B bossespecial skrev:
Ut fra bildet og tegningene er det sannsynligvis ikke ståldraget som bøyer ned men innfestingen av bjelkelaget (regel og bjelkesko) som har beveget seg og trykker på kledningen rundt ståldraget.
Akkurat slik oppfatter jeg det også. Er ikke ståldragets oppgave nettopp å forhindre dette?

Jeg ser at både bjelken som gulvbjelkene er festet mot har sprekkdannelser, samt noen av gulvbjelkene.
En trestruktur med sprukne bjelker og metalbeslag, muligens med utilstrekkelige skruer. Sprukket regel med metallbeslag som fester golvbjelker, synlige sprekker i treverket og mulig utilstrekkelig antall skruer.
Er det også ikke litt spinkelt med skruer?

I seg selv er 5m ganske lang spennvidde, men gipsbunken skal ikke trykke ned bjelken såpass mye, da er bjelken feil dimensjonert. Dog bøyer de alltid litt ned og om gipsbekledningen rundt bjelken er festet i bjelken vil denne sprekke ved minste nedbøyning. Det ser ut som en sprekk i bekledningen? Bjelken tar hånd om lasten som havner på bjelken. Om det skulle bli bevegelser i innfestningene på vei til bjelken kan ikke bjelken gjøre noe med det.

Bjelkelaget gynger tydelig når jeg på ca 80kg "gynger med knærne".
Rettebordet viser en setning nå i bjelkelaget uten last.

Bilde av et byggelag med en metallrulle som viser setning i konstruksjonen. Tydelig avbøyning mellom trebjelker uten last. Rett skinne som viser setning i en trebjelkelag, med innskrift på treverket.

Min frykt er at bjelkelaget ikke er forankret i veggen som hviler på bjelkelaget. Eller at den forankringen har gitt etter. Burde det ikke være mulig å se denne forankringen, eller er den skjult på "baksiden"?

På jobben beskytter vi gipsbunter helt opp til betongdekker. Statisk belastning er ikke til å spøke med. I en trebjelkelag ville jeg virkelig ha vurdert dette som normalt, spesielt etter at du har plassert bunten i et følsomt punkt også. Hadde det vært ved en bærende vegg, hadde det sikkert gått bra.

Men som sagt, alltid stempel under store punktbelastninger.

• Liker
InsidersUnited
  • Laddar…
Jeg lurer også på hvordan regelen er festet i stålbjelken? Hvis den bare ligger parallelt med bjelken på samme opplegg uten å være festet i stålbjelken noe sted, så føles det spontant som at det burde bli for svakt. Altfor lite skruer i bjelkeskoene er det også.

P
Som jeg tolker dine tegninger mangler det litt skru inn i ytterveggen. Det bør sitte 2 stk 6x120 med et cc på ca 60cm. Dvs midt for der gipsskivene i veggen skjøtes.

• Byggestruktur med trebjelker og gulvstøtte, og metallbeslag som forbinder elementene. Gipsplatevegg vises i bakgrunnen.
Jo, akkurat, nå er det cc60 mellom gulvbjelkene men jeg ser ingen skrue i det hele tatt i hele treverket som bjelkeskoene er festet i. Det skal være at skruene sitter bak bjelkeskoene da, men svikten og bildet ved terrassedøren som viser hvor glissent de ligger fra hverandre taler imot det. Person iført arbeidssko står på et tregulv, med synlige bjelker under. Det er plast over enkelte deler, og lite synlige skruer i konstruksjonen.

Inn med jekken, løft til bjelkelaget blir rett uten nedbøying, støtt opp med en regel i taket og en på gulvet og litt lekter i mellom, alt skal være under stabelen din med gips så klarer du deg. Det med å beregne styrken, ikke bry deg, støtten tar kraften og bjelkelaget holder for det som det er beregnet for når gipsen er borte.

Som du sier, tyder sprekken på at kanskje festingen av bjelkelaget i veggen ikke er korrekt utført i henhold til tegningen. Åpner sprekken seg når du står og svekker? Kom bjelkelaget i moduler også? I så fall er det vanskelig å skjule festingen bak bjelkeskoene. Antallet ankerskruer i bjelkeskoene følger tegningen og 8 skruer er nok for den belastningen som kommer av gulvreglen. Du bør kreve at produsenten kommer og ser på dette samt sender over en beregning på bjelken.

Ikke gjør egne påfunn før produsenten har sett på problemet ditt. Å utbedre det er enkelt, men det er ikke din oppgave og kostnad hvis det ikke er riktig utført.

• Liker
Staffans2000
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Som du sier taler sprekken for at kanskje ikke innfestingen av bjelkelaget i veggen er korrekt utført i henhold til tegning. Åpner sprekken seg når du står og svaier? Kom bjelkelaget i moduler også? I så fall er det vanskelig å skjule innfestingen bak bjelkeskoene. Antall ankerskruer i bjelkeskoene følger tegningen og 8 skruer er nok for den belastningen som kommer av gulvregelen. Du bør kreve at produsenten kommer og ser på dette samt sender over en beregning på bjelken.
Sprekken blir større når jeg "gynger" på gulvbjelkene. Til og med når min 59kg samboer gjør det.

Det er sikkert en kombinasjon av innfesting og stålbjelke. Du får se hva produsenten sier om passende tiltak. Ble nedbøyingen i taket mindre forresten når du fjernet gipsbunken? Om det var stålbjelken som var problemet burde den ha gått opp igjen etter du fjernet bunken.

B bossespecial skrev:
Gjør ikke egne påfunn
Hva er det med ditt innlegg som er påfunn, oppdages det noe så må man gjøre noe med det, enten fikse til med stempel eller flytte vekten til annen plass og fordele den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.