17.151 lest ·
65 svar
17k lest
65 svar
Isolere vibrasjoner fra nabo
Bestilte og byttet naboens vifte nå også. Ble enda bedre. Så besluttet å rive veggen da man uansett hørte tørketrommelens dempede lyd omtrent like mye.
Tenkte å ta de overflødige gipsplatene og skru opp direkte på den gamle veggen så det blir trippelgips. Dessverre er det 90 gips og eksisterende regler er 60. Vurderer å kjøpe en OSB og sette før, deretter skru 90 gipsen i den platen. Eventuelt ytterligere en gipsplate på det så det blir en skikkelig solid vegg. Det burde vel holde å skru så?
Eventuelt sette dobbeltgips på den ene kortveggen også.
Tenkte å ta de overflødige gipsplatene og skru opp direkte på den gamle veggen så det blir trippelgips. Dessverre er det 90 gips og eksisterende regler er 60. Vurderer å kjøpe en OSB og sette før, deretter skru 90 gipsen i den platen. Eventuelt ytterligere en gipsplate på det så det blir en skikkelig solid vegg. Det burde vel holde å skru så?
Eventuelt sette dobbeltgips på den ene kortveggen også.
Et triks for å fjerne mer lyd er å sette opp doble stendere som står uavhengig av hverandre. Selvfølgelig fyller du som vanlig på med glass/steinull mellom stenderne.
Prinsipielt slik ved et nybygg: Sett opp stendere med CC 30 cm. På annenhver stender setter du en tynn stripe av f.eks. masonitt som du skrur gipsen mot. Gå deretter til den andre siden og sett masonittstriper på de ubrukte stenderne og skru den veggen mot de stenderne. Resultatet blir at vibrasjoner og lyd ikke kan forplante seg gjennom stenderne til den andre siden av veggen.
Prinsipielt slik ved et nybygg: Sett opp stendere med CC 30 cm. På annenhver stender setter du en tynn stripe av f.eks. masonitt som du skrur gipsen mot. Gå deretter til den andre siden og sett masonittstriper på de ubrukte stenderne og skru den veggen mot de stenderne. Resultatet blir at vibrasjoner og lyd ikke kan forplante seg gjennom stenderne til den andre siden av veggen.
Nå er det et lag OSB skrudd gjennom dobbeltgips og inn i stenderne bak. Deretter tettet rundt. Så er den gjenværende gipsen skrudd i OSB-en og tettet igjen. Deretter ligger 120 gips og venter på å bli satt opp i dag som et siste lag. Da blir det totalt 2 lag på naboens side og 5 lag på vår side. Så gir jeg opp og får leve med eventuelle lyder fra tørketrommelen.
Nå føles det som at de svake punktene er taket og flankene. Men nå orker jeg ikke legge mer tid og energi på dette prosjektet.
Nå føles det som at de svake punktene er taket og flankene. Men nå orker jeg ikke legge mer tid og energi på dette prosjektet.
Klikk her for å svare

