O OveRa skrev:
Du har jobbet bra ser jeg og pent har det blitt.
Alt. 2 anser jeg å være penest med hensyn til trappen og du vil se det selv etter hvert.
Alt 3 kan gå an men absolutt ikke nummer 1.
Nå til gjerdet:
Hvis du feller inn reglerne mellom stolpene så er det penest, etter min mening, å sette spiler utenpå stolpene, ellers ser det merkelig ut ettersom spilene da delvis vil dekke stolpene eller av og til ikke i det hele tatt.
Gjør slik:
Sett spiler over stolpene og ved kantene.
Sett spiler i midten av delstrekningene.
Sett spiler i midten av de nye delstrekningene.
Hvis det trengs, gjenta prosedyren.
Nå har du fått ganske små avstander å plassere inn resten av spilene, hvilket gjør det lett å dele slik at det blir fine jevne avstander.
Det gjør ikke så mye om mellomrommene differ noen millimeter.
Kul detalj på bildet at mannen går og knepper gylfen; han har vel "pudret nesen" da ler jeg som lurer på når innvielsesfesten finner sted.
Oi, ikke meningen at mannen på bildet skulle vært med.. :)

Innsiden av boden er pusset med finpuss.

Må man male de pussede veggene innvendig mener dere? Eller kan man la pussen være som den er?

Takstoler, undertak, stolper m.m. Er jo nakent tre og hadde ikke tenkt å bruke energi på å male dette siden det bare er en bod.

Men er usikker på om pussen burde males..?
Fra et fuktperspektiv burde vel naken puss være best helt diffusjonsåpen?

Fargen er bare dekorasjon.

Får ta opp denne tråden igjen for noen år siden hadde jeg et prosjekt med å støpe uisolert plate og mure vegger i 20 cm lettklinker i henhold til denne tråden.

Mitt problem er at jeg nå tenkte å bruke lokalet til et treningsstudio. Å isolere innertaket gjøres ganske enkelt mellom takbjelkene da de ligger på cc 60.

Men jeg trenger hjelp og forslag på hvordan man kan tenke for å isolere veggene og helst også betongplaten. Har jo forstått at å sette treramme direkte innenfor lettklinkerblokkene ikke er å anbefale. Kan man sette opp ramme 10 cm fra lettklinkerveggene innvendig?

2 av veggene er vegger inn mot øvrige bygninger så disse trenger egentlig ikke isoleres ytterligere.

Kan man legge 100 mm celleplast og deretter gulvspon flytende for å isolere gulvet? Er ikke så sugen på å støpe ny betong i hele bygningen igjen...

Alle ideer og forslag mottas takk

N Novisfixaren skrev:
Kan man regel 10 cm fra lettklinkerveggene innvendig?
Luftspalte er ikke å anbefale. Der trives fukt og mugg. All isolering skal være på utsiden av stein og betong for å fungere fuktmessig. Det er jo dog ofte litt besværlig på eksisterende bygninger, særlig under platen, men dessverre finnes det ingen snarveier for et sikkert holdbart resultat.

Dog finnes det risikokonstruksjoner som noen ganger ser ut til å fungere. Når det gjelder gulv så fremheves hvor viktig det er å holde platen og evt fuktbarriere, samt selvfølgelig isolasjonen under et flytende sponplategulv helt klinisk rent fra smuss, inkl. skomerker.
Denne fremgangsmåten bør rimeligvis også være anvendelig på veggisolasjon.

Kanskje kan det redusere risikoen gjennom å bruke en avfukter og senke RH så lavt at det ikke blir for fuktig mot de kalde overflatene. Det finnes tabeller/diagram tror jeg hvor man kan se hvor lav RH trenger å være. Men, man må da vite hvilke temperaturer som vil råde mot plate og vegger.

Det finnes dog to sikre alternativer for å unngå muggfeller og dårlig helse:
1) Tenk om og tren et annet sted.
2) Ta en høyere oppvarmingskostnad og isoler ikke.

Oldboy Oldboy skrev:
Luftspalte er ikke å anbefale. Der trives fuktighet og mugg.
All isolasjon skal være på utsiden av stein og betong for å fungere fuktmessig. Det er jo ofte litt besværlig på eksisterende bygninger, spesielt under platen, men dessverre finnes det ingen snarveier for et sikkert holdbart resultat.

Dog, finnes det risikokonstruksjoner som iblant ser ut til å fungere. Når det gjelder gulv så fremheves det hvor viktig det er å holde platen og eventuell fuktspærre, samt selvsagt isolasjonen under et flytende sponplategulv helt klinisk ren fra smuss, inkludert skomerker.
Denne fremgangsmåten bør rimeligvis også være anvendelig på veggisolasjon.

Kanskje går det å redusere risikoen ved å bruke en avfukter og senke RH så lavt at det ikke blir for fuktig mot de kalde overflatene. Det finnes tabeller/diagrammer tror jeg der man kan se hvor lav RH trenger å være. Men, man må da vite hvilke temperaturer som vil rådes mot plater og vegger.

Det finnes dog to sikre alternativer for å unngå muggfeller og dårlig helse:
1) Tenk om og tren et annet sted.
2) Ta en høyere oppvarmingskostnad og isoler ikke.
Du mener i så fall kun isolere i taket der det går i 200mm steinull?

Kan man tenke seg å isolere veggene med 10cm EPS og deretter mure ny rad Lecablokker utenpå?

N Novisfixaren skrev:
Du mener i så fall kun isolere i taket der går i 200mm steinull?
Ja, det er passende hvis det skal varmes opp.

N Novisfixaren skrev:
Kan man tenke seg isolere veggene med 10cm celleplast deretter mure ny rad leca utenpå?
Ja, det bør prinsipielt bli som slike "pluss-blokker" eller hva de heter. Også her er det trolig en fordel, om enn kanskje ikke veldig vitalt, å forsøke minimere eventuelle luftlommer. Veggen trenger å bli pusset på innsiden for å bli lufttett.

Oldboy Oldboy skrev:
Ja, det er passende om det skal varmes opp.

Ja, det bør prinsipielt bli som slike "plus-blokker" eller hva de heter. Også her er det trolig en fordel, om enn kanskje ikke veldig vitalt, å forsøke å minimere eventuelle luftlommer. Veggen må pusses på innsiden for å bli lufttett.
Går jo legge 10 cm celletekk på eksisterende gulv og støpe ny plate oppå men jeg vet ikke om du ville sagt det er forsvarbart økonomisk?

Om man tenker luft-luft varmepumpe og at arealet er 90 kvm takhøyde ca 240 cm vegger 20 cm leca i nåværende tilstand pusset på begge sider. 200 mm isolasjon i taket. 0 isolasjon i gulvet er det en katastrofe å varme det opp til 16 grader?

2 vegger grenser jo til tilgrensende bygninger og er isolerte så bare to vegger som må isoleres/mures men vet ikke om det er verdt besværet?

På gulvet kommer legges en gummimatte som er laget av resirkulerte bildekk ca 1 cm tykk jeg tenker den i det minste bryter kuldebroen fra betongen noe kanskje?

N Novisfixaren skrev:
Går jo legge 10 cm cellplast på eksisterende gulv og støpe ny plate oppå, men jeg vet ikke om du ville sagt det er forsvarlig økonomisk?
Kommer an på hvordan man vurderer det, og om man gjør det selv eller leier inn arbeidet. Er det ordentlig gjort, så er det rimeligvis et pluss som står seg lenge.

Øvrige betraktninger er rimelige, men dessverre veldig vanskelige å besvare.
Man må vite hvor mye varmeenergi som går tapt, og sammenligne med et bedre isolert alternativ, der da kostnad og arbeidsinnsats også må vurderes (+ eventuell risiko ved risikokonstruksjon).
Selvfølgelig blir varmetapet mindre med tilleggsisolering av veggene, men som ofte viser seg for vanlige bolighus så gjør det ikke så stor forskjell som man kunne tro. Ventilasjon er ofte den største enkeltutgiftsposten i varmeregningen nå til dags.

Et tykt, godt fuktgjennomtrengelig teppe gjør stor forskjell på kalde gulv. Kompakt gummi leder nok varme/kulde ganske bra.

I et treningsstudio går det jo fint/egner seg å bruke treningssko (og heldekkende klær), så da er et kjølig gulv ikke så kritisk.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.