52.854 lest ·
185 svar
53k lest
185 svar
Kryssmål rom...stemmer ikke ennå da?
jeg blir ikke klok
har satt en skrue i hvert hjørne så langt inn jeg kan,
deretter tok jeg murer snor, strammet så jeg fikk et kryss,
så fort å dra en snor rundt alt sammen, for å få det rett mot veggene.
deretter målte jeg 280mm fra snoren langs veggene, satte skrue, og deretter tok tynn snor, så gjorde linjer, deretter når jeg skulle kontrollmåle fra krysset av snorene til 280mm streken så stemmer det ikke... hvordan kan det ikke stemme?
alle tips mottas
har satt en skrue i hvert hjørne så langt inn jeg kan,
deretter tok jeg murer snor, strammet så jeg fikk et kryss,
så fort å dra en snor rundt alt sammen, for å få det rett mot veggene.
deretter målte jeg 280mm fra snoren langs veggene, satte skrue, og deretter tok tynn snor, så gjorde linjer, deretter når jeg skulle kontrollmåle fra krysset av snorene til 280mm streken så stemmer det ikke... hvordan kan det ikke stemme?
alle tips mottas
Som sagt er det diagonalmålene som skal være like når man måler, så om du måler fra 280 målet i hjørnet til 280 målet diagonalt over rommet, deretter kontrollerer du mot den andre diagonalen, stemmer det ikke må du justere 280 markeringene like mye til målene stemmer, for eksempel om kryssmålene skiller 50mm så flytter du ut 280 markeringen 12,5mm i hver ende på det korte målet og 12,5mm inn på det lange målet.
HaHa om rommet er rektangulært kan du aldri få din målemetode til å stemme.
Men om du tar et målebånd og måler fra det blå krysset til motsvarende diagonalt over rommet, så måler den andre diagonalen så blir det riktig.
Men om du tar et målebånd og måler fra det blå krysset til motsvarende diagonalt over rommet, så måler den andre diagonalen så blir det riktig.
Trekonstruksjonsbygger
· Gävleborgs
· 2 434 innlegg
Kan du ikke utgå fra et hjørne, vinkle av med 90 grader og f.eks. bruke laser eller regne? Hvis du bruker alle fire hjørner tror jeg at det blir vanskelig å måle seg til et rektangel med rette vinkler.
Om du vil plassere den så nøytralt som mulig i rommet gjør som jeg skrev.
Om du bare vil følge en vegg, så gå ut fra den så regner du på følgende måte.
Om vi antar at rommet er L3MxB2m
lengden X 2 (3x2=6) + bredden X2 (2x2=4) = 10 så tar du roten ut av 10 hvilket blir ca. 3.17m
Diagonalen skal være 3.17m for at vinkelen skal være 90 grader
Om du bare vil følge en vegg, så gå ut fra den så regner du på følgende måte.
lengden X 2 (3x2=6) + bredden X2 (2x2=4) = 10 så tar du roten ut av 10 hvilket blir ca. 3.17m
Kan si det slik, matte er virkelig ikke noe for meg.... Det du skriver er gresk for meg.....Traume skrev:Om du vil plassere den så nøytralt som mulig i rommet gjør som jeg skrev.
Om du bare vil følge en vegg, så gå ut fra den og regn på følgende måte.
lengden X 2( 3x2=6) + Bredden X2 (2x2=4) =10, så tar du kvadratroten av 10 som blir ca. 3.17m
Du trenger ikke ha 90-graders hjørner for å legge fiskeben. Mål ut din fris og listbånd fra vegg, ikke glem bevegelsesrom på ca 6 mm. Tegn dette på undergulvet og slå deretter en midtlinje i rommet som du legger etter. Prøvlegging først fra din linje så du ikke får noen veldig små biter ved listbåndets begynnelse.
Det Traume prøvde å forklare er Pythagoras' setning, dvs hvordan man regner ut lengden på diagonalen i en rettvinklet trekant hvis man vet hvor lange de andre to sidene er (i ditt tilfelle hvor lange sidene er i rommet). Dessverre ble forklaringen litt misvisende da det er lengdene i kvadrat og ikke "ganger to" som gjelder.berne88 skrev:
Så hvis en side av rommet er 3 meter og den andre er 2 meter, blir diagonalen i rommet som følger:
3*3+2*2= 13 -> diagonalen er "roten av 13" som er ca 3,605, altså 3 meter og 60,5 cm.