Traume skrev:
HaHA så jeg gjorde en tanke blunder :D skal av 3x3 ikke 3x2
Been there, done that. Men i mitt tilfelle glemte jeg pi når noen spurte om volumet på et rør :rolleyes:

falkn skrev:
Du trenger ikke å ha 90-graders hjørner for å legge fiskeben. Mål ut din fris og listbånd fra veggen, ikke glem bevegelsesrom på ca 6 mm. Tegn dette på undergulvet og deretter slår du en midtlinje i rommet som du legger etter. Prøv å legge først fra din linje så du ikke får noen kjempesmå biter ved listbåndets begynnelse.
men rommet er ikke helt rett, det differ... vet at flisen skal ta opp, det er ikke kjempe mye de differ,

Så gjorde jeg først.

målt flisen fra vegg, og deretter målet mellom de begge sidene delt på 2 og så laget en strek der.

men 90 vil jeg, da jeg har tenkt å gire hjørnene på både listbånd og flis, mot hjørnene. så da må jeg jo ha "rette" så det liner opp med gulvet og hjørnene rundt om.

Kommer an på hvor mye det er, om det er mye så blir jo frisen annerledes stor i stedet, og det gjør jo ingenting om du må kutte 44 grader i stedet for 45 f.eks.

Traume skrev:
Beror på om det er mye så blir jo gesimsen forskjellig stor i stedet, og det gjør jo ingenting om du må kutte 44grader i stedet for 45 f.eks.
sant så lenge man får det til å se riktig ut i vinkel så er det jo greit...

så med andre ord, er det overkurs å gjøre en sånn måling da jeg ikke skjønner, uten å kjøre det klassiske og måle fra veggen, rundt om.

vi sier at en vegg er 2500mm og den andre er 2450... skal jeg bruke disse målene og dele dem på 2. da vil man jo legge gulvet skjevt, tenker at det kanskje vil synes der listverket osv kommer.

eller hvordan skal man løse det?

om man skal tenke om nå da, så kan jeg fortsatt ha de blå strekene, de stemmer ikke 100% men da jeg uansett skal kappe rundt om, for å kunne frese, så kommer jeg likevel til å måtte måle om det, når golvet først er på plass.

men da er spørsmålet hvordan jeg skal gjøre med midten strekene
VEGG A=3248mm
VEGG B=3262mm
diff på 14mm

med så liten diff kan du vel ta det på frisen

Traume skrev:
med så liten diff kan du vel ta det på frisen

VEGG A=3248mm
VEGG B = 3262mm

Men skal jeg bare dele på disse to? Eller justere
Og måle f.eks vegg A blir: 1624mm
Vegg B: 1631
Og så trekke en linje mellom disse målene?

Altså, frisen og listbåndet legges med samme avstand fra veggen rundt hele rommet. Det som blir igjen i midten er jo der du legger fiskebeinsmønsteret ditt. Om ikke rommet har 90-graders hjørner, spiller det ingen rolle. Det vil heller aldri synes. Vil du senere gjære frisen kan du selvfølgelig gjøre det, men det er etter min mening overkurs og blir ikke penere. Derimot gjærer jeg alltid listbåndene, men har du ikke 90 grader er det jo bare å gjære mer eller mindre enn 45.

falkn skrev:
Altså, frisen og listbåndet legges med samme avstand fra veggen rundt hele rommet. Det som blir igjen i midten er jo der du legger ditt fiskebensmønster. Om ikke rommet har 90-graders hjørner spiller ingen rolle. Det vil heller aldri synes. Vil du deretter geringskutte frisen kan du selvfølgelig gjøre det, men det er etter min mening overkurs og blir ikke penere. Derimot gjeringskutte jeg alltid listbåndene, men har du ikke 90 grader er det jo bare å gjeringskutte mer eller mindre enn 45.
Okei, men da går jeg nå ut, fra de linjene jeg har laget, de stemmer ikke til 100% men det gjør jo ikke så mye. Da jeg uansett må lage nye linjer når jeg skal skjære bort det overflødige rundt om.

Men hvordan skal jeg løse midtlinjen da? Om du ser på mitt innlegg litt lenger opp, der står mål osv.

Altså midtstreken spiller jo ikke heller noen rolle. Det viktige er jo at du forsøker å bestemme en retning på streken. Helst skal jo denne være parallell med to av sidene, men om dette ikke går så velg en for enkelthets skyld. På andre siden blir det så hva det blir. Dette er ingenting man tenker på eller merker når gulvet er ferdig lagt. Om streken havner i midten av rommet eller ei spiller ikke heller noen rolle. Det pleier jeg å forsøke tilpasse litt så man får så store biter som mulig ved møtet med listbåndet. Du vil jo uansett få flere ploger på bredden og om du har et møte nøyaktig i midten av rommet eller 3-4 cm til den ene siden er heller ikke noe man tenker på. Se bilde nedenfor. Du begynner jo så å legge plogen etter midtstreken, viktig å holde denne linjen og å se til at vinkelen mellom bitene alltid er 90 grader. Ellers vil du få problemer med å få sammen gulvet senere.

Diagram som viser "Markering av listband" med en horisontal midtlinje og en V-formet pil mot venstre. Områder merket A og B.

falkn skrev:
Altså mittstreken spiller jo ikke heller noen rolle. Det viktige er jo at du prøver å bestemme en retning på streken. Helst skal jo denne være parallell med to av sidene, men om dette ikke går så velg en for enkelhetens skyld. På andre siden blir det så hva det blir. Dette er ingenting man tenker på eller merker når gulvet er ferdiglagt. Om streken havner i midten av rommet eller ei spiller ikke heller noen rolle. Det pleier jeg å prøve å tilpasse litt så man får så store biter som mulig ved møtet med listbåndet. Du kommer jo uansett få flere ploger i bredden og om du har et møte nøyaktig i midten av rommet eller 3-4 cm til den ene siden er ikke heller noe man tenker på. Se bildet nedenfor. Du begynner jo så å legge plogen etter mittstreken, viktig å holde denne linjen og å sørge for at vinkelen mellom bitene alltid er 90 grader. Ellers kommer du få problemer med å få sammen gulvet senere.

[bilde]

Jeg har fått tips om at måles ut midten, så skal man flytte alt 2 cm for å få cc på begge stavene, legger man bare ved midten så blir det cc på en stav. Og for å få det noenlunde rett, er det greit å ha en midtstrek å kontrollere imot. Så noe må jeg måle ut. Men det er hvilken jeg skal følge. Men tror jeg kommer til å legge alt skjevt, å måle ut midten på begge sider, å legge det litt skjevt.

Enklest er å bare lage en strek, så kjøper du en stor flis type 60x60 cm. Legg den på diagonalen på ditt midtstrek, legg først stavene mot denne flisen. Da følger du både midtlinjen og samtidig blir det 90 grader mellom stavene.

Et tips er å følge instruksjonsvideoene som Bråkis har laget på Byggahus. Jeg har lagt 5 flater totalt med denne metoden, og det fungerer veldig bra.

falkn skrev:
Enklest er å bare lage en strek, så kjøper du en stor flisplater på cirka 60x60 cm. Legg den på diagonalen på din midtstrek, legg først stavene mot denne platen. Da følger du både midtlinjen, samtidig som det blir 90 grader mellom stavene.

Et tips er å følge instruksjonsvideoene som Bråkis har laget på Byggahus. Jeg har lagt 5 flater totalt med denne metoden og det fungerer veldig bra.
Ja, har sett på den flere ganger.

Men det er... Skal jeg ta utgangspunkt fra midten på begge sider og bare legge? Da kommer jeg til å legge det litt skjevt,?

Eller bare ta samme mål på begge sider, og legge?

Det holder med en strek. Se figur. Linjetegning av en enkel trekonstruksjon med diagonalt strekk over hjørne.

falkn skrev:
Det holder med en strek. Se figur.[bilde]
Ja, det er jeg med på, vet hvordan det skal ligge for å få cc,

Men hvordan skal jeg måle?

Det finnes jo 2 alternativer

1. Måle halvparten på begge veggene, altså legge det litt

2. Ta et mål fra f.eks. vegg À og gjøre det samme på vegg B

Hvilket av disse blir riktig?

Så det blir likt inntil listbandet!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.