304.797 lest ·
348 svar
305k lest
348 svar
Hvorfor kjører alle med OSB bak gips?
Synes egentlig at alt annet enn "stein"vegger er ganske dårlig.
Her nede og i kjelleren er det bare sånt.
Eksakt hva vet jeg ikke.
Leca på et sted, hulstein på annet, tegl rundt murstocken.
Men siden jeg ikke rev ut alt der oppe, så fortsatte jeg på den enkle veien med tremateriale.
Her nede og i kjelleren er det bare sånt.
Eksakt hva vet jeg ikke.
Leca på et sted, hulstein på annet, tegl rundt murstocken.
Men siden jeg ikke rev ut alt der oppe, så fortsatte jeg på den enkle veien med tremateriale.
Lurer på hvor mange som har revet ut fin gammel råspont og erstattet det med nyere materiale bestående av sagflis og lim?
*harkel*
Har følt det har vært feil mange ganger, men råspont og spikret masonit/tretex er ingen høydare det heller.
*harkel*
Har følt det har vært feil mange ganger, men råspont og spikret masonit/tretex er ingen høydare det heller.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 223 innlegg
...men det var da det. I dag har (i svensk byggevarehandel solgte) sponplater knapt målbare nivåer av datidens "kjemikalieskitt". Råspont er naturligvis best i denne sammenheng. Jeg har dog vanskelig for å se hvorfor man skal sette et materiale som beveger seg bak et absolutt stumt materiale som gips.Fotografen skrev:OSB er en billig engangsskive, ikke ment for noen permanente byggverk, men for midlertidig bruk under byggeperioden. Med råspont slipper man lim og skitt som kan avgi gasser. Husker hvordan det luktet sponplatelim i overetasjen i rekkehusene jeg vokste opp i på 70-tallet, sponplater i vegger og tak.
Selv om det er så utrolig deilig å slippe å styre med gipsplugg, gipsekspander, gipsanker når man skal henge opp noe.
Har man noe bak gipsen så er det bare å dra i en skrue eller spiker så er det klart.
Har man noe bak gipsen så er det bare å dra i en skrue eller spiker så er det klart.
Spørsmålet er kanskje egentlig ikke om hvorfor man spesifikt skal ha OSB bak gipsen (selv om overskriften lyder så), men om hvorfor alle bygger med en eller annen form for stabilere plate bak gipsen. Som sagt, det kan jo være alt fra osb, spon, plywood, rupanel eller en ekstra gipsplate.
Personlig har jeg brukt (i de få tilfellene jeg har bygget nye innervegger) dels OSB og dels gjenbrukt gammel rupanel. Ulempen med rupanelen er jo at det tar betydelig lengre tid å sette opp (selv med spikerpistol) enn det en trefiberplate gjør. Jeg er derimot helt for at man bruker noen titusener ekstra på huset sitt for et par millioner og legger en stabil plate bak gipsen.
Personlig har jeg brukt (i de få tilfellene jeg har bygget nye innervegger) dels OSB og dels gjenbrukt gammel rupanel. Ulempen med rupanelen er jo at det tar betydelig lengre tid å sette opp (selv med spikerpistol) enn det en trefiberplate gjør. Jeg er derimot helt for at man bruker noen titusener ekstra på huset sitt for et par millioner og legger en stabil plate bak gipsen.
Jeg har i eksisterende vegger i dette huset hatt råspont og tretex, nå bytter jeg ut tretex mot gips, når jeg bygger nye vegger blir det OSB+gips.
Skulle aldri kjøre enkelgips. Var hos en kompis i går som i sin nyproduserte leilighet hadde 2 hull i veggen der barnegrinden hadde sittet ved trappen, den hadde aldri løsnet om det hadde sittet en OSB plate bak. Selvfølgelig er det mulig å få ting til å holde selv ved montering på enkelgips, men det stiller ganske mye høyere krav til den som setter opp ting.
Har man OSB, eller annet tremateriale i veggen kan man mer eller mindre skru opp hva som helst hvor som helst.
Skulle aldri kjøre enkelgips. Var hos en kompis i går som i sin nyproduserte leilighet hadde 2 hull i veggen der barnegrinden hadde sittet ved trappen, den hadde aldri løsnet om det hadde sittet en OSB plate bak. Selvfølgelig er det mulig å få ting til å holde selv ved montering på enkelgips, men det stiller ganske mye høyere krav til den som setter opp ting.
Har man OSB, eller annet tremateriale i veggen kan man mer eller mindre skru opp hva som helst hvor som helst.
Og hvem vet hvor man skal skru opp ting om 10 år når man bygger nytt?
Så er det den elektriske delen også.
Dagens elektrikere synes visst det er den beste hendelsen å dra slanger på kryss og tvers bare det er korteste vei.
Med riktig tilpasset lengde på skruene bør det være tryggere med plate eller annet bak gipsen.
Man slipper å bore og man slipper unødvendig lang skrue inn i veggen som med mollyplugg.
Så er det den elektriske delen også.
Dagens elektrikere synes visst det er den beste hendelsen å dra slanger på kryss og tvers bare det er korteste vei.
Med riktig tilpasset lengde på skruene bør det være tryggere med plate eller annet bak gipsen.
Man slipper å bore og man slipper unødvendig lang skrue inn i veggen som med mollyplugg.
Har bygget noen 45mm vegger der det har vært plassmangel. Da har jeg limt OSB på reglen, på begge sider. Det blir veldig stabilt og jeg gjetter at det er tilsvarende med en 70 regel. Kvar er da holdbarheten per innfesting og der vinner selvfølgelig komboen osb+gips over bare gips. Om man ikke limer blir veggen ikke like stabil.fn76 skrev:
Personlig synes jeg at det er en dyr løsning med OSB i hele huset for å kanskje henge opp en eller to ting som krever større holdbarhet. Med litt planlegging setter man ekstra stendere på "TV-vegger" og sparer på den måten ganske mye penger og mye tid. Dessuten finnes det jo allerede godt med stendere i veggen og med litt flaks og fleksibilitet så kan man jo også utnytte dem ved opphenging.
Visst, man kan se det som at 20-30 kkr ekstra for dette momentet ikke er så mye på et hus for 2,5-3 mkr. Jeg tror dog at risikoen er stor for at mange husbyggere tenker slik i mange momenter og plutselig har man lagt flere hundre timer egen innsats og mye penger på ting som "kan være bra å ha" i et hus.
Til tross for det kommer jeg likevel til å bygge med OSB for at huset ikke skal klassifiseres som et "fuskbygge" av fremtidige kjøpere
/Krister
Visst, man kan se det som at 20-30 kkr ekstra for dette momentet ikke er så mye på et hus for 2,5-3 mkr. Jeg tror dog at risikoen er stor for at mange husbyggere tenker slik i mange momenter og plutselig har man lagt flere hundre timer egen innsats og mye penger på ting som "kan være bra å ha" i et hus.
Til tross for det kommer jeg likevel til å bygge med OSB for at huset ikke skal klassifiseres som et "fuskbygge" av fremtidige kjøpere
/Krister
Personlig betaler jeg gjerne 20' bare jeg slipper å ha mollyplugger liggende i verktøykassen for å kunne feste ting tyngre enn en plakat.
Og nå gikk det vel bare på en drøy 5' å få OSB til hele huset her, så jeg er fornøyd.
Jeg ville aldri innrømme å klassifisere et hus som juks om det mangler OSB. Da har jeg jo direkte klassifisert bort nesten alle hus fra kjente husprodusenter, typ 10.000 bygde småhus/år.
Nei, ikke juks, muligens er ord som gjerrig eller sparsommelige anvendbare.
Og nå gikk det vel bare på en drøy 5' å få OSB til hele huset her, så jeg er fornøyd.
Jeg ville aldri innrømme å klassifisere et hus som juks om det mangler OSB. Da har jeg jo direkte klassifisert bort nesten alle hus fra kjente husprodusenter, typ 10.000 bygde småhus/år.
Nei, ikke juks, muligens er ord som gjerrig eller sparsommelige anvendbare.
Men hvis man legger 10.000 ekstra for OSB bare for å kunne feste ting, må man jo skru i typ 5.000 mollys før man går i pluss på den affæren
Selv har jeg enkelgips i alle innervegger, la dog et par tusenlapper på isolering i disse. for å redusere lydproblemer. Derimot foreslår jeg nok doble plater av en eller annen type gips + gips eller osb + gips i yttervegger. Har dette i halve huset, og det demper en del lyd utenfra. Men på den annen side har vi spesialvinduer, gipssmyger og akustikkprofiler i veggene, så jeg vet egentlig ikke hvor mye doble plater gir i realiteten.
Selv har jeg enkelgips i alle innervegger, la dog et par tusenlapper på isolering i disse. for å redusere lydproblemer. Derimot foreslår jeg nok doble plater av en eller annen type gips + gips eller osb + gips i yttervegger. Har dette i halve huset, og det demper en del lyd utenfra. Men på den annen side har vi spesialvinduer, gipssmyger og akustikkprofiler i veggene, så jeg vet egentlig ikke hvor mye doble plater gir i realiteten.
Selv har jeg enkelt gips. Men, ja, jeg...
I hvert fall så er det enklere for andre å få opp ting, andre i huset kan slå inn en spiker i betong, billedlig. Om det finnes tre bak.
Så hvis et barn protesterer ved å sparke i veggen når det er leggetid. Men nå så blir det nok heller at man kanskje møblerer om inn i veggen.
Det føles som om jeg har noen småting planlagt i fremtiden.
Men det var enkelt, billigere og gikk raskt. Verdt litt også.
I hvert fall så er det enklere for andre å få opp ting, andre i huset kan slå inn en spiker i betong, billedlig. Om det finnes tre bak.
Så hvis et barn protesterer ved å sparke i veggen når det er leggetid. Men nå så blir det nok heller at man kanskje møblerer om inn i veggen.
Det føles som om jeg har noen småting planlagt i fremtiden.
Men det var enkelt, billigere og gikk raskt. Verdt litt også.
Rett under 20 tusen gikk det på da jeg kjøpte OSB til alle vegger i huset mitt på ca 175 kvm (alle vegger unntatt på badene).
Og nå er alle vegger utrolig stabile, hadde angret meg noe utrolig hvis jeg hadde spart inn på det.
Visst blir det en del ekstra arbeid å sette opp osb overalt, men man får tilbake en hel del når gipsen skal opp. (trenger ikke ta hensyn til hvor stenderne sitter når man setter opp gipsen.)
Og nå er alle vegger utrolig stabile, hadde angret meg noe utrolig hvis jeg hadde spart inn på det.
Visst blir det en del ekstra arbeid å sette opp osb overalt, men man får tilbake en hel del når gipsen skal opp. (trenger ikke ta hensyn til hvor stenderne sitter når man setter opp gipsen.)