Man ser det jo f.eks. på bildet her. Der glipene er forskjellige store i hver ende av glipen p.g.a. at det ikke er 90 grader mellom staven og den stav den møter. Så det er nok ikke øyemålet som sådan, men snarere at jeg har lagt en del fiskeben nå og har lært meg hva det kommer av når det blir feil
Her ser du f.eks. litt av leggingen i vårt kjøkken.
Med klyvningen mener jeg ifølge bildet nedenfor. D.v.s. om det i markeringen ligger utenfor staven til venstre. Så kan du klyve en halv mm langs med linjen som er tegnet for at de skal linjere.
Alternativt om der finnes plass til stavene lenger fram som du sier. Legg da en stav 90 grader og ta opp hele feilen på ett sted og deretter sparkel igjen det. Men kan du rive er det klart bedre.
Selv om ovennevnte løsning er en vei å gå, tror jeg det er bedre å finne årsaken til den uønskede avvikelsen. Risikoen er stor for at flere feil innføres som forplanter seg i mønsteret.
Det ser ut til at glippene starter tidligere og bygger seg deretter opp. En tanke; er fjærne litt for store og hindrer stavene i å gå sammen?
Er stavene rette? Det er tross alt en mulighet for at enkelte staver ikke er perfekte. Har selv opplevd gulvbord hvis kortsider var litt runde.
Selv om ovenstående løsning er en vei å gå, tror jeg det er bedre å finne årsaken til den uønskede avvikelsen. Det er stor risiko for at flere feil blir innført som forplanter seg i mønsteret.
Det synes at sprekkene starter tidligere og bygger seg deretter på. En tanke; er løs-fjærene litt for store og hindrer stavene i å komme sammen?
Er stavene rette? Det er tross alt en mulighet for at enkelte staver ikke er perfekte. Har selv vært borti gulvbord hvor kortsidene var lett runde.
Det kan jo helt klart være slik at du har laget for store fjærer, dette må du kontrollere. Som regel er sporene bare ca 4 mm dype, hvilket gjør at dine fjærer bør være rundt 6-7 mm og ikke bredere. Jeg har vanskelig for å forestille meg at stavene ville slå seg tilstrekkelig mye for å skape disse problemene.
Kan si det slik, når jeg la første hågen, så tok jeg bare en å kjørte på...men det måtte jeg jo rive opp, denne gangen var jeg mer nøye og byttet ut flere staver om de ikke lå rett an mot det andre. Tannproteser har jeg men bare i første plogen, fulgte anvisningene fra forhandleren angående den
Så det med å sage, med dykksag er jo en god idé, men jeg eier ikke en... Litt kjedelig å leie en for å eventuelt bare kappe på én stav. Når listbånd og slikt skal gjøres, kommer jeg til å leie en.
Skal teste senere i dag her med å plukke bort, og sørge for at det blir 90 grader i vinkel.
Man ser det jo f.eks. på bildet her. Der glipene er ulike store i respektive ende av glipen p.g.a. at det ikke er 90 grader mellom stangen og den stangen den møter. Så det er nok ikke øyemålet som sådan men snarere at jeg har lagt en del fiskebein nå og har lært meg hva det kommer av når det blir feil
Her ser du f.eks. litt av leggingen i vårt kjøkken.
Med klyvningen mener jeg ifølge bildet nedenfor. D.v.s. om det i markeringen ligger utenfor stangen til venstre. Så kan du klyve en halv mm langs med linjen som er tegnet for at de skal linjere.
Alternativt om det er plass til stengene lenger frem som du sier. Legg da en stang 90 grader og ta opp hele feilen på et sted og deretter sparkle igjen det. Men kan du rive er det klart bedre.
ne det virket ikke å hjelpe, å få den i 90 grader, så jeg får teste ditt andre knep, får dra å låne/leie en i morgen, skal bli spennende, aldri brukt en sånn før, har du noen bra tips?
Dykksag er faktisk veldig enkel å bruke. Ta det bare rolig og sørg for at alt ligger plant og at skinnen har ordentlig støtte under. Ikke kjør med unødvendig dypt sagdybde.
I innlegg #91 på det første bildet, går det ikke bare an å legge en kloss og fyre av en smell, burde ikke alt rette seg da?
Kan det være stavene ellers som ikke holder nøyaktig riktige mål?
I innlegg #91 på det første bildet, går det ikke bare å legge en kloss og dra på en smell, burde ikke alt rette seg da?
Kan det være stavene ellers som ikke holder eksakt riktige mål?
definitivt verdt å prøve dette om TS ikke allerede har gjort det.
I innlegg #91 på det første bildet, går det ikke an å legge en kloss og gi en smekk, burde ikke alt rette seg da? Kan det være stavene ellers som ikke holder nøyaktige mål?
Vet ikke om man tør å gjøre det, da hele gulvet er jo et "puslespill" slår jeg til er vel sjansen at man flytter staver lenger inn i gulvet og skaper en glipe der i stedet.... Og selv om man tester, så kan det bli vanskelig å fikse den så, da det kanskje er midt i gulvet.
Dykkesag er faktisk veldig enkelt å bruke. Ta det bare med ro og sørg for at alt ligger flatt og at skinnen har ordentlig støtte under. Kjør ikke med unødvendig dypt sagdybde.
angående dybde, så kjører jeg ikke mer enn hva som kreves, for å komme gjennom,
falkn skrev:
Det trenger du nok ikke være bekymret for.
prøvde.. men det ble ikke bra... jeg flyttet flere staver, og har nå moddet ferdig, i morgen blir det dykkesag, og håper det kan redde meg,
Kjørte med sänksåg, men det blir ikke bedre, tok vinkel haken å sjekka hvordan vinkelen var, å
På en stav så stemmer det ikke... Å det er i første plogens, så jeg tok og byttet ut den. Mot en annen, å oven er bilder på resultatet, bare prøvelagt det enn så lenge, er langt ifra perfekt jeg vet, men bra mye bedre enn tidligere..... Finns det noe mer jeg kan gjøre, har også sjekket hvilken i slutten på plogens jeg støter i mot å det stemmer.
Jeg synes det ser greit ut. Man kommer ikke til å se dette når hele gulvet er ferdig og man står oppreist. Etter sliping og behandling flyter alt litt sammen også (for øyet).
kjennes så surt... hver dag denne uka har jeg startet med gulvet, og tenkt at nå skal jeg bare kjøre på... men hver kveld har endt det samme.... man lurer på hvorfor man tok et slikt gulv.... man kommer ikke videre, men står bare på samme stedet og stamper, og prøver å finne feilen, får man løst én så ser det ut til å komme 2 nye....
tanken var å få ferdig gulvet før helgen, men det begynner å se veldig mørkt ut, har heller ikke nok gulv, sendte en epost til lev på mandag, har fortsatt ikke fått svar...
kjennes som jeg må senke kravene mine og.... vil gjerne at det skal bli bra, men har forstått at det aldri vil kunne bli 110% om jeg ikke tar inn en gulvlegger... så kan sikkert mye forsvinne når gulvet er behandlet og slipt, da mitt kommer til å bli veldig, veldig mørkt, så vil det skjule en del, så blir det lim og slipestøv til å sparkle det verste.... har 1000 andre ting jeg må ta tak i også, men dette gulvet ligger bare og venter på meg dag inn og dag ut..... men men, får skylde på meg selv at jeg valgte det. får takke for hjelp jeg har fått av dere... setter pris på at dere orker med meg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.