Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jeg fikk et lignende problem da jeg bygde om kjøkkenet i andre etasje og plasserte en kjøkkenøy med granittplate "midt over" et rom i underetasjen. Trodde ikke det skulle være noe problem siden jeg som deg sammenlignet med vekten av om det skulle stå en gjeng personer der, og den var jevnt fordelt over tre bjelker.
Etter noen uker begynte jeg å merke at ting som falt på gulvet rullet inn mot øya. La merke til at det lå malingsflak på gulvet fra taket som tydelig bulet. Min kveldspanikk ble å rive opp og deretter åpne taket og legge inn to limtredragere. Men i mitt tilfelle er det et generelt fuskbygd hus fra 70-tallet, så jeg burde ha forstått det allerede før. :)

Men jeg har kanskje noen forslag angående ovnen.
Da jeg flyttet inn, hadde jeg et *gigantisk* byggverk som var 1,2mx1,2mx1,2m tegl med en støpejernsinnsats (Og deretter litt mer tegl på toppen, men det gjorde vel verken fra eller til)
Den var støttet ved at de hadde lagt inn fire kraftige L-jern i bunnen som deretter gikk rett ut gjennom veggen og var murt inn i skorsteinen utenfor.
Dvs, det ville mer eller mindre vært mulig å fjerne gulvet under den uten at noe ble påvirket.

Men "skorsteinsrøret" gjennom veggen var et spirorør omgitt av noen cm glassull og deretter tretex. (Nevnte jeg fuskbygg?) så selv om den fungerte i betydelig flere år enn noen etterpå kunne forstå, endte den sine dager når brannvesenet rev den ned for å komme til og slukke brannen i veggen...

Så da jeg for to-tre år siden endelig erstattet ovnen med en ny klebersteinsovn med skorstein gjennom taket, løste jeg det ved å legge inn CC 30 og kortling som hviler på veggen. Men med kjøkkenøya som referanse stoler jeg ikke på at det holder i det lange løp uten å innebære noen setninger, så jeg har også lagt inn en vinkeljern under den bjelken som er "lengst ut" fra veggen og tar vekt fra ovnen, deretter to stykker til som går i ~30 graders vinkel mot veggen hvor en fjerde veksler over kraften til veggen. (Først boltet og deretter sveiset sammen på stedet) Hvis jeg husker riktig er de 40x40x4mm, noe som forhåpentligvis er en grov overdrivelse, men siden det er i taket i hobbyrommet, er det "inngrepet" OK.
Oi, fint med litt historier fra virkeligheten. Jeg har også fått en åpenbarelse om dette med laster. Artig at det ordnet seg for deg til slutt.

• Liker
Dowser4711
  • Laddar…
Liten notering - for eiendommer gjelder 10 års reklamasjonsrett.
Reklamasjonsretten gjelder "første eieren", Byggfelsförsäkring derimot følger med huset, men har en egenandel som gjør at visse feil ikke lønner seg å reklamere.
Dvs helt feil av husleverandøren å henvise til Garbo da du vel er den som har bestilt huset? (kanskje derfor de endret seg).

• Liker
Fredrik K og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.