kisumisu
SoderD SoderD skrev:
Jeg fikk installert en ny sentral i går og lurer på om denne installasjonen er ok? Jeg får vel sette ett skap eller noe over det, men vil først forsikre meg om at dette er korrekt.

Jeg er selv litt overrasket over plasseringen, men vet ikke selv om det er trygt eller ikke med tanke på elsikkerhet
Jaja, du kan nok lese andres kommentarer så gir ingenting der.

Men jeg må bare kommentere den der stikkontakten! Det ser virkelig kult ut, og her skal vi berømme elektrikeren for valget av stikkontakt!

Bodde selv en gang i tiden i en liten leilighet som hadde runde uttak, men ganger tre. Fantes også flere slike. Man trengte aldri å holde på med slarvsladdar og diverse grenkontakter.

Snakket med en bekjent nettopp om saken at hvorfor er ikke dette en standard i dag?:
Fire rundstrøms stikkontakter i en veggboks, med én strømkabel plugget inn øverst til venstre.

Men nå ser jeg en med x6 👌

Men når det skal spares på uttak ser det ut sånn her
Veggen med et elektrisk uttak og flere plugger satt inn, inkludert en adapter med flere utganger. Panelovnen langs bunnen kan også sees. Seksveis strømuttak med rød bryter på en hvit radiator. Én støpsel plugget inn, fem tilgjengelige. En seksveis strømskinne med flere tilkoblede ledninger i et hjørne av et rom.

Sist redigert:
  • Liker
kashieda og 1 annen
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Nei, men kravet er at en ladeboks må ha egen sikring, enten i boksen eller på tilførselen. Så den kan dele jordfeilbryter med annet selv om det kanskje er dumt.
Nei, den skal ikke dele JFB. Den skal ha en egen

"Hver tilkoblingspunkt skal beskyttes individuelt av en jordfeilbryter maks 30 mA, i henhold til Installationsreglene SS 4364000 punkt 722.531.2.101. Det innebærer at du ikke kan utnytte en jordfeilbryter som beskytter andre deler av anlegget til også å omfatte ladeboksen. Hvilken type den eksisterende jordfeilbryteren er spiller ingen rolle."

kisumisu kisumisu skrev:
Jadu du kan nok lese andres kommentarer så gir ingenting der.

Men jeg må bare kommentere den der stikkontakten! Det ser virkelig kult ut og her skal vi berømme elektrikeren for valg av stikkontakt!

Bodde selv en gang i tiden i en liten leilighet som hadde runde kontakter men ganger tre. Fantes også flere slike. Man trengte aldri holde på med slarvsladdar og diverse grenuttak.

Pratet med en bekjent akkurat om saken at hvorfor er ikke dette en standard i dag?:
[bilde]

Men nå ser jeg en med x6 👌
Ulempen med 4-/6-veis jordede vegguttak er at disse er utenpåliggende.

Men ved å sette en dobbelboks kan man få til en treveis innfelt jordet vegguttak.

• Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
kisumisu
Demmpa Demmpa skrev:
Ulempen med 4-/6-veis jordede vegguttak er at disse er utenpåliggende.

Men ved å sette en dobbelboks kan man få til et treveis innfelt jordet vegguttak.
Ok.
De gamle uttakene i leiligheten var ikke utenpåliggende eller så husker jeg feil...har nok dessverre ingen bilde der.

S
P Peter787 skrev:
Antageligvis ikke med larminstallasjoner, får vi håpe.
Jopp. Men ingen trådløse leker som Securitas pleier å selge :)

• Liker
Uffe A
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Okei.
De gamle uttakene i leiligheten var ikke utenpåliggende eller så husker jeg feil...har dessverre ingen bilde av dem.
Det som skilte var nok at dine gamle ikke hadde de dype brønnene det er nå for berøringsbeskyttelsen, så de lå tett tre stykker i sirkel med veldig lite mellomrom mellom stikkproppene og med midten litt lenger ut så proppene spredte seg fra hverandre. Dessuten ujordede så også der vant man litt i plassbehov per uttak.

Med dagens krav på utførelse rommes rett og slett ikke grunnen for et sånt uttak i en apparatboks, derfor for eksempel fireveis som utenpåliggende.

• Liker
Dilato og 2 andre
  • Laddar…
S
Demmpa Demmpa skrev:
Hva er fordelene?

Hvorfor er det en fordel med tanke på innbruddssikring å ha innbruddsalarmen på utendørsstrømmen?
Du får alarm med en gang strømmen forsvinner til utendørsbelysningen. Sier ikke at det er noen stor fordel. Men det er en fordel :)

Å legge innbruddsalarmen på innendørsstrømmen har ingen fordeler overhodet med tanke på innbruddssikring.

Derimot kan man jo fra et driftsperspektiv (kjøleskap/fryser etc.) ha fordel av å ha alarmen på innendørs jordfeilbryteren :)

• Liker
Dilato og 1 annen
  • Laddar…
kisumisu
GK100 GK100 skrev:
Det som skilte var nok at dine gamle ikke hadde de dype brønnene det er nå for berøringsbeskyttelsens skyld så de lå tett tre stykker i sirkel med veldig lite rom mellom stikkontaktene og med midten litt lenger ut så kontaktene spredte fra hverandre. Dessuten ujordet så også der vant man litt i plassbehov per uttak.

Med dagens krav til utførelse rommes rett og slett ikke grunnlaget for en slik kontakt i en apparatboks derfor for eksempel fireveis som utenpåliggende.
Det er kanskje så
Litt leting fant jeg leilighetsannonser obs veldig dårlig bilde Bilde av gammelt teleuttak og elektrisk stikkontakt i en leilighet, markert med en rød sirkel på en lys vegg ved gulv.

Er i en sånn her så eet kanskje regnes som utenpåliggende.
Dette er dog en gammel telefonkontakt men strømuttakene var i sånne her "bokser":

Gammelt teleuttak med rund, hvit deksel installert på en lys vegg, ved siden av en gulvlist i tre.

RoTe
Alle stikkontakter i min leil. sitter i sokkeldosene da all kabel er trukket i tak/golv.

P
S SueCia skrev:
Jopp. Men inga trådløse leker som Securitas pleier å selge :)
Da jeg jobbet på Securitas Teknik / Niscayah ble det ikke solgt noen trådløse alarmer og i prinsippet ingen hjemmealarmer overhodet.
Det drev Securitas Direct / Verisure med, og det var og er ikke Securitas.

• Liker
zapy
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Okei.
De gamle stikkontaktene i leiligheten var ikke utenpåliggende eller så husker jeg feil...har nok dessverre ingen bilde der.
Ja, de gamle runde fra 60-tallet med tre uttak var innfelte, men uten noen egentlig brønn.

• Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Jopp. Men ingen trådløse leker som Securitas pleier å selge :)
Du må skille mellom Securitas og "Securitas Direct".

Det førstnevnte selger trådbaserte alarmer, det andre trådløse.

• Liker
SueCia
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Du får alarm straks strømmen forsvinner til utendørsbelysningen. Sier ikke at det er noen stor fordel. Men det er en fordel
Men hvis det blir en kortslutning mellom fase-null slik at sikringen løses ut i stedet for JFB så slukker utendørsbelysningen uten at du får noen indikasjon på det på alarmen.

Det finnes hjelpekontakter til både JFBer og automatsikringer slik at man kan få forstyrrelsesalarm via alarmen uavhengig av hvilken sikring/JFB alarmen er koblet til.

S SueCia skrev:
Å legge innbruddsalarmen på innendørsstrømmen har ingen fordeler i det hele tatt fra et innbruddsperspektiv.
Er det engang "vanlig" at innbruddstyver skaper jordfeil via utendørsuttak/utendørsbelysning for å slå ut JFB?

S
Demmpa Demmpa skrev:
Men om det blir en kortslutning mellom fase-nøytral så at sikringen løser ut i stedet for JFBen så slokner utelysningen uten at du får noen indikasjon på det på alarmen.

Det finnes hjelpekontakter til både JFBer og automatsikringer så at man kan få feilmelding via alarmen uavhengig av hvilken sikring/JFB alarmen er tilkoblet.

Er det engang "vanlig" at innbruddstyver skaper jordfeil via utendørsuttak/utendørsbelysning for å slå JFB?
Nei, absolutt ikke vanlig. Men det kunne skjedd at de knuser en lyskaster og klarer å forårsake en jordfeil. Derfor sa jeg at jeg kan se en fordel med å ha alarmen på utendørs jordfeilbryteren.

S
Demmpa Demmpa skrev:
Du må skille på Securitas og "Securitas Drect".

Den førstnevnte selger kablede alarmer, det andre trådløse.
Takk for presiseringen :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.