Ta det med ro nå. Jeg har fulgt tråden din da jeg selv gjerne vil legge fiskebeinsparkett i fremtiden. Har ikke postet tidligere da jeg ikke har noen erfaring. Men jeg lurer nå på om det er "plogen" som havner ut av vinkel eller om det er stavene som ikke er i vinkel?
Om det er stavene, så kanskje de kan reklameres?
Så er det som sagt ovenfor at det mest sannsynlig aldri vil synes. Vi har gammel fiskebeinsparkett i flere rom med større glipper enn dine, og det er ikke noe man tenker på. Men jeg forstår frustrasjonen din og hadde sannsynligvis følt det på samme måte om jeg var i din situasjon.

-RB- skrev:
Ta det rolig nå. Jeg har fulgt tråden din da jeg selv kunne tenke meg å legge fiskebensparkett i fremtiden. Har ikke postet før da jeg ikke har noen erfaring. Men jeg lurer nå på om det er "plogen" som kommer ut av vinkel eller om det er stavene som ikke er i vinkel?
Om det er stavene, så kanskje de kan reklameres?
Så er det som sagt ovenfor at det kommer antakeligvis aldri til å synes. Vi har gammelt fiskebensparkett i flere rom med større gliper enn dine, og det er ingenting man tenker på. Men jeg forstår frustrasjonen din og ville sannsynligvis følt det samme hvis jeg var i din situasjon.

Bra spørsmål. Har vel funnet noen som ikke er helt 90 grader, var nøye da jeg la første plogen, fikk jeg en glippe, så byttet jeg stav. Også kontrollerer vinklene og det virker å stemme, så kan det sikkert være fordi man har banket og flyttet rundt osv, så man har klart å flytte dem så de ikke ligger helt 100% nå, kanskje det er det som spøker... Vet ikke hva det kan skyldes.

Skulle vært fint om man kan kontrollere målene. Eller vinklene overalt for å kunne finne hvor det feiler som gjør at jeg har klart det:(

Ikke stress nå bare. Jeg synes som sagt det ser bra ut nå, så fortsett så lenge det ikke sporer ut mer. Husk at listverk og fris tar omtrent like lang tid som å legge hele fiskebeinsmønsteret i et normalt rom. Spesielt hvis du har mange dører. Har du overhåndsfres til å frese noten, eller har du tenkt å leie dette?

falkn skrev:
Stress ikke nå bare. Jeg synes som sagt det ser bra ut nå, så bare fortsett så lenge det ikke sporer av mer. Husk at listverk og fris tar omtrent like lang tid som å legge hele fiskebeinsmønsteret i et normalt rom. Spesielt hvis du har mye dører. Har du overhåndsfres til å frese noten, eller har du tenkt å leie dette?

Har lenge ønsket meg en, var inne på en festool 1010, men den er litt for dyr, så jeg har sett på pof 1400 Bosch... Venter vel på at et tilbud skal dukke opp.

Eller om jeg leier en.

66kr dagen koster dykksagen pluss 1kr for skinne. Startavgift på 200kr, da de alltid sliper/bytter blad hver gang:)

D
Kan ærlig si at denne tråden har fått meg til å vurdere å legge fiskben selv. Utrolig spennende å følge med på og skal bli gøy å se resultatet senere.

berne88 skrev:
Har lenge ønsket meg en, vurderte å kjøpe en Festool 1010, men den er litt for dyr, så jeg har sett på POF 1400 Bosch... Venter vel på at et tilbud skal dukke opp.

Eller om jeg leier en.

66kr dagen koster senkesagen pluss 1kr for skinne. Startgebyr på 200kr, da de alltid sliper/bytter blad hver gang:)
Riktig bra leiepris du får for senkesagen.

Når det gjelder fresen, synes jeg du bør velge en litt dyrere fres enn POF-serien. POF-en gjør jobben i dette tilfellet, men for eksempel GOF har bedre parallellanlegg som du får nytte av i andre prosjekt.

Det er også forskjell på fresestål. Det er merkbar forskjell på Julas og for eksempel Cobolt. Begge gjør jobben.

Til slutt synes jeg du bør lære deg fresen før du går løs på gulvet. Det er enkelt å bruke en notfres med styrelager, men går noe galt, spiser den mye tre. Foruten den første fugen er listbåndet et kritisk moment.

Tenk på at du må ha en skivnotfräs med toppmontert kulelager. Dette er ingenting som selges av de billige merkene og det blir en del slitasje når man kjører i eik. Jeg hadde virkelig anbefalt å kjøpe et ordentlig stål. Jeg kjøpte skivnotfräsen fra Cobolt for ca 375 kr inkl. moms.

Ang. fres kan man ofte finne mye brukt. Jeg kjøpte min GOF 900 CE for 1200 kroner brukt og i nesten ny tilstand.

falkn skrev:
Jeg kjøpte min GOF 900 CE for 1200 kroner brukt og i tilnærmet nystand.
Da har vi et likt sett med fres og fresestål:thumbup:

Jeg er fornøyd med den.

Ytterligere en dag som ser lik ut nå... Gjør et forsøk men det blir feil, skriver et innlegg for tips og råd.
Gjør det samme i morgen, og dagen etter det, eneste forskjellen i dag er at jeg har fått rundt 7 stk hahaa... Før problemene begynte.

Kontrollerte så det var 90, la noen få, men da begynte de umiddelbart å miste balansen, så jeg begynte ca 3 staver inn i plogen og kjørte på den vinkelen som ble, fungerte bra 7 staver ca, så begynner glipene å komme.

Hva skyldes dette, brukte mdf-platen til den første som jeg spikret fast, var nøye med at alle stavene ble jevne på alle kanter, men likevel ser det ut til å være skjevt på en svært merkelig måte...

Finnes det en måte å kontrollere gulvet på, om det er skjevt, om alle vinkler stemmer osv,

Gulvstaver i tre i vinkel, med synlige sprekker mellom plankene og en manglende bit, viser problemer med installasjon.

Her ligger stavene i 90 grader og det blir kjempefine kanter osv, men så fort jeg legger dem oppover skjer dette

Men ser man videre på den staven som
Det blir glippe i mellom når det er første plogen den støter imot, så
Ser den sånn ut:

Gulvplanker lagt i 90 grader med synlig spalte mellom stavene. Problem ved installasjon diskuteres.

Og det må være godkjent?

Hvor ligger da
Feilen er spørsmålet, begynner virkelig å bli lei av dette nå at det hele tiden kludrer seg til, vurderer sterkt å rive opp hele greia igjen, å enten begynne på nytt å
Håpe at fjerde gangen blir bedre, hva jeg skal gjøre annerledes vet jeg ikke, eller bare dra å kaste det å kjøpe et klikkgulv istedenfor

Er lengden på alle staver virkelig nøyaktig like lange?

Har du kryssmålt bitene? Så de ikke er romber?

Lider med deg, må være frustrerende å ikke få det helt tight. Men på det siste bildet ser det etter min mening bra ut! Ingenting man ville sett uten å krype på alle fire.

Verste med at det blir slik er at man selv kommer til å se det og irritere seg over det.

skal teste å bytte ut den staven, å se om det hjelper, gjør det ikke det. da vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre:S

det skal visst finnes en fyr som kan legge fiskebein i min kommune, skal ringe til han og sjekke om han kan komme og hjelpe meg, og kan han ikke det, da blir det en tur til søppelfyllinga eller selge det som ikke er brukt. så blir det klikkgulv.

Orker ikke med dritten nå, vil bare bli ferdig i det rommet, men dette gulvet har jeg holdt på med nå i over 1 måned og ikke engang fått lagt halve gulvet, så jeg gir opp om ikke han kan løse det, og finne ut hvor problemet ligger.

det ser ut som det kanskje finnes litt håp:)

snakket med en fyr i dag, som hadde litt bra tanker og funderinger, en ting som kan gjøre at det spøker, er at når jeg la førsteplogen, så var det X % fukt i treet, nå var det en stund siden jeg la den første, så det kanskje har begynt å tørke, og da kan det flytte vinkler osv.. og derfor kanskje ikke stemmer 100%, så nå skal jeg dra til trelastlageret og måle litt forskjellige biter for å sjekke hva fuktigheten ligger på. sendte også noen bilder til ham, og venter på svar....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.