I icho skrev:
En vegg med teoretisk lydreduksjonstall R’w=48dB mister 10dB i reduksjon ved 1m lang 3mm glippe. Så jeg hadde tettet og deretter satt opp den andre platen. Hvis du kan måle hvilken frekvens støyen ligger på, kan du lettere få svar fra en akustiker her.
Ja, nå er det jo glipper på opptil 0,5 cm rundt om hele veggen inn til stålregelen.
Det morsomme er at på noen steder hører man ikke lyden mens den forsterkes i f.eks. hjørnene. Det er nok å flytte en meter i sidelengs på sofaen så blir lyden mer merkbar. Kan gardiner hjelpe til med å hindre noe? Har jo nylig flyttet inn så veggene er nakne og ingen gardiner finnes.

Ved de lilla pilene er lyden verst. Ved grønn pil kan man sitte uten å høre.
 
  • Plantegning av husets første etasje med markeringer av lydproblemer; grønne og lilla piler viser problem- og stille soner i stuen.
Ulltand Ulltand skrev:
Da er det et ventilasjonsaggregat vi snakker her? Er den fra 85 - så har den passert teknisk levetid og det er hensiktsmessig å bytte ut motorer og vifter. Ellers kan man balansere en vifte på samme måte som et bilhjul.
Ja, beklager. Burde skrevet FTX. Ja, de er fra byggeåret og det samme med viftene som satt i vår.
 
  • Liker
Ulltand
  • Laddar…
Det der ser ut som flanktransmisjon. Lyden går gjennom gulv og/eller takbjelkelaget. Kan veldig riktig bli sterkere enn rett gjennom veggen. For lavfrekvent lyd gjelder det at masse er bra, så i den henseende er to lag gips bedre enn ett lag. Dog vil det ikke hjelpe mot flanktransmisjonen. Deretter, hvis rommet er fullt møblert, kan det nok oppleves bedre.
 
  • Liker
ricebridge og 1 annen
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det der ser ut som flanketransmisjon. Lyden går gjennom gulv og/eller takbjelkelag. Kan faktisk bli sterkere enn direkte gjennom veggen. For lavfrekvent lyd gjelder det at masse er bra, så i det henseendet er to lag gips bedre enn ett lag. Dog vil det ikke hjelpe mot flanketransmisjonen. Hvis rommet er fullt møblert kan det nok oppleves bedre.
Ja, man hører jo vibrasjoner i gulvet også dessverre, r betongplate under parketten. Kan man gjøre noe med fenomenet?
 
At du opplever støyen sterkere i hjørnene er ingen overraskelse da lydtrykket er størst der. Man kan enkelt forklare det som at lyden "samles" i hjørnene. Er det lave frekvenser vil du også oppleve støyen ulikt avhengig av hvor du befinner deg i rommet (på lengden, bredden men også høyden). De stående bølgene er avhengig av rommets mål. Gardiner avhjelper ikke problemet.

Når det gjelder veggkonstruksjonen så kan den faktisk forverre problematikken ettersom det blir to lukkede volumer etter hverandre (google "tripple leaf"). Resonansen i de to regelrommene virker mot sin hensikt ved visse frekvenser. Egentlig bør gipsen på din innervegg fjernes før en ny regelstamme oppføres.

Når det gjelder støyforstyrrelser ser man først på støykilden og undersøker hva som kan utbedres der. For å kartlegge hva som er luftbåren lyd og strukturlyd kan man for eksempel prøve å skru løs aggregatet fra veggen og gjøre en kjøring og lytte til hva som skjer. Hvis støyen reduseres til et akseptabelt nivå holder det mest sannsynlig med å montere aggregatet med en frikoblet konsoll med sylomer som avvibrering på veggen. Det er imidlertid å foretrekke et så stort luftspalte som mulig mellom aggregat og vegg.
 
  • Liker
Tamazin og 4 andre
  • Laddar…
Om ikke aggregatet kan plasseres på gulvet så kan en konsoll med gummibussninger, novibra eller f.eks. feet of silence være en idé. https://www.hifiexperience.se/produ...2dgNPBbgZpcwZXi0HNkJdlbMj_TO7vnhoC4v0QAvD_BwE
Er det støy fra byggverk (noe det ser ut til å være) så er det masse som gjelder ellers. Et antall lag gulvgips (mye tyngre enn vanlig) som skrus opp med skruer på tilfeldige steder har både masse og lav resonans. Kan du ha et par cm mellom disse gipslagene og eksisterende vegg så reduserer det risikoen for støy fra byggverk ytterligere. Å bruke porøs isolering av den tykkelsen du snakker om gir ingenting for å isolere mot lyd av lav frekvens uten man har det hovedsakelig for å motvirke kabinettresonanser (bør ikke være tilfellet her).

Mvh
Hifinörden
 
  • Liker
Perham
  • Laddar…
Diagram som viser flanktransmisjon i lydisolasjon med økt betongtykkelse. To eksempler med forskjellige målinger: Tot R’w = 53 dB og Tot R’w = 57 dB.
 
P danneha skrev:
Ja man hører jo vibrasjoner i gulvet også dessverre, betongplate under parketten. Kan man gjøre noe med fenomenet?
Gå på lydkilden er som sagt ovenfor A og O. Jeg tenker at naboen kan ha et ansvar for det også. Spesielt hvis utstyret er feilmontert eller har begynt å vibrere fordi det er utslitt.
 
  • Liker
MalinDz og 1 annen
  • Laddar…
Jeg får snakke med dem og se hvordan vi skal løse det. Har jo en likadan FTX så kan prøve med den først.
 
P danneha skrev:
Jeg får snakke med dem og se hvordan vi skal løse det. Har jo en likadan FTX så kan prøve med den først.
Høres fornuftig ut. En kraftig vibrerende vifte er en feil imo.
 
  • Liker
Perham
  • Laddar…
S
Bjørn Melander beskriver problemet bra synes jeg. Jeg vil dog legge til at det er nytteløst å forsøke å bygge bort lavfrekvente vibrasjoner. Det eneste rimelige er å håndtere dem ved kilden. Gummibussinger mellom vegg og aggregat som sitter i eksisterende hull er jo absolutt enklest og billigst. Deretter et gulvstativ som selvfølgelig også må ha gode gummidempninger. Aller best er selvfølgelig å balansere viftene, men jeg har ingen anelse om hvordan man gjør det i praksis.

Visst kan de hjelpe litt med flere lag gips mm, men bare marginalt. Du ser ut til å ha oppdaget det selv gjennom et praktisk eksperiment.
 
  • Liker
Perham
  • Laddar…
Jeg har for meg at man ikke skal ha flere vibrasjonsdempere i serie. Det beste er også å dempe vibrasjoner ved kilden. Derfor setter man motoren/kompressoren på gummiføtter. Deretter skal det være stivt montasje.
 
  • Liker
Perham
  • Laddar…
Prinsippet er å tilføre så mye masse som mulig både i den komponenten som vibrerer og i selve understøttelsen. Frikoblingen gjør man deretter med en isolator, f.eks. sylomer, som er dimensjonert mot egenvekten. Akkurat dette er viktig for at isolatoren skal kunne arbeide innen sitt dynamiske område og ikke kortslutte.
 
Renover dine vifter med nye lagre og en eller annen nerdete form for balansering. Så når du er fornøyd, banker du på og bytter naboens vifter med dine nyrenoverte og ser hvordan det blir. Mja, renover naboens før du setter dem inn hos deg.

Prøv deretter å utvikle ny opphenging som du var inne på. Det kan jo også bli lyd av ventilasjonsstøy selv om viftene er i god stand. Mer lyddemper kan være løsningen der hvis lyden kommer fra "selvsvingende" stive ventilasjonsrør.
 
  • Liker
Perham
  • Laddar…
Det bør bli stor forskjell å gå fra veggmontering til stående på platen.

Vegghengt LLVP bråker/vibrerer mer enn hva en stående på ben gjør f.eks. Selv når den er nyinstallert med tilhørende gummibussinger.

Har selv skrudd opp et vannfilter på konsoller på en regel/gipsvegg. Bråker som bare det når pumpen fyller opp hydroforen.
 
  • Liker
Perham
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.