Dette er mitt første innlegg her, føler at jeg trenger litt klarhet i hva som virkelig gjelder. Vi skal etterisolere vegg innenfra i forbindelse med renovering. Vet ikke så mye om ytterveggen annet enn at det er trepanel og at det sitter tretex på innsiden, tenkte å sette 45 mm isolasjon på tretex, deretter osb og gips. Har snakket litt rundt og fått fram tre forskjellige alternativer man kan gjøre, kan ikke selv vurdere hvilket som er det beste alternativet.

Alternativ 1 vanlig vindpapp mellom isolasjon og osb
Alternativ 2 dampsperre
Alternativ 3 ingenting mellom isolasjon og osb og i stedet fuge og tape alle skjøter på osb.

Det jeg er redd for er å få mye fukt i veggene så det ødelegger et sunt hus. Kan legge til at jeg kommer til å bytte alle gamle vinduer og oppgradere ventilasjon innen noen år

Kom gjerne med deres synspunkter

Fiskarenyx Fiskarenyx skrev:
Dette er mitt første innlegg her, føler at jeg trenger å få litt klarhet i hva som virkelig gjelder. Vi skal etterisolere en vegg innenfra i forbindelse med renovering. Vet ikke så mye om ytterveggen annet enn at det er trefasade og at det sitter tretex på innsiden, tenkte å sette 45 mm isolasjon på tretex, deretter osb og gips. Har snakket litt rundt og fått fram tre forskjellige alternativer man kan gjøre, kan ikke selv vurdere hvilket som er det beste alternativet.

Alternativt 1 vanlig vindsperre mellom isolering og osb
Alternativt 2 dampbrems
Alternativt 3 ingenting mellom isolering og osb og istedet fuge og teipe alle skjøter på osb.

Det jeg er redd for er jo å få mye fukt i veggene så det ødelegger et friskt hus. Kan legge til at jeg kommer til å bytte alle gamle vinduer og oppgradere ventilasjonen innen noen år.

Kom gjerne med deres synspunkter
Fant forslag på isolering av eldre hus her avhengig av veggkonstruksjon
https://www.isover.se/renovering-smahus/1940-talshuset-trafasad-och-vindsbjalklag

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.