17.145 lest ·
65 svar
17k lest
65 svar
Isolere vibrasjoner fra nabo
Flyttet inn i nytt rekkehus og opplever dessverre vibrasjoner i stuen fra naboens varmeveksler som står bak stueveggen i deres vaskerom.
Har snakket med dem og aggregatet er gammelt, 85. Har gjort rent viftene men det er fortsatt en dyp vibrasjon. Verre i hjørnene på vår stue. Høres dog ikke i rommet ovenpå eller rommet ved siden av stuen.
Vil en ny vegg med stålregler, isolasjon og doble lag gips hjelpe å få bort lyden?
Og hvordan gjør man det best ved tak og gulv. Tar man bort eksisterende gips samt parkett? Må vel fjerne gips samt finne bjelker i taket å feste stålregelen i?
Har snakket med dem og aggregatet er gammelt, 85. Har gjort rent viftene men det er fortsatt en dyp vibrasjon. Verre i hjørnene på vår stue. Høres dog ikke i rommet ovenpå eller rommet ved siden av stuen.
Vil en ny vegg med stålregler, isolasjon og doble lag gips hjelpe å få bort lyden?
Og hvordan gjør man det best ved tak og gulv. Tar man bort eksisterende gips samt parkett? Må vel fjerne gips samt finne bjelker i taket å feste stålregelen i?
Vi har diskutert dette men føles som det drar av gårde med penger da. Det er sannsynligvis den beste løsningen. Men jeg har lest om andre som har installert nyere aggregater som har fått lignende problemer med nettopp vibrasjoner i stamme. Dessverre sitter jo deres aggregat skrudd i veggen som skiller oss.
Vår er klart nyere enn -85, men gir en del vibrasjoner og lyd i veggene. Nå står den i en etasje vi ikke bruker, så vi blir ikke forstyrret så mye, men et firma som var her og justerte den sa at en ny motor for noen tusen ville gjøre at den ble stille. Kan kanskje være et mellomting for dere. Og når noen uansett er der og bytter motor, kan den kanskje få gummiføtter hvis det er mulig.
Akkurat, nye vifter har jeg sett på og bestilt hjem til vår siden jeg må gjøre noe med den også. Tror at hvis man løsner deres aggregat fra veggen og setter det på gulvet som er betongplate, bør lyden reduseres. Men det ser ut til at aggregatet dessverre ikke er laget med ben, kun opphengt.
Om vi likevel velger å bygge isolerende fra vår side lurer jeg på hva som blir best mot vibrasjoner i veggen.
1. Sette på en gipsplate til som er tung og stiv, kanskje gulvgips? Det ville bety 3 lag gips. Eller kanskje til og med 4 lag totalt. Går det an å feste opp?
2. Bygge ny innervegg 1 cm fra den gamle med metallstendere, isolasjon og doble lag gips.
1. Sette på en gipsplate til som er tung og stiv, kanskje gulvgips? Det ville bety 3 lag gips. Eller kanskje til og med 4 lag totalt. Går det an å feste opp?
2. Bygge ny innervegg 1 cm fra den gamle med metallstendere, isolasjon og doble lag gips.
Viste seg dessuten å være både tørketrommel og tørkeskap som bråker gjennom veggen. Har derfor begynt med byggingen.
Vet ikke om man skal feste de stående stenderne når man begynner å sette opp gips i tilfelle det begynner å differensiere noen mm og blir galt på slutten. Da kan man justere etter hvert. Stenderne er bare 40mm brede så ikke mye å skru i. Noen med tips? Gipsplatene er kanskje veldig nøyaktige mål, har dog ikke kjøpt dem ennå.
Vet ikke om man skal feste de stående stenderne når man begynner å sette opp gips i tilfelle det begynner å differensiere noen mm og blir galt på slutten. Da kan man justere etter hvert. Stenderne er bare 40mm brede så ikke mye å skru i. Noen med tips? Gipsplatene er kanskje veldig nøyaktige mål, har dog ikke kjøpt dem ennå.
Det der blir nok bra - Selv klyper jeg fast reglene med tilsiktet fixertang i den ene enden og lar den andre løpe fritt til gips eller plyfa kommer opp. Setter dem med et lite magnetpass så har man en flygende start.
Tenk på å bruke riktig isolasjon for lyd - Isover Piano Lydplate er beregnet for lydisolering.
Skal du henge ting på veggen ville jeg satt OSB eller K-Plywood.
Bruker du dobbelt lag gips, husk å forskyve skjøtene så begge lagene ikke havner på samme regel.
Ta for vane å markere ut reglene på platen før montering - Det gjør det lettere, start også mot en vegg for å få en rett start.
Lykke til!
Tenk på å bruke riktig isolasjon for lyd - Isover Piano Lydplate er beregnet for lydisolering.
Skal du henge ting på veggen ville jeg satt OSB eller K-Plywood.
Bruker du dobbelt lag gips, husk å forskyve skjøtene så begge lagene ikke havner på samme regel.
Ta for vane å markere ut reglene på platen før montering - Det gjør det lettere, start også mot en vegg for å få en rett start.
Lykke til!
Isolasjonen burde ta knekken på resonansen... visst er risikoen som du har sagt tidligere at det kan vandre i stommen - men så lenge du holder litt luftspalte på den nye veggen mot den gamle så bør det ikke komme fra veggen i hvert fall.
Kom til å tenke på en ting nå når jeg skal isolere. De to siste metrene på veggen er yttervegg. Resten vender mot deres vaskerom. Kan det eventuelt bli problemer med kondens inne i veggen om jeg har luftspalte mellom den gamle gipsen og den nye isoleringen. Eller skal jeg fylle med isolering mot den gamle gipsen der?