J jonaserik skrev:
Hva er det med innlegget ditt som er oppspinn, blir det oppdaget noe så får man gjøre noe med det, enten fikse det med en stempel eller flytte vekten til et annet sted og fordele den
Han har jo både fortalt og vist bilder på at det allerede er flyttet...

C.Lundin nå var det ikke deg jeg svarte på, så det trengs ikke mer av det.

• Liker
Namoy
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
C.Lundin nå var det ikke deg jeg svarte på, så det trengs ikke mer av det.
Hva skulle du ha svart på? Jeg har ikke skrevet noe tidligere. Jeg oppdaterte deg bare siden du åpenbart ikke har lest mer enn OP.

B bossespecial skrev:
Det er sikkert en kombinasjon av innfesting og stålbjelke. Du får se hva produsenten sier om passende tiltak. Ble nedbøyningen i taket mindre forresten når du fjernet gipsbunken? Hvis det var stålbjelken som var problemet, burde den ha gått opp igjen etter at du fjernet bunken.
Nedbøyningen ble def mindre etter at lasten ble flyttet. Jeg tror at dette er lett å fikse, litt oppretting og ordentlig fastsetting bare. Men selvfølgelig lar jeg hustilvirkeren gjøre det.

Heldigvis satte jeg gipsbunken der nå og la gulvvarme i de andre rommene først. Det ville vært litt mer utfordrende om dette ble oppdaget når alt var klart og vår 500 kg tunge peis var plassert.

• Liker
bossespecial
  • Laddar…
Dessverre så fikk jeg kalde skulderen av hustilverkeren. De henviser direkte til Garbo som har en saftig egenandel samt tvilsom historikk om erstatningsvillighet.

Det ender nok med egen jobb igjen dette her, jekk og skikkelige skruer er dog ikke så dyrt.

Er det noen som har gode tips på hvordan jeg best forsterker dette bjelkelaget litt ekstra med tanke på sprekkdannelsen og fremtidig kamin på 500kg? Pipa står på kakkelovn/plate på underetasje.

Jeg har allerede lagt doble 45x220 på de bjelkene som kamin hviler direkte på. Rett bak kaminen står en bærende innervegg, så spennet er ca 3,6 m til yttervegg.

Plantegning av et allrom med plassering av møbler, kamin og skorstein. Viser også mål på rommet og plassering av bærende vegger.

Høres veldig rart ut, Hva sa de da du nevnte at bjelkelaget ikke sitter fast i veggen?

Jo, de syntes at det hørtes ut som en sannsynlig årsak dersom det ikke er slik at infestningen ligger bak balkskoene.
De hevder imidlertid at siden dette påpekes først 4-5 år etter at huset ble bygget, så er det ikke lenger deres problem.

• Sint
El-Löken66
  • Laddar…
Det var jo kjedelig... men at innfestningen skulle ligge bak balkskoene er ikke sannsynlig siden den aktuelle regelen skal spikres i gulvreglene fra utsiden og skrus til veggen fra innsiden, altså burde gulvregelen allerede være på plass når man skal skru alt i veggen:thinking:

B bossespecial skrev:
Det var jo synd... men at innfestingen skulle ligge bak bjelkeskoene er ikke sannsynlig siden den aktuelle regelen skal spikres i gulvstokkene fra utsiden og skrus til veggen fra innsiden, altså burde gulvregelen allerede være på plass når man skal skru alt i veggen:thinking:
Du har helt rett og jeg har nå funnet bilder fra byggingen som viser at mellometasjen ble bygd før overetasjens vegger ble løftet på plass. Så det er med andre ord helt konstatert at innfesting mangler.

• Liker
bossespecial
  • Laddar…
Hvordan ser det ut for øvrig i andre etasje, kan de se noen skruinnfestninger på andre steder? Var det produsenten som monterte eller var det en annen entreprenør?

B bossespecial skrev:
Hvordan ser det ut forøvrig i overetasjen, kan de se noen skrueinnfestninger på andre steder? Var det produsenten som monterte eller var det annen entreprenør?
Jeg har lett og jeg kan ikke se noen skruehull eller spikerhull på bjelkene som bjelkeskoene er festet i.

Nå ser det ut til at resten av huset står på nedre etasjes innervegg på en måte og føles stabilt, men de skal vel også skrues fast i stolpene og også skråsikres ned i båndstokken hvis man ser på tegningen. Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på, men du har nok rett i at det er hele bjelkelaget som mangler innfestning. Vil man være slem kan man nesten si at det er ytterpanelet som holder etasjene sammen. :crysmile:

I følge tegning skal det være doble 6x120 skruer på cc60 ved balkong og cc120 øvrige. Finnes det noen gevinst her å øke dimensjonen nå når jeg dels har sprekker og også planlegger å installere tung peis? Andre tips på forsterkning tas gjerne imot.

/nochl

• Liker
Rooten48
  • Laddar…
Oppdatering: husprodusenten har tenkt om og vil utbedre manglene. Deilig likevel da jeg har nok på gjøremålslisten.

Tar gjerne imot tips på forsterkninger for vedovn som jeg postet ovenfor. Vurderer cc30 og eventuelt kortling. Er det nok eller bør jeg gjøre noe med "bjelkelaget" også?

• Liker
anhack og 4 andre
  • Laddar…
Herlig at det løste seg:D
cc300 og kortlinger i rommene under samt rommene nærmest utenfor så skal det fungere. Var peisens plassering med i plantegningene når dere kjøpte huset så burde antallet skruer i ”bjelken” til veggen være ok. Kanskje verdt en dobbeltsjekk med produsenten. Ellers kan det bli en litt mer komplisert løsning da det ikke er plass til flere skruer. Men det kan man diskutere rundt når du har fått svar fra produsenten:p

• Liker
nochl
  • Laddar…
Jeg fikk et lignende problem da jeg bygde om kjøkkenet i andre etasje og plasserte en kjøkkenøy med granittplate "midt over" et rom i første etasje. Trodde det ikke skulle være noe problem da jeg, som du, sammenlignet vekten med om det skulle stå en gjeng personer der, og den var jevnt fordelt på tre bjelker. Etter noen uker begynte jeg å merke at ting som ble mistet på gulvet rullet inn mot øya. Oppdaget at det lå malingsflak på gulvet fra taket som tydelig buet. Min kvelds panikk ble å stampe opp og deretter åpne taket og legge inn to limtrebjelker. Men i mitt tilfelle er det et allment juksebygget hus fra 70-tallet, så jeg burde ha innsett det allerede før. :)

Men jeg har kanskje et forslag angående ovnen. Da jeg flyttet inn hadde jeg en *gigantisk* konstruksjon som var 1,2mx1,2mx1,2m av teglstein med en støpejernsinnsats (og deretter litt mer teglstein oppå, men det gjorde vel hverken fra eller til). Den var støttet opp ved at de hadde lagt inn fire kraftige L-jern i bunnen som deretter gikk rett ut gjennom veggen og var murt inn i skorsteinen utenfor. Det vil si, det ville mer eller mindre være mulig å fjerne gulvet under den uten å påvirke noe.

Men "skorsteinsrøret" gjennom veggen var et spirorør omgitt av noen cm glassull og deretter trefiberplate. (Nevnte jeg byggejuks?) Så selv om det virket i betydelig flere år enn noen kunne forstå etterpå, endte det sine dager da brannvesenet slo det ned for å komme til og slukke brannen i veggen...

Så da jeg for to-tre år siden endelig erstattet ovnen med en ny klebersteinsovn med skorstein gjennom taket, løste jeg det ved å legge inn CC 30 og kortbjelker som hviler på veggen. Men med kjøkkenøya som referanse stoler jeg ikke på at det holder i det lange løp uten å forårsake noen setninger, så jeg har også lagt inn et vinkeljern under den bjelken som er "lengst ute" fra veggen og tar vekt fra ovnen, deretter to stykker til som går i ~30 graders vinkel mot veggen der et fjerde fordeler kraften til veggen. (Først boltede og deretter sammen sveisede på plass). Om jeg husker riktig er de 40x40x4mm, noe som forhåpentligvis er en grov overdrivelse, men siden det er i taket i hobbyrommet er "inntrenging" OK.

• Liker
nochl
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Herlig at det løste seg:D
cc300 og kortlinger i rom under samt rom nærmest utenfor så skal det fungere. Var kaminens plassering med i planløsningene når dere kjøpte huset så burde antallet skruer i "bærlinja" til veggen være ok. Kanskje verdt en dobbelsjekk med produsenten. Ellers kan det bli en litt mer komplisert løsning da det ikke er plass for flere skruer. Men det kan man diskutere rundt når du har fått svar fra produsenten:p
Jeg passet på og tok det opp med produsenten og de skulle undersøke og komme tilbake så dette begynner jo å ordne seg. Takk til deg og alle andre som har engasjert seg i tråden.

• Liker
bossespecial
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.