1 grad gjør omtrent 15 centimeter høydeforskjell på 9 meter, altså høvler eller sager du en bjelke på 9 meter fra 0 til 15 cm og spikrer dem på takbjelkene før du legger undertak. Det er ingen grunn til å spare på konstruksjonskrav, det straffer seg derimot i lengden fordi du får større påkjenninger på materialet i form av lavere styrke og risiko for lekkasje.
Personlig ville jeg valgt en større takvinkel, 5-6 grader og sove rolig om natten hilser
Jeg tenkte om du allerede hadde laget taklektene, da kan det jo være enklest å sala oppå dem, om du ikke har gjort det så bygger du jo med helling fra starten. Siden du skal ha 9 meters lengder på dem så kanskje du skulle vurdere alternativet å lage takstoler i stedet, mer stabile og for meg enklere da innertaket blir rett. 9 meter gir jo en halv meter i høyde på den strekningen med 3 graders helling.
Ok nei har ikke gjort det ennå. Ikke behov for flatt innertak, heller bedre for lagring at det er høyere i taket i den ene enden.
Det skal legges trykkimpregnert regel og terrassebord over råspon som må salast 0-50cm på en 8,4m strekning. Hvordan ville dere håndtert denne salingen?
Bygge opp med 45x195 til tykke bjelker som da er ca 45-500mm? Og skru sammen med korte terrassebord som spikerplater?
Eller ville dere bygget med et system av stolper/klosser under en 45x195 regel for å spare bjelkemateriale?
Kommer rett ut ikke på noe som motiverer den ene fremfor den andre, så det er nok hipp som happ. Trolig er det dog litt enklere å kjøre med rette lekter og støtteben/klosser. Du kan jo fundere på hvordan det kommer til å se ut på gavlen der du har ca 50 cm fra tak til terrassebord. Om man ser inn i/under dekket f.eks., og om/hvordan du eventuelt skal dekke for eller ikke.
Spontant funderer jeg på liggende trykte 28x45 som gjerde på terrassen hadde det sett bra ut å la disse fortsette ned og dekke mellomrommet mellom tak og platting?
Burde ikke det å la mellomrommet være helt åpent uten dekning se rart ut..?
Legger opp noen nye bilder. Siste bildet er av et annet hus.
Hvordan ville dere gjort med tredekkets "kjole" og rekkverk utseendemessig?
Ser en "kileformet" tilkledning av selve regelverket til terrassen? Har knapt sett en slik løsning... Alle virker å bygge en høy kjole i plan?
Vurderer å bygge tredekket ca 20 cm inn på taket på alle sider for å gi et mer delikat inntrykk. Der taket er lavest skal jeg montere takrenne, så der må jeg lage et hull i en planke for at vannet kan renne ut.
Hellingen fra høyeste til laveste punkt på taket er ca 50 cm.
Vurderer å kle inn dette med liggende eller stående terrassebord, skrudd tett inntil de kileformede rammene.
Så er spørsmålet stående 20x95 til rekkverk eller liggende 28x45 ribber?
Flott jobbet.
Hva mener du med "kjol", er det værsbeskyttelsen langs kanten du mener?
Du spør oss om det ser flott ut, hva synes du selv? Har du gjort så bra som du har gjort hittil, så avgjør selv resten, det blir flott hvis du synes det.
Tenk på at når du lager gjerdet så skal det ikke være mulig å klatre opp på det, heller ikke stikke mellom hodet eller fingre som kan sete seg fast.
Det finnes spesielle normer for det.
Et inntak på gjerdet gjør at det går an å vedlikeholde det på en bedre måte samt at, noe vi ikke ønsker oss, om ulykken er ute og lokalet må evakueres, er det enklere om det finnes en avsats å stå på utenfor gjerdet.
Skaff en plate som beskytter papptaket der det andre taket går ned, mye vann, is og snø vil slite voldsomt akkurat der.
Ja typ innkledningen av tredekkets kileformede bjelker. Eventuelt la disse bjelkene være synlige langs sidene men ikke "forfra". Der kan jeg spikre på trykkimpregnerte bjelker som skaper innkleding.
Det ser ellers ut til at det vanligste er å la gjerdet gå kant i kant med takavslutningen og bygge inn alt med en type sarg som i mitt tilfelle må være nærmere 50cm.
Jeg tror jeg heller trekker inn gjerdet og hele tredekket 20cm inn fra takavslutningen hele veien rundt. Og lar kileformede trykkimpregnerte tredeksbjelker være synlige til å begynne med. Ser det dumt ut får jeg vel kle dem inn med f.eks. liggende eller stående terrassebord.