Vi skal bygge nytt til våren. 2 etasjer 182kvm. Hvis vi skal ha OSB bak gipsen, tilkommer det 27 tusen for materialet og 20-25 for snekkeren.
Hva synes dere? Er det verdt rundt 50 tusen for å få OSB bak gipsen?

Om det er pengene det handler om ville jeg foretrukket å legge in f.eks et billig gulv i forbindelse med bygget, og så regne med å bytte gulv etter hvert som penger triller inn. Å ettermontere osb er en mye større jobb.

Y
Jeg hadde spart de pengene. Kanskje satt plater der jeg vil ha ekstra stille mellom forskjellige rom. Dog skal det dessuten være typ latex-tettet overalt. Eller om man vet at man skal ha noe tungt som man står og drar i ofte.

Så mange plugger som det finnes å velge mellom, raskplugg, tungbærende plugg, osv. Finnes skruer som ikke trenger plugg. Osv. Man klarer seg uten noen ekstra plate bak.

50tusen kan man få en del annet for, som hvitevarer.

• Liker
karlmb
  • Laddar…
Jeg har gjort akkurat det, satt sponplate (ikke OSB) der det trengtes. Hvorfor sette OSB der det ikke trengs?

Man trenger ikke sette OSB der det ikke trengs. Men, det finnes heller ingen steder der det ikke trengs. Det er alltid noe dritt som skal opp på hver eneste veggjævel i huset. Det er vanskelig å forstå hvorfor, men det er alltid sant.

• Liker
Tokslut og 1 annen
  • Laddar…
Thomas59
MathiasS skrev:
Man trenger ikke sette OSB der det ikke trengs. Men, det finnes heller ikke noe sted der det ikke trengs. Det er alltid noe dritt som skal opp på hver eneste vegg i huset. Det er vanskelig å forstå hvorfor, men det er alltid sant.
Man TRENGER ikke sette OSB i det hele tatt. Det finnes i prinsippet ikke noe sted i et vanlig hus der OSB er en absolutt nødvendighet. Alt som trenger å komme opp på veggene går å feste i enkelgips med hjelp av passende plugg.

Så er det en helt annen sak at OSB kanskje medfører bedre lyddemping mellom rommene, og at man slipper gipsplugg. Verdt 50 000 kr? Ja det får vel hver enkelt vurdere. Litt får man kanskje igjen den dagen huset selges, men det er høyst usikkert.

Vil man ha bedre lyddemping er det nok bedre å sette et lag ekstra gips.

Er det verdt 50k? Ja lett. Montere ting i gipsvegger er noe av det mest irriterende man kan gjøre som huseier.

• Liker
MrFrost og 1 annen
  • Laddar…
Alle vegger jeg fikser nå legger jeg osb bak gipsen. Fins ikke noe verre enn bare gipsvegger!!

Takk for innspillene!
Ja, det er noe å tenke over, 50000 føles som en ganske høy pris for noe man kan klare seg uten. Men samtidig kommer man sikkert til å irritere seg hver gang man skal montere noe i veggen.

Men for 50 k kan man også få en fin peis installert og klart.

Men det kan kanskje bli noe i mellom. Vi får vel sette plate bak de veggene man vil ha forsterket eller lydisolerte. Muligens at soverommene skal få plate på passende vegg for å redusere støyende lyder fra andre rom i nærheten. Hadde jeg hatt tid, hadde jeg montert opp platene selv. Men nå har man småbarn så det går nok bort dessverre.

Mikael_L
kjb skrev:
Vi skal bygge nytt til våren. 2 etasjer 182 kvm. Om vi skal ha OSB bak gipsen kommer det 27 tusen ekstra for materialer og 20-25 for snekkeren.
Hva synes dere. Er det verdt rundt 50 tusen for å få OSB bak gipsen?
Ehh, 27' for materialer, det betyr vel ca 220 st OSB-plater = 264 løpemeter vegg.

Om du bygger så satans stort hus kan vel 50 tusen kroner nesten ikke merkes?

edit:
Med byggmaxpriser er det 247 plater = 296 løpemeter vegg.
Jeg satte vel opp mindre enn 50 plater, vil jeg huske, men overetasjen er igjen og vil sannsynligvis trenge 30 plater til.

Sist redigert:
B
Kjør ekte plyfa i stedet, enda bedre, koster ca 220 kr platen ... blir veldig stabile vegger med kortlinger på 120 cm i høyden, isolering, samt fuge alle kanter ... ikke mye lyd som går gjennom der, og enkelt å skru opp ting.

spars ikke, gjør ting skikkelig! Det er bedre i lengden

Jeg har ikke regnet på det selv. Det er et toetasjes hus 91 kvm / etasje. 260 takhøyde nede 240 oppe. Prisen er fra selgeren. Antar at det blir tillegg for dypere vinduskarmer (på grunn av tykkere vegger), dørkarmer osv osv. Og det er mulig at man må betale mer enn byggmaxpriser. Så kommer det vel til frakt, provisjon til selger mm.

Ja det er jo ikke billig å bygge nytt og derfor vil man holde kostnader så mye som mulig. Alt skal jo betales til slutt. Men det er dumt å spare på feil ting.

Korvgubbe
Jeg hadde nok gjort som MagnusSt foreslår og forsøkt å spare inn de pengene på noe annet som er enklere å bytte ut senere om man vil, så som overflatebehandlinger. Gulv, tapeter, flis, benkeplater, kjøkken- baderomsblandebatteri er sånt som lett stiger i pris som man likevel føler man "trenger". Javisst, alle vil vi gjerne bo fint, spesielt i et nybygg, men ofte går det an å finne lignende produkter til betydelig bedre priser om man orker å lete.

B
enig, hadde en venn som kjøpte et hus der det i henhold til deres bestilling skulle være plyfa bak alle vegger, som de deretter "glemte"... ikke så morsomt, betydelig bedre å spare inn på slikt som kan endres om noen år som Korvgubbe skriver.

kjb skrev:
Men det kanskje blir noe mellanting. Vi får vel sette plate bak de vegger man vil ha forsterket eller lydisolerte. Muligens at soverommene skal få plate på passende vegg for å redusere forstyrrende lyd fra andre rom i nærheten. Hadde jeg hatt tid så hadde jeg montert opp platene selv. Men nå har man småbarn så det går nok bort dessverre.
Er du ute etter lydisolering rekker det godt med dobbeltgips.
OSB, spon eller plyfa er for å slippe å plugge og fundere på om det holder for det og det som skal opp veggene med tiden.

• Liker
Ubbe71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.