Gjør man frisen like stor mot hver vegg altså og "fyller" tomrommet? Legger jeg et klinkergulv på diagonalen så strever jeg alltid etter halve plater mot frisen og så får frisen ta opp forskjellene av en ujevn vegg. For øvrig betydelig enklere å senkesage en trebitt enn å kappe klinker i ulike mål...

nino skrev:
Gjør man frisen like stor mot hver vegg altså og "fyller" tomrommet? Legger jeg et flisgulv på diagonalen så streber jeg alltid etter halve fliser mot frisen og så får frisen ta opp forskjellene av en ujevn vegg. For øvrig betydelig enklere å senkesage en trebit enn å kappe fliser i forskjellige mål...
Det er det samme med stavparkett. Frisen tilpasses. Legger ved et bilde av min hall der jeg la stavparkett for noen år siden. Mange vinkler og ingen rett vegg å gå ut ifra. Selvfølgelig har målet vært at frisen skal se like bred ut rundt om, men hovedmotivet er fiskebensmønsteret. Tenk deg hvor rotete gulvet hadde sett ut om frisens bredde hadde diktert listbandets plassering.

En gang med stavparkett lagt i fiskebensmønster, med jevn bredde på frisen rundt. Ingen rette vegger, gjør gulvet elegant og ryddig.

I tilfellet ovenfor kunne du jo ha lagt frisen lenger ut og bare flyttet hele mønsteret noe til venstre? Da hadde du fått like stor fris og like mye igjen på stavene i kantene.

falkn skrev:
Hvem har du handlet stavene fra? Det kan selvfølgelig være sånn at det er litt variasjon i lengde. Jeg måtte noen ganger bytte en stav hvis den var lengre enn en annen (oftest det som blir problemet). Akkurat når man legger første pluggen kan man ikke hoppe over slike gliper uten at det får konsekvenser. Hvor mye er det som trengs å byttes ut tror du?

Et alternativ er å ta senkesagen og sage av staven på lengden så de bygger like mye. Så frese inn et nytt spor med håndoverfresen. Så gjorde jeg også noen ganger når det stakk av sted pga. ujevnt underlag.
Jeg syntes jeg var nøye som pokker, når jeg la, første pluggen, sjekket så det passet bra, har akkurat nå mistet motivasjonen pga. det:( så nå står rommet, får se om man kan kanskje forsøke å bytte den på et vis, skal også sjekke om det finnes mer enn den,

Dumt av meg å lime:( men men,

Jeg har jevnet til gulvet med sparkel, deretter slipt det, men det kan nok stemme at det er litt ukjent og....

berne88 skrev:
Jeg trodde jeg var nøye som bare det, da jeg la første plogen, sjekket at den passet bra, har mistet lysten nå på grunn av det:( så nå står rommet, får se om man kanskje kan prøve å bytte den på noen måte, skal også sjekke om det finnes mer enn den,

Dumt av meg å lime:( men men,

Jeg har jevnet til gulvet med sparkel, deretter slipet det, men det kan nok stemme at det er litt ukjent og....
Har du gjort det arbeidet avhenger ikke stikket av underlaget. Noen av de undergulvene jeg la på var skikkelig ujevne.

Jeg tror at dykksagen og tilpasse bredden på stavene er den beste løsningen akkurat nå. Det er litt pirk når det ligger på plass, men det går. Du har sikkert ikke problemer overalt?

falkn skrev:
Har du gjort det arbeidet avhenger ikke stikket av underlaget. Noen av de undergulvene jeg la på var skikkelig ujevne.

Jeg tror at dykkersagen og tilpasse stavens bredde er den beste løsningen akkurat nå. Det er litt pirk når det ligger på plass, men det går. Du har sikkert ikke problemer overalt?

det er 2 staver, som jeg har funnet, bare håper, det går an å bytte dem OG at disse to er litt kortere enn de andre, ellers så vil jeg jo få en glipe i første pennen istedenfor. men det kanskje er bedre å få det på ett sted, istedenfor flere stykker, når man legge fort.

falkn skrev:
Har du gjort det jobben avhenger ikke stikket av underlaget. Noen av de undergulvene jeg la på var skikkelig ujevne.

Jeg tror at senkesagen og tilpasse stavenes bredde er den beste løsningen akkurat nå. Det er litt pirk når det ligger på plass, men det går. Du har sikkert ikke problemer overalt?
var og målte de 2 stavene, og de så ut til å stemme:( så nå vet jeg ikke riktig hva jeg skal gjøre:( tips?

Det er vanskelig å gi tips uten å ha sett hele gulvet på nært hold. Trolig er det slik at vinkelen drar i vei et eller annet sted. Dette gjør jo at den ene enden av kortsiden kommer lenger ut og på den måten tvinger ut staven i neste rad slik at en glippe oppstår. Det man kan gjøre da er å kløyve den nye staven noen millimeter eller hva som nå kreves og frese et nytt spor og slå i løs fjær i stedet.

Flere bilder gjør det lettere, gjerne noen litt mer utzoomet.

falkn skrev:
Det er vanskelig å gi tips uten å ha sett hele gulvet på nært hold. Trolig er det slik at vinkelen beveger seg et sted. Dette gjør jo at den ene enden av kortsiden kommer lenger ut og på den måten tvinger ut staven i neste rad så en glipe oppstår. Det man kan gjøre da er å kløyve den nye staven noen millimeter eller hva som nå kreves og frese et nytt spor og slå i løs fjær i stedet.

Flere bilder ville hjulpet, gjerne noen litt mer utzoomet.

Tregulv legges i fiskebensmønster, med verktøy ved siden av.

Parkettgulv i fiskebeinsmønster under installasjon, med en gulverktøykasse og liten håndverktøy synlig.

Lyst parkettgulv i fiskebeinsmønster under installasjon.

Lyse parkettgulvplanker med trestruktur, lagt i et mønster.

Tregulv med lys eikefinish, flere planker lagt ved siden av hverandre på en ubehandlet overflate.

Parkettgulv lagt i fiskebeinsmønster med lyse tresorter og noen skygger på overflaten.

Du ser jo ut til å ha problemer mer eller mindre overalt. Jeg tror du må legge om alt dessverre og lim ikke. Om du skyter kan du alltid banke litt på staven for å få den siste halve millimeteren som kan trenges. Vis gjerne et bilde av første plogen også for jeg antar at dette er tredje eller fjerde raden?

falkn skrev:
Du ser jo ut til å ha problemer mer eller mindre overalt. Jeg tror du må legge om alt dessverre og lim ikke. Om du skyter kan du alltid banke til staven litt for å få den siste halve millimeteren som kan trenges. Vennligst vis et bilde av den første plogen også, for jeg antar at dette er den tredje eller fjerde raden?
det er andre, de er ikke spikret eller limt da, jeg bare prøvde å legge de for å se hvordan det ble, og så da det med staven..

Okei. Det jeg mener er at siden du får problemer på nesten hele strekningen så betyr dette at første plogen ikke er lagt tilstrekkelig bra.

falkn skrev:
Okei. Det jeg mener er at siden du får problemer på nesten hele strekningen, så betyr dette at første plog ikke er lagt godt nok.
forstår ikke hvordan:S

brukte laser for å få den CC, brukte en klinkerplate og la i mot på den første, og så bare lagt.

og skal jeg rive opp første plogen igjen, 3gangen i så fall, så kommer det ikke til å være nok med gulv:( uten da må jeg dra og kjøpe mer, og det vil garantert bli feil igjen, men jeg vet ikke hva det er jeg gjør feil, forstår ikke hvordan det kan være at det blir som det blir, da alt skal stemme.

Har du brukt et mothold når du har lagt plogen eller har du brukt øyemål? Ser ut som plogen linjerer dårlig og da blir det glipper i de neste skjøtene som er nærmest umulige å kontrollere.

Forslag: Lim (trelim) skjøten på det første stavparet. Bruk tvinger som spenner over klinkerplaten. Sørg for at skjøten linjerer perfekt. La limet tørke i omtrent 1 time før du fester stavene til gulvet. For hvert stavpar du monterer, bruker du et mothold for å få perfekt linjering. Sørg for at du ikke får noen glipper mellom stavene.

Hvis første plogen er bra, er det mye enklere å legge de neste plogene.

Aldri noen glipper. Så fort du oppdager en glippe, må du korrigere før du fortsetter.

arneri68 skrev:
Har du brukt et mothold når du har lagt plogen eller har du brukt øyemål? Ser ut som plogen linjerer dårlig og da blir det sprekker i de neste skjøtene som er nesten umulige å kontrollere.

Forslag: Lim (trelim) skjøten på det første stavparet. Bruk tvinger som spenner over klinkerplaten. Sørg for at skjøten linjerer perfekt. La limet tørke i ca. 1 time før du fester stavene i gulvet. For hvert stavpar du monterer bruker du et mothold for å få perfekt linjering. Sørg for at du ikke får noen sprekker mellom stavene.

Om første plogen er bra er det mye enklere å legge de neste plogene.

Aldri noen sprekker. Så snart du oppdager en sprekk må du korrigere før du fortsetter.
Den absolutt første staven, limte jeg, og så gjorde jeg ikke mer den dagen uten lot det tørke, dagen etter så begynte jeg å legge,

Jeg legger hele plogen litt skjevt, for å følge rommet, da det er litt forskjell mellom den fremre og bakre veggen. Men det er jo bevisst, tenkte at så
Lenge første plogen blir 100% så er det bare å kjøre på..... Men så
Lett var det ikke.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.