Hvis man leser forumet, ser det ut som om i prinsippet alle her smeller opp OSB-plater bak gipsplatene i veggene og disser katalogbedriftenes vegger. Det føles naturligvis litt "mer solid" med OSB, og jeg forstår at det blir enklere å sette opp hyller. Men når jeg selv tenker på min egen nåværende bolig (enkle gipsplater overalt - stort byggefirma som har bygget huset naturligvis), så har jeg likevel ikke lidd av det så vidt jeg kan komme på.

Finnes det noen mer byggetekniske grunner til å legge på et lag OSB? Det føles jo som en god del mer arbeid og en stor kostnad, noe man gjerne vil minimere ved et husbygge. Samtidig vil man jo absolutt ikke at det skal føles som noe slags juks.

• Liker
Dondack og 4 andre
  • Laddar…
Hele veggen blir mer stabil.
Du trenger aldri å bekymre deg for hvor og hvordan du skal sette opp noe når det kommer til innfesting.

Det er bare når siste raden telles at det kan være lurt å ikke sette OSB og kun sette gips.
Skal du bygge for deg selv, så gjør deg selv den tjenesten å sette opp OSB.

• Liker
johannord og 16 andre
  • Laddar…
Ola78
En grunn til at du måste ha ekstra plate bak er at veggen ellers ikke blir tilstrekkelig vridstabil for å tåle eventuelle laster. Så er det slik at hvis du har en hardere plate bak gipsen, så tåler veggen et slag bedre, for eksempel en sint tenåring som slår knyttneven i veggen......ja jeg vet, det er antagelig ikke et godt eksempel:D

• Liker
Jonas1130 og 7 andre
  • Laddar…
bjolo360 skrev:
...
Finnes det noen flere byggtekniske grunner til å legge på et lag med OSB? Det føles jo som ganske mye mer arbeid og en stor kostnad, noe man gjerne vil minimere ved et husbygging. Samtidig vil man absolutt ikke at det skal føles som noe slags juksbygge...
Kan det være fordi man nå "må" henge opp en stor og tung flat-TV på veggen i hvert rom :p

Før sto TVen stabilt på gulvet, og på veggen hang man opp plakater fra Mallorca og bilder av barna.
Alle møblerer etter sitt eget hode, så den eneste sikkerheten er å forsterke alle vegger :rolleyes:

• Liker
johannord og 15 andre
  • Laddar…
Ola78 skrev:
Sen er det jo så at har du en hardere plate bak gipsen så tåler jo veggen et slag bedre, til eks en sint tenåring som slår knyttneven i veggen......ja jeg vet, det er antageligvis ikke et godt eksempel:D
Jo det er det. Veggen til tenåringen min hadde to skikkelige hull av knyttnever som jeg måtte fikse før vi flyttet. :-(

• Liker
rafael og 6 andre
  • Laddar…
Ola78 skrev:
En grunn til at du ha ekstra plate bak er at veggen ellers ikke blir tilstrekkelig vridstabil for å tåle eventuelle belastninger. Dessuten, hvis du har en hardere plate bak gipsen, tåler veggen en støyt bedre, for eksempel en sint tenåring som slår knyttneven i veggen......ja, jeg vet, det er antagelig ikke et godt eksempel:D
Eller som når en bekjent snublet over hunden sin og ramlet inn i veggen. Når 130 kg landet mot veggen, ble det et skikkelig hull.

• Liker
  • Haha
GammelMan99 og 10 andre
  • Laddar…
Mikael_L
Hvorfor bruker alle OSB bak gips?
Hmmm, fordi alle andre gjør det ???
Jeg har jo ingen egen vilje ... :rolleyes:

Nåja:
* Bedre lyddemping mellom rommene (men da må man også ha bedre dører enn standarddører samt gummilist, for å dra reell nytte av den bedre veggen)
* Lett å feste hva som helst hvor som helst.
* Koseligere og mer solid "følelse" i veggen, høres stum og massiv ut i stedet for som en tromme om man støter borti den.
* Veldig morsomt å få en masse fliser i fingrene når man skal sette opp skiten.
Eh, ja det siste var jo ikke noe godt argument. :o

Så har jeg bygget med 45x45mm regel og så OSB+gips, og det blir fortsatt veldig bra, jeg vet ikke hva 45x45 + kun gips hadde blitt for resultat.

• Liker
Solari og 3 andre
  • Laddar…
Ola78
oobum skrev:
Eller som når en bekjent snublet over hunden sin og falt inn i veggen.
Når da 130kg landet mot veggen så ble det et godt hull..
*asg* For en syn, har jo selv hund men veier bare 85 kg men det er ikke bare gips på veggene så de tåler nok en smell. Men jeg er mer bekymret for å snuble i noen av kattene enn hunden, han har forståelse for å flytte på seg i alle fall:p

• Liker
Caillean
  • Laddar…
Et bygge jeg var på, kjørte de 2 lag OSB for å få det så stivt som mulig. Jeg ville ikke drømme om å kjøre uten i alle fall, det er virkelig å spare inn.

• Liker
Rödkallen og 1 annen
  • Laddar…
Jeg hoppet over OSB og kjørte med 22mm not og fjær gulvspån i stedet.
Syns det ble ganske stabilt selv om jeg jukset og lot være å lime i fjæren :p
Den mest stabile veggen er bygd opp fra det ene rommet til det andre:
13mm gulvgips, 22mm gulvspån, 13mm gulvgips, original råspont, original 3" stender med 70mm isolasjon, 22mm gulvspån, 22mm gulvspån og 13mm gulvgips.
Kan jo virke litt overkill samt rar rekkefølge på materialene, men der satt tretex før og pipeløpet går ved siden av så 13mm måtte bygges opp.
Så er det veggen mellom fremtidig datarom som også har balkong og sikkert kan bli litt bråkete med riktig/feil type folk på besøk :cool: og fremtidig soverom.
Kunne gjort veggen enda tykkere uten at det påvirket nyttigheten med soverommet da planløsningen er som den er akkurat ved den veggen, men syntes det fikk holde sånn.
Alt blir nok kompensert via ventilasjonssystemet og billige Byggmaxdører uansett.
Ble en helt ny vegg med på et annet sted og den er laget på samme vis.
13mm gips, 22mm spån, 45x95 stender og 95mm isolasjon, 22mm spån, 13mm gips.
Syns likevel ikke det ble overdrevent stabilt faktisk, så hvordan en vegg bygd med bare gips og 45x45 vet jeg ikke, og ikke noe jeg vil ha i mitt hus.
Nå skal man vel selvfølgelig ikke tilbringe dagene med å stå og slå i veggene og se hva som skjer, men uansett.

Så det der med gulvmateriale på vegger og tak henger sammen med en smal 180° trapp og at jeg er nødt til å bære opp alt selv.
Tror for så vidt ikke det hadde gått lettere med hjelp heller.
Hadde definitivt ikke fått opp en plate på 1200x2500 der uten å løfte av taket på huset.

• Liker
Lotta100
  • Laddar…
En stor tung plattTV finnes ikke som en gipsplate ikke klarer av. EN molly i gips klarer lett en TV og man pleier å bruke fire skruer til en TV. Derimot kan en bokhylle type Elfa med skinner veie en hel del. Kjøkkenskap (men der pleier man vel å planlegge og sette kortlinhar før man kler veggen med plate-materiale).
Da jeg skulle bygge huset mitt var jeg også helt innstilt på å ha OSB eller sponplate bak gipsen "fordi det er bra". Min KA spurte hva eksakt hadde du tenkt å henge opp som krever det. Jeg kunne ikke komme på noe eksempel. Det ble i mitt bygge en blanding med sponplate bak bærende vegger og slike som skulle ta opp krefter. Vegger som på det meste skal bære opp et bilde har kun gips. Jeg synes det har vært et godt kompromiss uten at jeg føler at jeg har spart for mye.
Noen som vet hvilken vegg som tåler størst last: en med 45 regel og OSB+gips eller en med 70 regel og gips? (jeg vet ikke svaret).

• Liker
tompajo
  • Laddar…
K
Min oppfatning som amatør er at OSB brukes for å innbille kjøpere at det er kvalitet på hele huset. Kan man som selger bare si at det er rupanel i yttertaket og OSB i veggene, så tror en kjøper automatisk at hele huset har høy kvalitet ;)

Selv kommer jeg også til å bygge med OSB men bare for at huset en dag skal være lettere å selge. Dette til tross for at jeg selv ikke synes det er verdt merkostnaden/merarbeidet bare for å kunne henge opp tunge ting på veggene enkelt. Da er det jo bedre å planlegge veggene med ekstra lekter på de stedene hvor det trengs.

Mikael_L - bygger du virkelig veggene med 45*45mm? Da kan jeg forstå at man trenger OSB.

Krister

• Liker
martin43 og 1 annen
  • Laddar…
Mikael_L
Jeg setter ikke OSB for å kunne henge opp tunge ting, men for å helt slippe skithe*etesforb**-Mollys .... :)

Jeg har noen vegger med 45x45, men veggen mot trappen ville jeg ha stødigere, da det muligens hjelper å stive opp og slippe knirk i trappen, så der ble det 45x70.
Alle innervegger rundt badet og så to bærende innervegger har også 45x70.

Så egentlig ble det ikke så mange vegger med 45x45.
Men jeg kommer ikke til å nøle med å ha alle vegger på ØV utenom badet med 45x45.

Krille4 skrev:
Mikael_L - bygger du virkelig veggene med 45*45mm? Da kan jeg forstå at man trenger OSB.
Eller så er det motsatt, takket være OSB'n kan jeg nøye meg med 45x45. ;)

• Liker
Vispen74 og 4 andre
  • Laddar…
Klassisk brannfakkel for dette forumet: hvilken type plate setter man bak gipsen (hvis man nå trenger det)? Like morsomt hver gang.

Råspont
Kryssfiner
Sponplate
OSB

Jeg har OSB som gulvbeskyttelse og generelt beskyttelse under byggeperioden. Deretter kaster jeg dem på søppelfyllingen. Vanskelig å fyre dem i peisen med så mye lim og voks i materialet.
Bak gipsplatene har jeg skrulimmet 12mm sponplate fra Byggelit. Like sterkt som OSB og veggene blir mer stabile ved at man limer dem fast, også mot kortsidene. Det går an å rette opp skjeve lekter med liming. Sponplater er dimensjonsstabile og kan derfor limes.
Styrken på innfestninger er i prinsippet like sterk som OSB, men krever kyndig forboring. Ikke like enkelt å få det bra og sterkt. Kryssfiner og råspont er overlegent i denne sammenheng.
OSB er trolig det mest miljøvennlige siden det produseres av alt som blir til overs i tømmerproduksjon, f.eks. røtter, smågreiner og annet. Dessuten rundt 5% lim og overflatevoks.

3...2...1...nå kommer motforestillingene

• Liker
chrille-gäddan og 4 andre
  • Laddar…
OSB er en billig engangsskive, ikke ment for noen permanente konstruksjoner men for midlertidig bruk under byggeperioden. Med rupanel slipper man lim og skit som kan avgi gasser. Husker hvordan det luktet sponplatelim i andre etasje i rekkehusene jeg vokste opp i på 70-tallet, sponplater i vegger og tak.

• Liker
Beckborg og 3 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.