304.799 lest ·
348 svar
305k lest
348 svar
Hvorfor kjører alle med OSB bak gips?
Medlem
· Östergötland
· 450 innlegg
Nå vil jeg bare litt forsiktig påpeke at du er ute og sykler.cecar33 skrev:
Jeg synes du virker til å blande sammen akustikk og lyddemping, bl.a.
(Dvs refleksjon og transmisjon.)
Lydfolk sier at forskjellige materialer fanger forskjellige lydbølger. Derfor er det bra å kombinere forskjellige materialer. Gips er ikke det superdupper magiskbeste, bare at det er billig og hva folk er vant med.
Selv en teglsteinvegg kan lede lyd...
En ekstra plate av noe er ikke alt, å tette alle skjøter rundt bokser og annet er jo noe man ikke må glemme hvis man skal bremse lyd mellom vegger. Plutselig blir det jo veldig dyrt hvis snekkerne skal stå og lime fast hver plate osv.
Jeg har gjort en del spesialtilpasninger i mine rom etter lang tid med lesing på hjemmekinoforum og annet.
Du får diskutere med partneren din om spesialskrue eller vanlig skrue+plugg er såpass plagsomt at 50tusen er verdt det. Eller om en reise / baderomsinnredning / filmprojektor, eller annet veier mer.
Selv en teglsteinvegg kan lede lyd...
En ekstra plate av noe er ikke alt, å tette alle skjøter rundt bokser og annet er jo noe man ikke må glemme hvis man skal bremse lyd mellom vegger. Plutselig blir det jo veldig dyrt hvis snekkerne skal stå og lime fast hver plate osv.
Jeg har gjort en del spesialtilpasninger i mine rom etter lang tid med lesing på hjemmekinoforum og annet.
Du får diskutere med partneren din om spesialskrue eller vanlig skrue+plugg er såpass plagsomt at 50tusen er verdt det. Eller om en reise / baderomsinnredning / filmprojektor, eller annet veier mer.
Nei, jeg har bare vært ute med hunden:wow:Mikael_L skrev:
En vegg av plate materiale med isolasjon i er betydelig mer lyddempende enn en vegg med doble plater og tomrom imellom. Dessuten er det større mulighet for at det blir tettere ved gjennomføringer siden isolasjonen finnes der.
Selvfølgelig, jeg sykler heller ikke nå om vinteren ...cecar33 skrev:
Hmmm, har du noen kilde på det? Eller beregning eller teoretisk resonnering?
Det kommer kanskje også an på hva vi mener med isolasjon, jeg tenker meg mineralull av normal densitet for isolasjon av reglert yttervegg, lambda ca 0,036 -0,037.
Skal man være skikkelig nerdete så skal ikke isolasjonen dekke hele dybden, men helst skal det være en luftspalte også.cecar33 skrev:
Så angående hattehyller og annet.
Altså, pluggene man setter kan bære
(uttrekk = tak, loddrett = vegg)
Enkel gips: M5 & M6 i uttrekk = 51 kg
Enkel gips: M5 & M6 loddrett = 132 kg
Dobbel gips: M5 & M6 i uttrekk = 86 kg
Dobbel gips: M5 & M6 loddrett = 268 kg
Enkel gips: M8 & M10 i uttrekk = 51 kg
Enkel gips: M8 & M10 loddrett = 174 kg
Dobbel gips: M8 & M10 i uttrekk = 100 kg
Dobbel gips: M8 & M10 loddrett = 290 kg
Hvor ofte setter man opp noe som veier mer enn 174kg? Dagens TV, eller hattehylle er ikke i nærheten av det.
Det vil være vasken på badet, der det finnes en risiko for at noen setter seg på den.
Men der man vet at faste installasjoner skal være, der setter man en planke bak gipsen, inne i veggen.
Njaaaaa...
Sist redigert:
Gyproc f.eks. er ikke av samme oppfatning:cecar33 skrev:
http://www.gyproc.se/konstruktioner/innerväggar/innerväggar+med+trästomme/ljudgran+gt+600
Gjorde hele vegger. Ikke så ille. Lekter rundt omkring. Så deretter passe store speil. Gjelder bare å få dybden riktig på lektene.JoakimJohansson skrev:
Nå er det jo moment og dynamiske laster man regner på. I alle fall vår hattehylle stikker ut mer enn den tar støtte mot veggen. Tenk deg et ekstremtilfelle med en hattehylle med 4x lengre overheng enn støtteflaten mot veggen. Da har 100 kg plutselig blitt 25. En kleshenger med 5 kg last som henges opp litt uforsiktig, eller noen som snubler på skoberget og tar støtte i hattehyllen er heller ikke urimelig.Yrrol skrev:
Altså jeg har satt OSB + gips overalt.
Det er ikke så veldig vanskelig med gipsmollys, men veldig deilig å slippe likevel.
En bra molly, korrekt montert i enkeltgips tar veldig høy kraft, mer enn mange tror. Og i dobbeltgips blir det så sterkt at man veldig sjelden har behov for mer.
Men men... Misser man montasjen litt, blir det direkte utrolig slitsomt å prøve å få inn en ny molly en cm ved siden av.
Og angrer man seg, eller flytter ting så sitter det noe som ser ut som fastklistrede femtiører igjen på veggene både her og der.
Og selv om nå molly er ganske bra og ganske enkelt så er det enda enklere og bedre med en skrue av riktig dim rett inn i OSB/Spon/plyfa-platen bak.
Så tenkte jeg også på å få bedre lydisolerte vegger, men som det er akkurat nå så vinner jeg ingenting, da våre innerdører er av den enkleste innerdør-typen, dvs. lydklasse 30dB, så vi vinner ingenting pga. bedre vegger.
Så skulle det også vært nødvendig med gummilist i dørkarmen samt lyddempet overluftventilasjon for å få opp lydklassen hvis jeg kjøper bedre dører.
Så det er mange ting som henger sammen der...
Det skal, dessverre, aldri være lett...
Det er ikke så veldig vanskelig med gipsmollys, men veldig deilig å slippe likevel.
En bra molly, korrekt montert i enkeltgips tar veldig høy kraft, mer enn mange tror. Og i dobbeltgips blir det så sterkt at man veldig sjelden har behov for mer.
Men men... Misser man montasjen litt, blir det direkte utrolig slitsomt å prøve å få inn en ny molly en cm ved siden av.
Og angrer man seg, eller flytter ting så sitter det noe som ser ut som fastklistrede femtiører igjen på veggene både her og der.
Og selv om nå molly er ganske bra og ganske enkelt så er det enda enklere og bedre med en skrue av riktig dim rett inn i OSB/Spon/plyfa-platen bak.
Så tenkte jeg også på å få bedre lydisolerte vegger, men som det er akkurat nå så vinner jeg ingenting, da våre innerdører er av den enkleste innerdør-typen, dvs. lydklasse 30dB, så vi vinner ingenting pga. bedre vegger.
Så skulle det også vært nødvendig med gummilist i dørkarmen samt lyddempet overluftventilasjon for å få opp lydklassen hvis jeg kjøper bedre dører.
Så det er mange ting som henger sammen der...
Det skal, dessverre, aldri være lett...
Hvor ofte henger man opp noe på veggen med M8 eller M10?Yrrol skrev:Skal man være skikkelig nerdete så skal ikke isoleringen dekke hele dybden, men det bør helst være en luftspalte også.
Så angående hattehyller og annet.
Altså, pluggene man setter kan bære
(uttrekk = tak, loddrett = vegg)
Enkel gips: M5 & M6 i uttrekk = 51 kg
Enkel gips: M5 & M6 loddrett = 132 kg
Dobbel gips: M5 & M6 i uttrekk = 86 kg
Dobbel gips: M5 & M6 loddrett = 268 kg
Enkel gips: M8 & M10 i uttrekk = 51 kg
Enkel gips: M8 & M10 loddrett = 174 kg
Dobbel gips: M8 & M10 i uttrekk = 100 kg
Dobbel gips: M8 & M10 loddrett = 290 kg
Hvor ofte setter man opp noe som veier mer enn 174kg? Dagens TV, eller hattehylle er ikke i nærheten av det.
Det ville vel kanskje være vasken på badet, hvor det er en risiko for at noen setter seg på den.
Men der man vet at faste installasjoner kommer til å være, der setter man en planke bak gipsen, inne i veggen.
Njaaaaa...![]()
Nei visst, men si da M5 & M6 vertikalt = 132 kg.. Det er nesten to personers vekt..FredrikR skrev:
Jeg innrømmer jo faktisk at vet man at folk kommer til å hoppe på tingene, som håndvasken. Så sett en planke bak.
Og det er klart at det blir irriterende om man har plassert noe litt feil. Men på den andre siden, skal man flytte en hattehylle en halv cm så vil skruen sikkert gli skjevt mot tidligere hull i treplaten også.
*vekker forferdelige minner når man borer i betong/tegl/lettmodeller og boret plutselig skjener av gårde*
Jeg ville absolutt satt opp osb, dels for dempningen men først og fremst fordi skal man skru fast noe og det kommer man til å trenge, da er det bare å bruke treskruer. For en overetasje hos meg med tre rom med en ca. 12lpm vegg per rom blir det 36lpm + gang. Under 40 plater a 109kr på Byggmax, ~4000kr er ingen kostnad i sammenhengen. Synes bare at håndverkeren har tatt i når det gjelder jobben. 20-25kkr skulle gi 2 mann i kanskje 4 dager... Kan *ikke* ta så lang tid ekstra for å sette OSB på to mann.
Men du kan jo forsettlig dra skruen skjevt for å få tak i friskt materiale, fungerer ikke i gips riktig. Og da osb sitter ~13 mm bak så får man en ordentlig vandring til siden til frisk plate.Yrrol skrev:Sannelig, men si da M5 & M6 vertikalt = 132 kg.. Det er nesten vekten av to personer..
Jeg medgir jo faktisk at vet man at folk kommer til å hoppe på greiene, som håndvasken. Så sett en planke bak.
Og det er klart at det blir vanskelig hvis man har satt noe litt feil. Men på den annen side, skal man flytte en hattehylle en halv cm så vil skruen sikkert skli skjevt mot tidligere hull i treplank også.
*vekker dårlige minner når man borer i betong/tegl/lettmodeller og boret plutselig stikker av gårde*