17.151 lest ·
65 svar
17k lest
65 svar
Isolere vibrasjoner fra nabo
Ja, slik ser det ut inne hos oss, tok ned gipsen i kveld. Mangler helt lyddempere etter aggregatet for eksempel. Rørene vibrerer når man tar på dem. Deretter går de rett ut til stuen.H HBerggren skrev:Renovér dine vifter med nye lager og en eller annen nerdet form for balansering. Når du er fornøyd, banker du på og bytter naboens vifter med dine nyrenoverte og ser hvordan det blir. Mja, renover naboens før du setter inn de hos deg.
Prøv å utvikle ny opphengning som du var inne på. Det kan jo også bli lyd av ventilasjonsstøy selv om viftene er i god stand. Mer lyddempere kan være løsningen der om lyden kommer fra "selvvibrerende" stive ventilasjonsrør.
Jeg kan ikke forstå hvordan de har hengt aggregatet i veggen. Under finnes ingen regel eller lignende som det hviler på. På oversiden finnes ingen oppheng. Det er ikke skrudd i siden, og når man åpner lukene foran ser man ingen skruer. Måtte være skrudd i bakkant på noen måte eller.
Siste bildet ser man hvor gjengene er for bena som egentlig skal sitte, ifølge monteringsanvisning.
Siste bildet ser man hvor gjengene er for bena som egentlig skal sitte, ifølge monteringsanvisning.
Ingen lyddempere.. De skal være så snart som mulig etter aggregatet. Firkantede dempere kan kanskje klemmes inn der. Det bør gjerne være fleksirør mellom aggregatet og rørene for de reduserer vibrasjonene også.
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...agsstopp/genomslagsgummi-universal-2000017973
M8 under maskinen tror du?
Føles litt trangt med plass, gjelder jo å ikke la maskineriet skrape mot veggen.
Jula har en slags maskinmatte, så det for to år siden. Hukommelsen sier at det var svart gummimateriale, 10 mm tykt, kanskje 8x10 cm, 4 stk for 49-99 kr og utviklet for å dempe vibrasjoner fra maskiner. Burde gå å få under synes jeg.
Bør jo gå å få dette problemet bra til slutt, om man setter sammen løsningene.
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...agsstopp/genomslagsgummi-universal-2000017973
M8 under maskinen tror du?
Føles litt trangt med plass, gjelder jo å ikke la maskineriet skrape mot veggen.
Jula har en slags maskinmatte, så det for to år siden. Hukommelsen sier at det var svart gummimateriale, 10 mm tykt, kanskje 8x10 cm, 4 stk for 49-99 kr og utviklet for å dempe vibrasjoner fra maskiner. Burde gå å få under synes jeg.
Bør jo gå å få dette problemet bra til slutt, om man setter sammen løsningene.
Formodentlig går vibrasjonene gjennom veggen, men det vil dempe lyden i hele rørsystemet å sette på et fleksibelt rør i begynnelsen. Det mest effektive er å erstatte 90 graders bøyen i begynnelsen med en lyddemper. F.eks. en slik her: https://soliduct.se/fl-200-1200-plast.htm (Første treff på google. Finnes massevis av andre leverandører.)
Du har ikke problemer med luftbåret lyd i kanalene så en vanlig stiv firkantet demper vil ikke hjelpe deg.
Det viktigste er nok likevel opphenget. Gummibussinger der er nøkkelen til et vibrationsfritt anlegg.
Du har ikke problemer med luftbåret lyd i kanalene så en vanlig stiv firkantet demper vil ikke hjelpe deg.
Det viktigste er nok likevel opphenget. Gummibussinger der er nøkkelen til et vibrationsfritt anlegg.
Har bestilt og skal prøve nå. Har også funnet ut at aggregatet henger på et beslag som er skrudd i veggen. Så om jeg klarer å skru inn et par korte bolter der beina egentlig skal sitte og så skyver inn en eller annen type gummimatte, kan jeg skru ut boltene og løfte aggregatet litt. Det kanskje tar bort en del vibrasjon i veggen uten å gjøre større inngrep? Da kan jeg gjøre det samme hos naboen, hva tror dere?S STB skrev:Formentlig går vibrasjonene gjennom veggen, men det vil dempe lyden i hele rørsystemet å sette på et fleksibelt rør i begynnelsen. Det mest effektive er å erstatte 90 graders bøyen i begynnelsen med en lyddemper. F.eks. en slik: [lenke] (Første treff på google. Finnes mange andre leverandører.)
Du har ikke problemer med luftbåren lyd i kanalene, så en vanlig stiv firkantet demper vil ikke hjelpe deg.
Det viktigste er nok likevel opphenget. Gummiforinger der er nøkkelen til et vibrasjonsfritt anlegg.
Er de nye stålstenderne helt frittstående fra den gamle skilleveggen?P danneha skrev:Flyttet inn i nytt rekkehus og opplever dessverre vibrasjoner i stuen fra naboens varmeveksler som står bak stueveggen i deres vaskerom.
Har snakket med dem og aggregatet er gammelt, 85. Har rengjort viftene men det er fortsatt en dyp vibrasjon. Verre i hjørnene på vår stue. Høres dog ingenting i rommet i overetasjen eller rommet ved siden av stuen.
Vil en ny vegg med stålstendere, isolasjon og doble lag gips hjelpe å fjerne lyden?
Og hvordan gjør man det best ved tak og gulv. Fjerner eksisterende gips samt parkett? Må vel finne stender i taket for å feste stålstenderen i?
Erfaringsmessig er det oftest mest effektivt å begynne med å vibrasjonsisolere kilden mot tung byggedel (bunnplaten). Dette forutsatt at trådstarterens nabo anser seg villig til å gjøre det.
Lyden som trådstarteren opplever i sin bolig, er med stor sannsynlighet såkalt strukturlyd. Vibrasjoner fra en installasjon overføres til den bygningen som installasjonen er forankret mot og overføres deretter videre til tilstøtende boliger via skiljekonstruksjon (skilleveggen som trådstarteren tenkte å forsyne med en frittstående tilleggsisolasjon) og flankekonstruksjoner (yttervegg, gulv og tak) for deretter å stråle ut som lyd i trådstarterens bolig.
Om den boligdelerende veggen er en lettvegg oppnås en såkalt trippelkonstruksjon om en slik veggtype forsynes med en frittstående tilleggsisolasjon. Luftspalten mellom den gamle veggen og gipsplatene i den frittstående tilleggsisolasjonen medfører at det tilkommer en hulromsresonans. Ved å plassere mineralull i denne luftspalten reduseres denne resonans en anelse.
Hvor i frekvens denne nye hulromsresonansen oppstår avhenger blant annet av avstanden mellom eksisterende vegg og innsiden av den innerste platen i den nye tilleggsisolasjonen. Jo større avstand desto lengre ned i frekvens havner resonansen.
Det fenomenet dere snakker om har med s.k. rommoder å gjøre. Se nedenstående lenke.P danneha skrev:Ja, nå er det jo gliper på opptil 0,5 cm rundt om hele veggen inn til stålreglen.
Det morsomme er at på noen steder så hører man ikke lyden mens den forsterkes i f.eks. hjørner. Det er nok å flytte en meter sideveis i sofaen så blir lyden mer tydelig. Kan typer gardiner hjelpe til å hindre noe? Har jo nylig flyttet inn så veggene er nakne og ingen gardiner finnes.
Ved de lilla pilene er lyden verst. Ved grønn pil kan man sitte uten å høre
https://amcoustics.com/tools/amroc
Når lyd spretter rundt i et lukket rom vil lydbølgene som ligger i fase i visse deler av rommet samvirke hvorved stående bølger dannes i disse posisjonene. I andre punkter i rommet havner lydbølgene i utfase. Når faseskiftet mellom to bølger er 180 grader skjer s.k. lokal utlekking av lydnivåbølgen (det er den teknikken som benyttes i støyreduserende hodetelefoner). I disse punktene oppleves lydnivået som vesentlig lavere enn i de punktene i rommet der stående bølger dannes. Lyd forsterkes i hjørnene ettersom der skjer vesentlig flere refleksjoner sammenlignet med øvrige deler av rommet.
https://quantum-protection.com/wp-content/uploads/2015/09/skalar-vag.jpg
Ja den är fristående men skruvad i tak, golv och kortsidor ca 90mm framför gamla väggen. Har fyllt upp med isolering i hålrummet.N nomoD2 skrev:Är de nya stålreglarna helt fristående från den gamla skiljeväggen?
Erfarenhetsmässigt är det alltsom oftast effektivast att börja med att vibrationsisolera källan mot tung byggnadsdel (bottenplattan). Detta förutsatt att trådskaparens granne anser sig vara villig att göra det.
Det ljud som trådskaparen upplever i sin bostad är med största sannolikhet s.k. stomljud. Vibrationer från en installation överförs till den byggdel som installationen förankrats mot och överförs sedan vidare till intilliggande bostäder via avskiljande konstruktion (skiljeväggen som trådskaparen tänkte förse med en fristående tilläggsisolering) och flankerande konstruktioner (yttervägg, golv och tak) för att sedan avstrålas som ljud i trådskaparens bostad.
Om den bostadsskiljande väggen är en lättvägg fås en s.k. trippelkonstruktion om en sådan väggtyp förses med en fristående tilläggsisolering. Luftspalten mellan den gamla väggen och gipsskivorna i den fristående tilläggsisoleringen medför att det tillkommer en hålrumsresonans. Genom att placera mineralull i denna luftspalt reduceras denna resonans en aning.
Var i frekvens som denna nya hålrumsresonans uppstår beror bl.a. på avståendet mellan befintlig vägg och insidan av den innersta skivan i den nya tilläggsisoleringen. Ju större avstånd desto längre ner i frekvens hamnar resonansen.
Istället för denna trippelkonstruktion som jag nu byggt kanske det hade varit bättre att bara ökat massan på den befintliga väggen, säg 2 skivor gips till som skruvas och limmas så att det hade blivit 4 lager totalt mot vardagsrummet samt grannens två skivor.
Sånn. De sitter ikke superbra da det manglet gjenger i hullene. De er bare stukket inn og mutteren justert oppover så aggregatet hviler mot den. Men det holdt med å løfte aggregatet og få det ut noen cm i bakkant fra veggen så er typ vibrasjonene borte.
Nå skal jeg bare overtale naboen samt sørge for å feste føttene bedre. Vet ikke helt hvordan dog.
Kult at man har bygget en vegg for flere tusen når man kunne kjøpt gummiføtter på Biltema for 80 kr.
Nå skal jeg bare overtale naboen samt sørge for å feste føttene bedre. Vet ikke helt hvordan dog.
Kult at man har bygget en vegg for flere tusen når man kunne kjøpt gummiføtter på Biltema for 80 kr.
Jo, men man lærer av sine feil. Det er derfor jeg kan så mye...P danneha skrev:
En annen lærdom kan jo være å spørre først hvis man er usikker. Du virker jo å være veldig nevenyttig med bygging så det er naturlig å begynne med det man har kontroll på.
Det er uansett veldig morsomt at vi sammen har funnet en løsning og at det ser ut til å fungere. Gummiføtter, og alle andre typer av fjærende oppheng, kan lykkes mer eller mindre bra fordi de kan komme i selvsving. Da må man bruke hardere eller mykere oppheng så man kommer bort fra den aktuelle frekvensen.
Du kan også feire med en skikkelig fest og slippe å bekymre deg for å forstyrre naboen takket være den nye fine godt isolerte veggen.
Satte du på lydempende flexirør også? Det anser jeg er neste tiltak hvis det ikke holder med gummiføtter. Bruker man en slik i stedet for en 90 graders bøy så får man veldig gode resultater, både for vibrasjoner og mer høyfrekvente lyder.
Jeg må takke for all hjelp og gode ideer.
Jeg har bestilt en fleksibel lyddemper som jeg tenkte å prøve å sette på tilluften, og hvis det fungerer bra, bestiller jeg til fra luften også.
Lyden ble imidlertid bedre i alle ventiler når aggregatet vibrerer mindre. ☺️
Nå gjenstår det bare å ta beslutning om veggen skal være der eller om jeg skal ta tilbake de 10 centimeterne som den bygde.
Jeg har bestilt en fleksibel lyddemper som jeg tenkte å prøve å sette på tilluften, og hvis det fungerer bra, bestiller jeg til fra luften også.
Lyden ble imidlertid bedre i alle ventiler når aggregatet vibrerer mindre. ☺️
Nå gjenstår det bare å ta beslutning om veggen skal være der eller om jeg skal ta tilbake de 10 centimeterne som den bygde.
Allvitende
· Västra Götaland
· 12 294 innlegg
Litt dårligere, men det blir nesten like bra. Sett den ved siden av den andre.






