48.302 lest ·
125 svar
48k lest
125 svar
Ny sentral - er denne installasjonen ok?
Personbeskyttelsesbrytere er veldig bra til uttak og armaturer utendørs.S SueCia skrev:Det mangler jo litt informasjon i sentraloversikten, som merkestrøm og Areal, men det er ingen katastrofer. Synes den så noenlunde ut likevel. Jeg forstår ikke greia med så mange personbeskyttelsesbrytere, men det er en smakssak og ingen direkte feil.
Å sette jordfeilbryteren til høyre på midtrekke til tross for at den ifølge dokumentasjonen beskytter hele midtrekke og nedre rekke er litt merkelig, men ikke feil.
Det alvorligste vi kan se fra bildene er helt klart de grunnisolerede lederne utenfor sentralen og den store uttakningen i kapslingen.
Løser de ut påvirkes ikke installasjonen inne, f.eks. fryseboksen eller strømforsyningen til innbruddsalarmen...
S
SueCia
Elektronikkentusiast
· Dalarna
· 5 297 innlegg
SueCia
Elektronikkentusiast
- Dalarna
- 5.297 innlegg
Jeg vet, men det er jo ikke relevant i dette tilfellet da TS har fått flere personbeskyttelsesbrytere som etter min mening er helt unødvendige. og ingen av dem gjelder utendørsstrømmen...P Peter787 skrev:
Så foretrekker jeg en jordfeilbryter for all strøm inne og en jordfeilbryter for all strøm ute.
Hvorfor skulle det være negativt at innbruddsalarmen ligger på samme jordfeilbryter som utendørsstrømmen? Det var et dårlig eksempel, kan til og med se fordeler med å ha innbruddsalarmen på jordfeilbryteren for utendørsstrømmen
Moderator
· Stockholm
· 56 240 innlegg
Nja. Nå har vel kanskje de fleste alarm batteribackup. Men jeg tror det var på begynnelsen av 90-tallet så var det kjent (eller så var det en skrøne) at Volvo hadde bilalarmen på samme sikring som blinklys. Det var tydeligvis lett å bende bort ett av blinklysglassene, og kortslutte til karosseriet. Så veldig mange Volvo-biler som ble utsatt for innbrudd, hadde også et bortbrutt blinklys. Alarmen starter jo blinking når det utløses, og sikringen går med en gang.S SueCia skrev:
Man vil jo ikke at en tyv kan nøytralisere boligalarmen ved å fikse jordfeil i en hagelampe.
Sist redigert:
En utspekulert innbruddstyv setter sikkert pris på din innstilling, forårsake en jordfeil på uttaket der ute og alarmen er død innen noen få dager når et eventuelt backupbatteri er utladet.S SueCia skrev:Jeg vet, men det er jo ikke relevant i dette tilfellet da TS har fått flere personbeskyttelsesbrytere som etter min mening er helt unødvendige. og ingen av dem gjelder utendørsstrømmen...
Deretter foretrekker jeg en jordfeilbryter for all strøm inne og en jordfeilbryter for all strøm ute.
Hvorfor skulle det være negativt at innbruddsalarmen er på samme jordfeilbryter som utendørsstrømmen? Det var et dårlig eksempel, jeg kan t.o.m se fordeler med å ha innbruddsalarmen på jordfeilbryteren for utendørsstrømmen![]()
Jeg ville sagt minst to JFBer for innendørsstrømmen, der belysning og uttak er noenlunde jevnt fordelt på disse samt at hver (hoved)del av boligen har minst et lyspunkt per JFB.S SueCia skrev:Sen foretrekker jeg en jordfeilbryter for all strøm inne og en jordfeilbryter for all strøm ute.
Hvorfor skulle det være negativt at innbruddsalarmen ligger på samme jordfeilbryter som utendørsstrømmen? Det var et dårlig eksempel, kan til og med se fordeler med å ha innbruddsalarmen på jordfeilbryteren for utendørsstrømmen
Nei aldri en vesentlig del av innbrudds-/brannalarm på utendørsstrømmens JFB.
Bedre at alarmen ligger på samme JFB som varmen, for da får man i hvert fall varsel om at varmen kan være spenningsløs.
Riktignok er det like lett å åpne målerskapet og slå fra hovedbryteren som å skape jordfeilm.
S
SueCia
Elektronikkentusiast
· Dalarna
· 5 297 innlegg
SueCia
Elektronikkentusiast
- Dalarna
- 5.297 innlegg
S
SueCia
Elektronikkentusiast
· Dalarna
· 5 297 innlegg
SueCia
Elektronikkentusiast
- Dalarna
- 5.297 innlegg
Som sagt, jeg ser fordeler med å ha alarmen på utendørsstrømmen, akkurat som jeg ser fordeler med å ha den på innendørsstrømmen.Demmpa skrev:
Jeg vil si minst to JFB-er for innendørsstrømmen, der belysning og uttak er noenlunde jevnt fordelt på disse samt at hver (hoved)del av boligen har minst ett lyspunkt per JFB.
Nei, aldri noen vesentlig del av innbrudds-/brannalarm på utendørsstrømmens JFB.
Bedre at alarmen ligger på samme JFB som varmen, for da får man i hvert fall beskjed om at varmen kan være spenningsløs.
Riktignok er det like lett å åpne målerskapet og slå av hovedbryteren som å skape jordfeil.
Fra innbruddssynspunkt er det garantert best å ha den på utendørsstrømmen.
Jeg har iofs. jobbet 12 år på Securitas og ledet installasjoner av bla. innbruddsalarm, men du vet best...S SueCia skrev:
Hva er fordelene?S SueCia skrev:
Hvorfor er det en fordel ut fra innbruddssikringssynspunkt å ha innbruddsalarmen på utendørsdelen?