arneri68 skrev:
Det viktigste er at du ikke får gliper. Om plogen sakte går over midtlinjen med 2-3 mm på en strekning av 2-3 meter tror jeg ikke at du vil se noen gliper.

Stavene ser ganske rustikke ut med kvister etc. Er det et bevisst valg?

Jeg ser at din venstrestav ikke har noen fjær i plogspissen. Har du ikke høyre- og venstrestaver? Se f.eks. leggningsanvisningen www.e-pages.dk/junckers/107/fullpdf/1.pdf
Det skal den ikke ha på første plogen, der bruker man løsfjær. På den måten stemmer alle andre følgende rader siden.

Ok, så det ser bra ut? Da kan man fort med god samvittighet..?

Ang løs fjær så brukes det.

Lyst tregulv i fiskebensmønster, nylagt i et interiørprosjekt.

Hånd legger fiskebensparkett på grått underlag, med en hammer ved siden av. To knær med knebeskyttere og en hånd med rosa markering på fingrene er synlig nederst.

Har et spørsmål, hvordan gjorde dere når dere begynte å nærme dere listbandet, lot dere det så lenge rundt om, og puslet senere når dere var ferdige, og bare saget side for side og gjorde ferdig?

Jeg synes det ser bra ut. Stikker det noen mm på flere meters legging gjør det ingenting så lenge det er jevnt fordelt. Se bare til at det ikke har skjedd på bare 4-5 staver.

Det kommer jo an på hvor store biter som trengs. Har man småbiter som trengs på en side kan man jo vente med å legge dit til man har saget en annen.

falkn skrev:
Det skal den ikke ha på første plogen, der bruker man løs-fjær. På så vis stemmer alle andre følgende rader deretter.
Vil du utdype?

arneri68 skrev:
Vil du utdype?
Det jeg mener er at stavene alltid legges med fjær utad og bakover. Dette innebærer dog at akkurat den første plogen ikke har fjær på fremre kortside. Derfor bruker man løs fjær. Etter første plogen trengs jo ikke løs fjær lenger, for da havner alle skjøter not-i-fjær.

falkn skrev:
Det jeg mener er at stavene alltid legges med spont utåt og bakåt. Dette innebærer dog at just første plogen inte får spont på fremre kortsiden. Derfor använder man løs fjær. Etter første plogen behövs jo inte løs fjær lenger, for da hamner alle skarver not-i-spont.
Men hva er fordelen sammenlignet med å legge fjæren utåt og framåt?

Legger du tvert imot fra begynnelsen får du jo legge plogen fra feil side og hele tiden spikre i noten i stedet for i fjæren, altså mye vanskeligere. Har du gjort tvert imot på første plogen må du jo bruke løs fjær på resten av gulvet... Jeg kan lage en skisse senere når jeg ikke sitter på telefonen.

Diagram av leggemønster for gulvplanker, viser plassering av A- og B-staver med løs fjær i første plog og bruk av spont i not uten løs fjær i andre plog. Se bilde nedenfor. Du legger hele tiden stavene i henhold til dette mønsteret dvs. A-stav til venstre og B-stav til høyre. Spunten utover og bakover i legningsretningen. I første plogen blir det da ikke automatisk not-i-spunt på fremre kortside og derfor bruker man løs fjær der. De røde strekene i neste del av bildet tilsvarer løs fjær i første plogen. Når deretter første plogen er lagt, legger du fra motsatt retning i henhold til figuren, og da blir alle skjøtene not-i-spunt dvs. du trenger ikke bruke noen løs fjær lenger.

• Liker
arneri68
  • Laddar…
Faen..... Begynner å krangle igjen!!!! Samme sak som forrige gang. Men ikke like mye heldigvis, hvordan kan man lettest jukse bort det? Eller finne løsningen på problemet, hvorfor det ikke stemmer

På hvilken side er problemet? Blir det for mye plass til overs eller for lite så å si? Legg gjerne ved et nærbilde.

falkn skrev:
I hvilken retning er problemet? Blir det for mye plass eller for lite så å si? Legg gjerne ved et nærbilde.

Tregulv lagt i et mønster, med synlige mellomrom mellom plankene. Uten spiker på betongunderlag, viser halvveis ferdig installasjon.

Gjør jeg slik, så er den lange noten veldig fin, men skal jeg få kortenden sammen så ser langsiden slik ut:

Tregulv med lange planker, ikke spikret, viser lys og mørk trestruktur med godt synlige årringer og en liten glippe mellom plankene.

Kortsiden med åpning på lange

Parkettgulv uten spikring, vist med hånd for å justere en rad. Ujevn skjøt på kortsiden og fin langsgående kant på treverket.

Verdt å merke seg, det er ikke spikret på bildet.

En rad igjen på andre siden :) det tar seg, den ble både lett og smidig å legge, virker som alt stemmer mot den siden.

Du har helt enkelt for lite plass for staven. Om du torrligger en stav for seg noen rader fremover, er problemet overalt? Jeg har hatt lignende og da har det kun vært noen biter det har handlet om. I så fall kan du kløyve staven du legger med senkesagen noen halv mm så den kommer innenfor. Det ser derimot ut som at du ikke holder 90 grader riktig, det ser ut til å være litt under og dermed oppstår dette.

falkn skrev:
Du har rett og slett for lite plass for staven. Hvis du tørker ut en stav for seg noen rader fremover, er problemet overalt? Jeg har hatt lignende og da har det kun vært noen biter det har handlet om. I så fall kan du kløyve staven du legger med senkesagen noen halv mm så den kommer innenfor. Det ser dog ut som at du ikke holder 90 grader helt, det ser ut til å være litt under og dermed oppstår dette.

Nå ble jeg skikkelig imponert av deg!!!! For et utrolig øyemål rett og slett..... Sykt

Linjal ligger på gulv for nøyaktig måling mellom tregulv og betong.

Da kanskje problemet ligger der? Får teste i morgen, og rive opp de få stavene som er spikret og se til at de kommer i 90, kan hende at den har dratt seg litt når man spikra.

Nei det ser ut til å fungere bra, testet på 2 steder og det blir tett og bra.

Du mener å fjerne litt av den staven som ligger og gjøre at det differ noen mm, for å minske bort det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.