunkt ska skyddas individuellt av en jordfelsbrytare max 30 mA, enligt Elinstallationsreglerna SS 4364000 punkt 722.531.2.101. Det innebär att du inte kan utnyttja en jordfelsbrytare som skyddar andra delar av anläggningen till att även omfatta laddboxen. Vilken typ den befintliga jordfelsbrytaren är spelar ingen roll."
Var kommer detta citat från? Det står inte så i elinstallationsreglerna.
Kravet är att varje laddstation (=elbil) ska ha sin egen JFB, om den är av typ A eler F. Några andra krav finns inte.
Texten i dagens regler är lite hastigt skriven.

Varje inkopplingspunkt för växelström ska vara individuellt skyddad av en jordfelsbrytare vars märkutlösningsström inte överstiger 30 mA.
ANM – Denna fordring innebär att denna jordfelsbrytare inte används för att skydda andra inkopplingspunkter eller strömförbrukande materiel.

Anmärkningar i reglerna är inte krav, det är information. Man ska givetvis beakta dem ändå.

Det finns inga tekniska hinder för att låta en JFB av typ A dela på laddstation (med ett uttag) och belysning och uttag i t.ex garaget. Det kan vara lämpligt med en extra JFB, men den som tvingar på en kund extrakostnaden för en JFB skulle jag anmäla för bedrägeri!

Inte heller finns något krav på ett eget överströmsskydd. Det finns dock ett par villkor att uppfylla. Det är lämpligt med en egen säkring men som sagt inte tvingande om det kniper och det finns ett befintligt skydd som kan användas.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
SoderD SoderD skrev:
Jag fick en ny central installerad igår och undrar om denna installation är okej? Jag får väl sätta nåt skåp eller nåt över det men vill först säkerställa att detta är korrekt.

Är själv lite förvånad över placeringen men vet inte själv om det är säkert eller inte ur elsäkerhet
Men härregud...😮 Bland det värsta jag sett. Kan ju knappast vara utfört av en auktoriserad elinstallatör?

SoderD SoderD skrev:

He he nej _verkligen_ inte okej, det där är bara att göra om allt ihop. Garranterat inte en elektriker som gjort. Om det är en elektriker så är det bara att anmäla, fängelse på sådant arbete.

RoTe RoTe skrev:
Ännu ett exempel på att man inte ska anlita hantverkare. Tyvärr får man ju inte göra sånt här själv men dom flesta smått händiga hade gjort ett bättre jobb.
Vi har ju dock inte sett dom andra 1000 elcentralinstallationerna som gjorts bra samtidigt som denna...

//Patrik

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.