17.150 lest ·
65 svar
17k lest
65 svar
Isolere vibrasjoner fra nabo
Om huset er bygget i moderne tid og har dampsperre så er det nok ikke bra å isolere nevneverdig mye, ettersom dampsperren da sannsynligvis kommer på den kalde siden.
Hvis ikke støy er et problem på den delen, så kanskje en avgrensning kan gjøres og den delen uten isolasjon. Antakeligvis trengs det også en ventil el lignende inn mot rommet for å redusere risikoen for fukt/kondens.
Hvis ikke støy er et problem på den delen, så kanskje en avgrensning kan gjøres og den delen uten isolasjon. Antakeligvis trengs det også en ventil el lignende inn mot rommet for å redusere risikoen for fukt/kondens.
Takk for svar. Ringte til Isover teknisk support, og de mente at jeg kunne fullisolere da eksisterende isolasjon i yttervegg er ca 180mm og den nye skulle bygge 90. Forutsatt at det er en dampsperre innenfor gipsen på den gamle veggen. Hvis jeg fortsatt var bekymret for fukt, kunne jeg som du skriver la være å isolere ved ytterveggen.
Får vel bygge inn en tempmåler der for å kontrollere i løpet av vinteren. Men som du skrev, så kanskje det trengs en ventil inn i den delen, men da ødelegger man jo lydisolasjonen litt.
Får vel bygge inn en tempmåler der for å kontrollere i løpet av vinteren. Men som du skrev, så kanskje det trengs en ventil inn i den delen, men da ødelegger man jo lydisolasjonen litt.
Ja, det er et grensefall, så en hygrometer og tempmåler ville ikke være dumt. De er jo alltid bra å ha, så om du mener at alt virker ok etter en vinter eller to, så er de sikkert anvendelige et annet sted.
Vet av egen erfaring at det kan bli mugg bak et par Billybokhyller. Det var et utsatt ytterhjørne av veggen, kanskje ikke helt perfekt isolert, samt moderat ventilasjon og klessnorer i rommet av og til. Merket ingenting før vi flyttet og tok ned bokhyllene.
Vet av egen erfaring at det kan bli mugg bak et par Billybokhyller. Det var et utsatt ytterhjørne av veggen, kanskje ikke helt perfekt isolert, samt moderat ventilasjon og klessnorer i rommet av og til. Merket ingenting før vi flyttet og tok ned bokhyllene.
Har isolert og satt et lag gips nå. Dog ikke skrudd helt samt ikke fuget langs gulv vegger og tak. Lyden ble litt dusere men dessverre finnes vibrasjoner også i nye veggen fra varmeveksleren og man hører når de kjører tørketrommelen.
Spørsmålet er om det i det hele tatt er verdt å legge på et lag gips til? Om det vil hjelpe?
Føles som man ville trenge 10 lag for å få ordentlig tyngde.
Blir som resonans på visse steder i stua, hjørnene er verst. Nå vet jeg ikke om det går å gjøre noe annet enn å gå til feilende kilde.
Spørsmålet er om det i det hele tatt er verdt å legge på et lag gips til? Om det vil hjelpe?
Føles som man ville trenge 10 lag for å få ordentlig tyngde.
Blir som resonans på visse steder i stua, hjørnene er verst. Nå vet jeg ikke om det går å gjøre noe annet enn å gå til feilende kilde.
Akkurat nå føles det som at veggbyggingen var unødvendig da den dessuten har tatt 10cm av rommet. Kanskje skulle satse på å rive veggen og skru/limme opp flere gipsplater på den eksisterende veggen. Sånn at det blir typ 4 lag der.
Som sagt har jeg bare satt et lag gips som ikke er skrudd helt ennå. Tanken er jo å mykfuge og så sette et lag til med forskyvning på skjøtene. Men akkurat nå føles det som hele den nye veggen vibrerer omtrent like mye, så vet ikke om det er verdt bryet.
Allvitende
· Västra Götaland
· 12 293 innlegg
Det blir jo ikke verre, men det er sannsynligvis en hel del stomvibrasjoner involvert, og de er vanskelige å få bort uten å gå til kilden. Men en moderne vaskemaskin høres knapt gjennom en lukket stille innedør. Hvis du ber om å få justere føttene på maskinen hos naboen, kanskje lyden reduseres.
Det er dessverre deres varmeveksler som gir mest vibrasjoner da den er hengt direkte i veggen. Ifølge monteringsanvisningen skal den egentlig stå på bein. Der er nok det egentlige problemet. Må bare finne ut hvordan de har skrudd den fast samt finne bein som passer.
Med fasit i hånd skulle jeg begynt der.
Med fasit i hånd skulle jeg begynt der.
En vegg med teoretisk lydreduksjonstall R’w=48dB mister 10dB i reduksjon ved 1m lang 3mm glippe. Så jeg ville ha fuget og deretter satt opp den andre platen. Hvis du kan måle hvilken frekvens støyen ligger på, kan du lettere få svar fra en eller annen akustiker her.
Tror at det er ubalanse i viftene som sitter i. Min avtrekksvifte var full med skit så jeg gjorde rent den, men ble likevel nødt til å kjøpe ny da lagrene begynte å bli dårlige. Ble litt bedre, men har vibrasjoner fra den også.Ulltand skrev:
Da er det et ventilasjonsaggregat vi snakker om her? Er den fra 85, så har den passert teknisk levetid, og det er passende å bytte ut motorer og vifter. Ellers kan man balansere en vifte på samme måte som et bilhjul.P danneha skrev:
