Fikk en ubehagelig avslutning på kvelden da jeg oppdaget at mellomgulvet bøyer seg ned hvis det utsettes for en del vekt.
Jeg har latt en husprodusent bygge husets bærende deler med ferdige veggmoduler. Jeg gjør innsiden selv. Akkurat nå bygger jeg overetasjen der jeg flyttet 32 gipsplater forrige uke. I kveld oppdaget jeg at gulvet hadde bøyd seg ned så det synes med det blotte øyet i underetasjen.
Jeg regnet ut at gipsbunken bør veie ca. 550 kg. Det kan vel ikke være rimelig at man får denne nedbøyningen for noen hundre kg?
Flyttet gipsbunken umiddelbart og skal selvfølgelig kontakte husprodusenten mandag morgen.
Gipsskiven er ca 240cm lang. De er plassert på en plyfa på 1200x2500 tvers over gulvbjelkene.
Om dette er normalt kan vi altså slå bort tanken på å oppholde oss flere personer i stuen i overetasjen uten at taklistene i underetasjen sprekker i gjæringen...
Lasten per kvm fra gipsplatene er større enn hva bjelkelaget er dimensjonert for i henhold til norm. Dog er denne lasten ganske lokal.
Det ser ut som om det er en avvekslingsbjelke som bøyer ned på bildet ditt, da er det sannsynligvis noe som ikke stemmer siden denne skal klare større laster enn hva gipshaugen veier.
Er det derimot gulvbjelkene som bøyer ned, er det ikke så rart iom at lasten er større enn hva den er dimensjonert for.
Normalt skal et bjelkelag i en bolig være dimensjonert for 200kg/kvm. Men det er altså total last for hele rommet. Så finnes det et tall for punktlast også som jeg ikke vet. Men jeg tror ikke at denne lasten er for mye.
Legg opp litt opplysninger om dimensjoner, spennvidde (i begge retninger) så er jeg overbevist om at noen her kan hjelpe deg med en rimelighetsanalyse.
Spontant (men jeg er lååångt fra ekspert) så ser bjelken slank ut, for den spennvidden den ser ut til å ha.
Ut ifra bildet og tegningene er det sannsynligvis ikke stålbjelken som bøyer seg ned, men innfestingen av bjelkelaget (regel og balksko) som har beveget seg og presser på bekledningen rundt stålbjelken.
Jeg forstår meg ikke på tegningen for jeg ser ikke hvordan stålbjelken avlaster bjelkelaget. Noen får gjerne forklare.
Bjelkelaget sitter i bjelkesko som i sin tur sitter i en lekt spikret i veggen. Veggen står deretter på stålbjelken. Med tilbaketrukne balkonger blir det ikke sjelden lignende løsninger om man vil at øk gulv og øk altan skal være like.
Som jeg kan se så er gulvbjelkene festet med bjelkesko i en 45x220 som strekker seg over hele "åpningen" på ca 5m på nedre plan. Stålbjelken er lik og innfestingen i den er ikke synlig.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.