Fotografen skrev:
Høres ut som en normal tidlig 90-tallsbygging.
Verre enn det. Svenska bygninger.

• Liker
Fli og 1 annen
  • Laddar…
B
Hei!

Er det virkelig så få som bruker Plyfa bak?!? Det virker som om OSB er det som gjelder, men jeg mener uansett at plyfa er mye sterkere.. riktig nok litt dyrere, men det var bare ca 80 kr forskjell per plate mot OSB så jeg nølte ikke. Vi gjorde om veggene våre bare fordi det var enkelgips uten isolering, og på de veggene hvor vi tok ned gipsen satte vi inn Plyfa "inne" mellom stenderne på den siden hvor gipsen ble værende.

Råsponten bygger jo mer, men det blir mindre spill så det blir jo billigere, men plyfa stiver jo også opp.

Jeg har kryssfiner overalt der det ikke er gammel rupanel. OSB er jo ikke mye å skru fast tunge ting i. Med kryssfiner kan man bruke treskruer uten noen plugg i alle tilfeller.

• Liker
droopy og 1 annen
  • Laddar…
Eld skrev:
Jeg har kryssfiner overalt der det ikke er gammelt rupanel. OSB er jo ikke mye å skru fast tunge ting i. Med kryssfiner kan man bruke treskruer uten noen plugg i alle situasjoner.
Hva baserer du den påstanden på? At det ikke går å henge tungt på OSB? Forskjellen mot kryssfiner er ikke så stor verken i drag eller hengeretning.

Det finnes ingenting du henger opp i en normal villa som en OSB ikke bærer. Selv den tyngste flatskjerm henger fast med noen få skruer...

Sent from my GT-S5570 using Byggahus

• Liker
Vatthagen
  • Laddar…
Mikael_L
Eld skrev:
Jeg har plyfa overalt der det ikke er gammel rupanel. OSB er jo ikke mye å skru fast tunge ting i. Med plyfa kan man bruke treskrue uten noen plugg i alle tilfeller.
http://beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=52659

Og for øvrig, hva finnes det overhode for grunn til å bruke plugg sammen med treskrue + tre, OSB eller plyfa?
Forborre kan dog være smart.

• Liker
lorens
  • Laddar…
:)...

B
hei, den forskjellen jeg har merket er trekkstyrken ved f.eks. en 4 mm skrue, prøv å dra ut en slik med brekkjern fra en OSB, og det går relativt lett... men i kryssfiner er det betydelig vanskeligere...

så lurer jeg på hvor alvorlig det er med 2 mm bevegelsesfuge.... det glemte jeg i sidelengs retning, har det bare under... men så langt har det ikke skjedd noe

Det finnes selvsagt aldri noen grunn til å bruke plugg i ekte tre. (Man skal ikke gjøre som forrige eier av mitt hus som satt opp hyller med treskruer og plastplugg i råsponten...) I sponplater og OSB kan man trenge en ekspander som griper tak på baksiden om man trenger virkelig høy strekkfasthet.

Jeg ville for eksempel ikke våge å feste en klappstol med bare treskruer i en OSB-plate. Det blir mye større last på festene på en klappstol enn på en flatskjerm-TV.

MathiasS skrev:
:)...
:D...

Eld skrev:
Jeg ville f.eks. ikke våge å feste en klappstol med bare treskruer i en OSB-plate.
Du har fortsatt ikke lest beijerlänken med SP's tester av dragholdfastheten, hva?

Boan skrev:
sen undrar jag hur allvarligt det er med 2mm bevegelsesfuge.... det savnet jeg i sidelengs, har det bare under... men så langt har det ikke skjedd noe
Årsaken til at man gjør det er for at platen ikke skal svelle når det blir fuktigere og gi en buet vegg. Men jeg vet flere som har satt opp tett inntil og har klart seg. Har du satt opp platene nylig er det en fordel siden vi er inne i den fuktigste årstiden akkurat nå så platene kanskje er i sin maks bredde. Det spiller jo således også en viss rolle hvordan platen er blitt oppbevart før montering.

Sist redigert:
Nå har vi fått svart på hvitt lenger opp i denne tråden at både plyfa og OSB tåler høyt vekt i både drag- og hengeretning.

Så det ENESTE man trenger å spørre seg når man står i valget og kvalet, er om de få kiloene som skiller dem til plyfaens fordel er verdt de ekstra kronene man må betale sammenlignet med OSB. Er svaret nei, kjøper man OSB. Er svaret ja, kjøper man plyfa. Lenger enn det trenger man ikke å dra det.

At noen forespråker det ene eller det andre bare fordi de har det i sine vegger eller fordi deres svigerfars kusines nabos svoger snakket dårlig om det andre alternativet, er egentlig ganske irrelevant.

• Liker
Odjuret og 4 andre
  • Laddar…
Amrich skrev:
Nå har vi fått svart på hvitt lenger opp i denne tråden at både plyfa og OSB tåler høy vekt i både drag og hengretning.

Så det ENESTE man trenger å spørre seg når man står i valget og kvalet er om de få kiloene som skiller dem til plyfa sitt fordel er verdt de ekstra kronene man må betale sammenlignet med OSB. Er svaret nei, kjøper man OSB. Er svaret ja kjøper man plyfa. Lengre enn det trenger man ikke å dra det.

Siden at noen forespråker det ene eller det andre bare fordi de har det i sine vegger eller fordi deres svigerfars kusins nabos svoger snakket dårlig om det andre alternativet er egentlig ganske irrelevant.
Eksakt så. Men til tross for at Statens provningsanstallt har utført praktiske tester (man simulerte last i kjøkkenskap) så skal det menes. Hvis jeg husker detaljene riktig konstaterte SP til og med at alle normale kjøkkenskap brøt sammen av lasten før noen av platene (innfestingene) i testen brast.

Hmm... man bør nok ikke skru fast en klappstol bare i sponplater heller. Min er 40 cm ut fra veggen og det er 15 cm i høyden mellom skruene i veggen. Hvis den belastes med 150 kg ytterst (tung gjest eller tenåring som hopper) vil trekkraften i de øvre skruene bli 150*40/15=400 Kp. Med en skrue på hver side holder ikke sponplaten heller.

Min stol sitter heldigvis med fransk skrue rett inn i to stendere.

En annen fordel med sponplater og råspont er at skruehull ikke slites så mye. Det går an å montere nye ting i samme skruehull. Dette fungerer veldig dårlig i sponplater (egen erfaring) og antakelig ikke så bra i OSB (ikke egen erfaring). Jeg har brukt OSB til forskalinger og andre midlertidige konstruksjoner.

Har bygd et baderom nå i sommer. Jeg kjørte med plywood skrulimt (ja, det blir et helvete den dagen det skal rives), så våtromsgips/gips og til slutt fliser. Synes jeg kortla ordentlig overalt der noe skulle skrus opp, men nå er det så jævlig at badekarsveggen som skal henges opp, havner en cm ved siden av bjelken. Holder plywooden for en glassvegg?

Rent spontant føles det som at den gjør det, med et par solide VVS-skruer, på den andre siden blir det ganske kraftig belastning. Hva tror dere?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.