304.800 lest ·
348 svar
305k lest
348 svar
Hvorfor kjører alle med OSB bak gips?
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=52659
Her kan du lese litt og sammenligne platene, som du ser er forskjellen større mellom OSB og spon, enn plyfa og OSB.
Her kan du lese litt og sammenligne platene, som du ser er forskjellen større mellom OSB og spon, enn plyfa og OSB.
Ja så kan det jo være. Nok for at det ikke bør være noen større forskjell egentlig mellom f.eks. forskjellige brede karmer. Men på den andre siden har de kanskje store innkjøpsvolum på visse deler som betyr lave priser.kjb skrev:
Det finnes ingen grunn til at de skal betale mer enn byggmaxpriser. Jeg selv har ikke betalt mer enn byggmaxpris på en eneste ting fra fra min lokale byggevarehandel, og da har jeg likevel fått tilbudt pris for materiale til et eneste hus.
Byggmax er egentlig ikke billig, men man kan kalle byggmax demokratisk. Alle "får en bra rabatt", som ligger ganske nært en virkelig storkjøpers men veldig bra for den som skal handle enkelte bord osv.
Men i hvilket bør husfirmaet straks sparke innkjøperen sin om de gir mer enn byggmaxpriser på noe som helst.
Nei jeg tror mest på aller siste, de nøyer seg ikke med å allerede tjene de pengene de pleier å tjene på huset det gjelder, men de vil tjene enda mer for hver liten sak du tar bort eller legger til.
Jeg selv har allerede oppdaget hvilken morsom matematikk som husleverandører synes å drive med.
Sist redigert:
klart man skal ha osb eller plyfa. sponplaten går bort fordi det finnes vel ingen fordeler med den. og rupanel føles jo veldig solid men tar lang tid å montere. selv har jeg satt osb + gips på 45x95 lekter og 95mm isolasjon i alle innervegger, bortsett fra noen som er tykkere 
Ingen mening om plater bak gips, men en ting er sikkert, et hardt materiale er ingen passende lydisolasjon. Det finnes aldri harde materialer der man vil redusere risikoen for forstyrrende lyd. Mest effekt får man med isolering i veggen. Alle som snakker om å henge tunge ting på veggene, hva er det dere henger opp? Store og nå til dags lette TV-apparater er store nok til at man lett finner to stendere å feste dem i. OSB-søppelet kommer nok heller fra noen gjør-det-selv-programmer på TV med så ellers kritiserte løsninger og timellgubber.
Medlem
· Östergötland
· 450 innlegg
Hvordan er dobbelgips å feste ting i??
På de veggene man har f.eks. dører, vinduer osv. hvor krevende er det å felle inn platene mellom stendere?
Burde bli mye materialsvinn?
På de veggene man har f.eks. dører, vinduer osv. hvor krevende er det å felle inn platene mellom stendere?
Burde bli mye materialsvinn?
Medlem
· Östergötland
· 450 innlegg
FredrikR: salninger? Hva er det?
Nyfniken: altså felle inn osb mellom stenderne for at det ikke skal bygge utover, så man fortsatt holder veggen slank. Da ville man jo slippe å endre karmer, vindusbrett osv.
Nyfniken: altså felle inn osb mellom stenderne for at det ikke skal bygge utover, så man fortsatt holder veggen slank. Da ville man jo slippe å endre karmer, vindusbrett osv.
Salningen er det som sitter mellom f.eks. vinduskarm og list.JoakimJohansson skrev:
Felle inn plater høres ikke realistisk ut.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 223 innlegg
Den går å lime mot reglar, den er dimensjonsstabil, den er tilstrekkelig sterk for innfestinger med forboring, den er veldig prisgunstig. Det første argumentet var viktigst for meg. Suverent å kunne rette opp skjeve reglar. Funker jo med plywood også, men til en annen pris.daugaard skrev:
Medlem
· Östergötland
· 450 innlegg