52.856 lest ·
185 svar
53k lest
185 svar
Kryssmål rom...stemmer ikke ennå da?
Det skal den ikke ha på første plogen, der bruker man løsfjær. På den måten stemmer alle andre følgende rader siden.arneri68 skrev:Det viktigste er at du ikke får gliper. Om plogen sakte går over midtlinjen med 2-3 mm på en strekning av 2-3 meter tror jeg ikke at du vil se noen gliper.
Stavene ser ganske rustikke ut med kvister etc. Er det et bevisst valg?
Jeg ser at din venstrestav ikke har noen fjær i plogspissen. Har du ikke høyre- og venstrestaver? Se f.eks. leggningsanvisningen www.e-pages.dk/junckers/107/fullpdf/1.pdf
Har et spørsmål, hvordan gjorde dere når dere begynte å nærme dere listbandet, lot dere det så lenge rundt om, og puslet senere når dere var ferdige, og bare saget side for side og gjorde ferdig?
Jeg synes det ser bra ut. Stikker det noen mm på flere meters legging gjør det ingenting så lenge det er jevnt fordelt. Se bare til at det ikke har skjedd på bare 4-5 staver.
Det kommer jo an på hvor store biter som trengs. Har man småbiter som trengs på en side kan man jo vente med å legge dit til man har saget en annen.
Det kommer jo an på hvor store biter som trengs. Har man småbiter som trengs på en side kan man jo vente med å legge dit til man har saget en annen.
Det jeg mener er at stavene alltid legges med fjær utad og bakover. Dette innebærer dog at akkurat den første plogen ikke har fjær på fremre kortside. Derfor bruker man løs fjær. Etter første plogen trengs jo ikke løs fjær lenger, for da havner alle skjøter not-i-fjær.arneri68 skrev:
Men hva er fordelen sammenlignet med å legge fjæren utåt og framåt?falkn skrev:
Legger du tvert imot fra begynnelsen får du jo legge plogen fra feil side og hele tiden spikre i noten i stedet for i fjæren, altså mye vanskeligere. Har du gjort tvert imot på første plogen må du jo bruke løs fjær på resten av gulvet... Jeg kan lage en skisse senere når jeg ikke sitter på telefonen.

Faen..... Begynner å krangle igjen!!!! Samme sak som forrige gang. Men ikke like mye heldigvis, hvordan kan man lettest jukse bort det? Eller finne løsningen på problemet, hvorfor det ikke stemmer
falkn skrev:

Gjør jeg slik, så er den lange noten veldig fin, men skal jeg få kortenden sammen så ser langsiden slik ut:

Kortsiden med åpning på lange

Verdt å merke seg, det er ikke spikret på bildet.
En rad igjen på andre siden
Du har helt enkelt for lite plass for staven. Om du torrligger en stav for seg noen rader fremover, er problemet overalt? Jeg har hatt lignende og da har det kun vært noen biter det har handlet om. I så fall kan du kløyve staven du legger med senkesagen noen halv mm så den kommer innenfor. Det ser derimot ut som at du ikke holder 90 grader riktig, det ser ut til å være litt under og dermed oppstår dette.
falkn skrev:Du har rett og slett for lite plass for staven. Hvis du tørker ut en stav for seg noen rader fremover, er problemet overalt? Jeg har hatt lignende og da har det kun vært noen biter det har handlet om. I så fall kan du kløyve staven du legger med senkesagen noen halv mm så den kommer innenfor. Det ser dog ut som at du ikke holder 90 grader helt, det ser ut til å være litt under og dermed oppstår dette.
Nå ble jeg skikkelig imponert av deg!!!! For et utrolig øyemål rett og slett..... Sykt

Da kanskje problemet ligger der? Får teste i morgen, og rive opp de få stavene som er spikret og se til at de kommer i 90, kan hende at den har dratt seg litt når man spikra.
Nei det ser ut til å fungere bra, testet på 2 steder og det blir tett og bra.
Du mener å fjerne litt av den staven som ligger og gjøre at det differ noen mm, for å minske bort det?