Mikael_L
dsub skrev:
Men om man legger 10.000 ekstra for OSB bare for å kunne feste ting, så må man jo skru i typ 5.000 mollys før man går i pluss på den dealen:)
Men fortsatt er det ikke det det handler om, for meg. Jeg vil rett og slett slippe å bruke en molly overhodet. Molly er et helt fantastisk produkt, tåler mye om den er riktig montert og billig. Men selv vil jeg heller slå inn en smekker tynn liten spiker for å feste gjøkuret med, så jeg slipper at det ser ut som jeg har limt fast enkroner på veggene etter jeg har kommet på at jeg skal flytte gjøkuret.

• Liker
TickyNucker og 3 andre
  • Laddar…
Ojoj hva mye svar og meninger det ble på det spørsmålet :)

Takk for all input, jeg tar meg friheten og drar konklusjonen at OSB er bra og å foretrekke (enkelt å henge opp, slipper molly-krøll osv.), men at man faktisk kan kjøre enkeltgips, noe som kan være greit å ha i bakhodet om man kommer i en situasjon hvor tid og penger må prioriteres.

Mikael_L
bjolo360 skrev:
...men at man faktisk kan kjøre enkelgips, hvilket kan være bra å ha i tankene hvis man havner i en situasjon der tid og penger må prioriteres.
Ja, absolutt.
I boden kjørte jeg med enkelgips. (Jeg lukket imidlertid øynene mens jeg skrudde den, så jeg kan ærlig si at jeg aldri har sett meg selv kjøre med enkelgips.) :D

Som jeg nevnte tidligere, kjører mange av volumprodusentene av småhus med enkelgips, så helt feil kan det jo ikke være.

Men selv synes jeg at jeg kunne koste på meg en OSB-plate bak.
En sponplate, som f.eks. johan gunverth bruker og propaganderer for, er jo også helt OK, men da skal det gjerne være et steg opp fra billigste kvaliteten, og da blir det dyrere enn OSB.

• Liker
Broken arrow og 1 annen
  • Laddar…
Snailman
Jeg bruker jo råspont bak gipsen...

Jeg ville aldri bygge en vegg uten OSB bak gipsen, den eneste ulempen jeg kan se med OSB er vel kostnaden for platene, og kanskje at veggen bygger 11 mm ekstra! ;)

Men alle de positive sidene veier opp for det.
- Å feste ting i veggen gjøres superenkelt og smidig.
- Mollypluggene er smarte, men veldig irriterende når man har boret for en molly og treffer akkurat kanten ved en regel, da går den ikke an å bruke og nytt hull må bores.
- Flytter jeg noe som er opphengt, er en gigantisk sølvfarget detalj igjen i veggen, jo da, den kan fjernes, men da er det et stort hull igjen.
- Når gipsen skal skrus, er det bare å kjøre løpende med gipsplatene, bare sørg for at skjøtene blir forskjøvet!

Jeg vil si at å bare kjøre med gips er bare smålig! (Bøtte jeez, hvilken kritikk jeg kommer til å få nå!)

• Liker
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
....og jeg som har hoppet over gipsen helt.......;)

• Liker
pekk@13 og 3 andre
  • Laddar…
Sponplate eller OSB (man tager vad man haver) på begge sider og isolasjon i alle innervegger.

Eneste alternativet er murt, hater når det er lytt.

Ser ut til å regne rundt om i landet, igjen.. :)

(fø. OSB bak gips i garasjen jeg bygde)

skal isolere opp garasjen nå og kommer definitivt til å kjøre OSB på veggene. Synes det er verdt alt både for stabilitet og opphenging og annet som påpekt i tråden. Jeg ville aldri klart meg med bare gips så.. Men det er personlig som så mye annet hva man velger og har behov for så klart.

To leirer, for eller imot. Selv kommer det ikke inn noen enkle gipsvegger i vårt hus. Jeg må ha en plate bak!

Jeg ville heller aldri drømme om å døpe en evt. datter til Molly. Det er på linje med å døpe henne til Britt-Marie etter den fæle nabo-kjerringa man hatet som liten... =)

Mikael_L
I går skrudde jeg fast en rullegardin og to vegglamper, i vårt første ferdigstilte rom. Ja, så har jeg jo også skrudd fast tre friskluftsventiler i veggene.

Så allerede nå synes jeg det har vært mye nytte av OSB-platene bak gipsen. Jeg synes det føles som at allerede nå er det verdt 20 % av den nedlagte kostnaden.

Og så skal det jo etter hvert opp flere vegglamper, rullegardiner, vanlige gardinfester, bilder, hyller og kanskje til og med en flatskjerm-TV. Så det føles ikke som en risiko at jeg kommer til å angre meg.

• Liker
Tokslut og 2 andre
  • Laddar…
Har enkelgips i ytterveggene i min 80-tallsvilla. Det finnes ikke mye materiale igjen å feste den nye gardinstangen i...
...der jeg renoverer veggene blir det alltid OSB bare for å løse dette problemet. Å forsøke å skru opp noe der gipsveggen er perforert er nok det mest overjævlige som finnes...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus

Vi har enkelgips i vår borettslag, men med CC 120!! det er altså ingen regel i midten på platen, bare i kantene, så en vegg vi har består av 3 regler og 4 gipsplater (2 på hver side) hvilket jeg kaller en spareløsning, deretter at det ikke er noen isolering i veggen i det hele tatt gjør det jo enda billigere.

At de store husfirmaene kjører med enkelgips osv handler jo bare om én ting, å bygge så billig som mulig for å selge så dyrt som mulig, deres greie er å tjene penger på å selge hus, så hvis man kan spare inn på noe som ikke er nødvendig så gjør man vel det, det er jo mer enn platene som skal betales når man kjøper et ferdighus, noen skal montere dem, det går med mer skruer, elbokser for dobbeltplater osv, så det gir jo flere kostnader enn bare for platene.

Selv bruker jeg sponplate + gips til mitt bygg, føles litt mer som kvalitet.

Når jeg har vært og sett på å kjøpe brukte hus så har det vært slike ting jeg har sett på, har man spart inn på ting som jeg enkelt kan kontrollere så kan man jo også anta at det er spart inn på andre områder også.

Pumba skrev:
Vi har enkelgips i vår borettslag, men med CC 120!! det sitter altså ingen stender i midten på platen uten bare i kantene, så en vegg vi har består av 3 stendere og 4 gipsplater (2 på hver side) hvilket jeg kaller en snau løsning, så at det ikke er noen isolasjon i veggen i det hele tatt gjør det enda billigere.
Kjenner igjen det der, samme som var i vår leilighet, men vi hadde faktisk stender cc60 og dobbeltgips, men de hadde droppet å skru i annenhver stender. Så første laget satt bare med en skruerad i midten. Nå til det sykeste, kjøkkenskapene hang på den veggen :O

Kattvovven skrev:
Kjenner igjen det der, samme som var i vår leilighet, men vi hadde faktisk reglet cc60 og dobbeltgips, men de hadde driti i å skru i annenhver regel. Så første laget satt bare med en skruerad i midten. Nå til det sjukeste, kjøkkenskapene hang på den veggen :O
Høres ut som et normalt tidlig 90-tallsbygg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.