49.469 lest ·
125 svar
49k lest
125 svar
Ny sentral - er denne installasjonen ok?
Jaja, du kan nok lese andres kommentarer så gir ingenting der.SoderD skrev:
Men jeg må bare kommentere den der stikkontakten! Det ser virkelig kult ut, og her skal vi berømme elektrikeren for valget av stikkontakt!
Bodde selv en gang i tiden i en liten leilighet som hadde runde uttak, men ganger tre. Fantes også flere slike. Man trengte aldri å holde på med slarvsladdar og diverse grenkontakter.
Snakket med en bekjent nettopp om saken at hvorfor er ikke dette en standard i dag?:

Men nå ser jeg en med x6 👌
Men når det skal spares på uttak ser det ut sånn her

Sist redigert:
Nei, den skal ikke dele JFB. Den skal ha en egenMüssli skrev:
"Hver tilkoblingspunkt skal beskyttes individuelt av en jordfeilbryter maks 30 mA, i henhold til Installationsreglene SS 4364000 punkt 722.531.2.101. Det innebærer at du ikke kan utnytte en jordfeilbryter som beskytter andre deler av anlegget til også å omfatte ladeboksen. Hvilken type den eksisterende jordfeilbryteren er spiller ingen rolle."
Ulempen med 4-/6-veis jordede vegguttak er at disse er utenpåliggende.kisumisu skrev:
Jadu du kan nok lese andres kommentarer så gir ingenting der.
Men jeg må bare kommentere den der stikkontakten! Det ser virkelig kult ut og her skal vi berømme elektrikeren for valg av stikkontakt!
Bodde selv en gang i tiden i en liten leilighet som hadde runde kontakter men ganger tre. Fantes også flere slike. Man trengte aldri holde på med slarvsladdar og diverse grenuttak.
Pratet med en bekjent akkurat om saken at hvorfor er ikke dette en standard i dag?:
[bilde]
Men nå ser jeg en med x6 👌
Men ved å sette en dobbelboks kan man få til en treveis innfelt jordet vegguttak.
Det som skilte var nok at dine gamle ikke hadde de dype brønnene det er nå for berøringsbeskyttelsen, så de lå tett tre stykker i sirkel med veldig lite mellomrom mellom stikkproppene og med midten litt lenger ut så proppene spredte seg fra hverandre. Dessuten ujordede så også der vant man litt i plassbehov per uttak.kisumisu skrev:
Med dagens krav på utførelse rommes rett og slett ikke grunnen for et sånt uttak i en apparatboks, derfor for eksempel fireveis som utenpåliggende.
S
SueCia
Elektronikkentusiast
· Dalarna
· 5 527 innlegg
SueCia
Elektronikkentusiast
- Dalarna
- 5.527 innlegg
Du får alarm med en gang strømmen forsvinner til utendørsbelysningen. Sier ikke at det er noen stor fordel. Men det er en fordelDemmpa skrev:
Å legge innbruddsalarmen på innendørsstrømmen har ingen fordeler overhodet med tanke på innbruddssikring.
Derimot kan man jo fra et driftsperspektiv (kjøleskap/fryser etc.) ha fordel av å ha alarmen på innendørs jordfeilbryteren
Det er kanskje såGK100 skrev:
Det som skilte var nok at dine gamle ikke hadde de dype brønnene det er nå for berøringsbeskyttelsens skyld så de lå tett tre stykker i sirkel med veldig lite rom mellom stikkontaktene og med midten litt lenger ut så kontaktene spredte fra hverandre. Dessuten ujordet så også der vant man litt i plassbehov per uttak.
Med dagens krav til utførelse rommes rett og slett ikke grunnlaget for en slik kontakt i en apparatboks derfor for eksempel fireveis som utenpåliggende.
Litt leting fant jeg leilighetsannonser obs veldig dårlig bilde

Er i en sånn her så eet kanskje regnes som utenpåliggende.
Dette er dog en gammel telefonkontakt men strømuttakene var i sånne her "bokser":

Men hvis det blir en kortslutning mellom fase-null slik at sikringen løses ut i stedet for JFB så slukker utendørsbelysningen uten at du får noen indikasjon på det på alarmen.S SueCia skrev:
Det finnes hjelpekontakter til både JFBer og automatsikringer slik at man kan få forstyrrelsesalarm via alarmen uavhengig av hvilken sikring/JFB alarmen er koblet til.
Er det engang "vanlig" at innbruddstyver skaper jordfeil via utendørsuttak/utendørsbelysning for å slå ut JFB?S SueCia skrev:
S
SueCia
Elektronikkentusiast
· Dalarna
· 5 527 innlegg
SueCia
Elektronikkentusiast
- Dalarna
- 5.527 innlegg
Nei, absolutt ikke vanlig. Men det kunne skjedd at de knuser en lyskaster og klarer å forårsake en jordfeil. Derfor sa jeg at jeg kan se en fordel med å ha alarmen på utendørs jordfeilbryteren.Demmpa skrev:
Men om det blir en kortslutning mellom fase-nøytral så at sikringen løser ut i stedet for JFBen så slokner utelysningen uten at du får noen indikasjon på det på alarmen.
Det finnes hjelpekontakter til både JFBer og automatsikringer så at man kan få feilmelding via alarmen uavhengig av hvilken sikring/JFB alarmen er tilkoblet.
Er det engang "vanlig" at innbruddstyver skaper jordfeil via utendørsuttak/utendørsbelysning for å slå JFB?