Nå har det skjedd ting. :thumbup:

Enig i at en plate under takenden på huset ved siden av er bra mot slitasje.

Personlig synes jeg det er stygt med skjørt på tredekk, og jo større skjørt desto styggere og klumpete inntrykk. Å se nette skråskårne bjelker/takstoler er mye penere. Gavelen i underkant ser jo nett og bra ut. Noe lignende for tredekket kan nok bli bra, men det er litt vanskelig å avgjøre. Tror du må bygge og se/føle etter alt ettersom.

Om for eksempel fugler, mot formodning, skulle rote til under så går det an å i etterkant sette opp vindnett mellom bjelkene, en liten bit inn (1-3 dm kanskje). (Landbrukere bruker vindnett i for eksempel åpne fjøs.)

Liggende eller stående gjerde... Tror på stående. Dels fordi det er en klassiker som alltid fungerer, og spesielt til eldre hus, og dels for å minske inntrykket av massiv bred gavl.

Apropos gavl, dvs kortsiden med dørene, så kan hele kileformede bjelker se klumpete ut, men igjen er det vanskelig å bedømme før man har sett resultatet, (for meg i alle fall).

Tenkte konstruere gjerdet med 95x95mm stolper, deretter lekter 45x70 2 stk inni mellom stolpene samt en eventuell overligger.

Deretter stående spiler, spørsmålet er ville dere laget disse av 22x95 terrassebord eller 22x95 trykket kledning?

Hva slags avstand pleier å se bra ut mellom spilene?

Novisfixaren skrev:
Tenkte konstruere stakittet med 95x95mm stolper, deretter lekter 45x70 2 stk inni mellom stolpene samt en eventuell overligger.

Deretter stående spiler. Spørsmålet er om dere ville laget disse av 22x95 terrassebord eller 22x95 trykket kledningbord?

Hva slags avstand pleier å se bra ut mellom spilene?
Antar at kledningbordet er saget på en side og høvlet på andre? Har den riller/spor frest på "baksiden" så går den fetbort.
Så det kommer an på hvilken overflatebehandling som er tenkt. Trykket terrassebord går jo fint å male med det meste utenom slamfarge.

Tror at 30-35 mm er en passende avstand mellom spilene med bredde 95 mm.

Hadde egentlig ikke tenkt noen overflatebehandling i det hele tatt.

Tror dere trykkimpregnert gjerde ikke blir pent?

Ville dere laget spilene av terrassebord 22x95 eller trykkimpregnert klesplate 22x95.

Klesplaten har jo en røffere overflate og terrassebordet er glatt..

Novisfixaren skrev:
Hadde egentlig ikke tenkt på noen overflatebehandling i det hele tatt.

Tror dere trykket gjerde ikke blir pent?

Ville dere laget spilene av terrassebord 22x95 eller trykket kledningsbord 22x95.

Kledningsbord har jo røffere overflate og terrassen er glatt..
Det er en smakssak med utseende/overflatebehandling. Det er jo enklest med bare trykket - ingen maling og ingen vedlikehold.
Skulle man endre seg går det jo an å male/overflatebehandle i etterkant. Med trykket treverk er det uansett en fordel om det får tørke ut ordentlig 1 - 2 sesonger før maling.

I valget mellom disse to hadde jeg valgt trykket terrassebord 22x95.

Ok.

Hvordan hører jeg enklest med ventilasjonen av boden?

Tenker meg noen 110 plastrør med gitter på utsiden men hvor mange og hvor hadde dere plassert disse?

Boden er ca 90 kvm

Se på lerketrær for gjerde ovenfor bakken, vedlikeholdsfritt og vakkert, ellers går det jo med vanlig oljebehandlet hva som helst siden det er i kontakt med marken som angrep skjer skriver en som vil ha et giftfritt bygge. Dimensjoneringen av ventilasjonen avhenger jo av hva du skal ha i dette kjempelageret. Traktorer, ved, redskaper, møbler og hvor ofte du skal ut og inn, vil du ha det oppvarmet hele året, delvis eller ikke i det hele tatt. Siden det er et lager modell større så vil også ventilasjonen bli det, både øverst mot taket men også nederst ved gulvet hilser

Det kommer aldri til å være oppvarmet og der kan det ligge ved og utemøbler, gressklipper osv.

Finnes det noen enkel løsning?

Tenk bare på at du skal få luften til å bevege seg og at fugler, insekter samt skadedjur skal hindres fra å komme til dine saker.
Så vidt jeg forstår har du bare frie vegger i to retninger, så en ventilasjon oppover i det indre hjørnet kan jo være en god idé.

Hvordan mener du med oppover i det indre hjørnet?

Du får vel hva jeg forstår to vegger som blir tette, noe som gjør at et hjørne vil bli uventilert, og der bør du dra opp et rør som en skorstein omtrent for å få luften til å ikke bli stående der.

Har fått inntrykket at det er forholdsvis vindfullt?
I så fall holder det sannsynligvis med 2-4 ventiler. Du kan jo starte der og kjenne deg fram til passe ventilasjon.
Husker ikke helt, men har du betongplate med drenering og kapillærbrytende underlag så kommer ingen nevneverdig fuktighet til å lete seg opp fra gulvet, og da trengs det ikke så mye ventilasjon.

Som vedskjul kan det være hvor mye ventilasjon som helst. Dvs. hvis veden skal ettertørke der, bør du satse på mye ventilasjon, (betydelig mer enn 2-4 ventiler).

Litt akutt spørsmål angående stående spiler på rekkverket til terrassen.

Jeg tenkte å felle inn bjelkene mellom stolpene, men la spilene gå utover stolpene.

Begynner jeg da med en spile i midten av hele rekkverket og så får det bli avvikende avstand i ytterhjørnene på høyre og venstre side av terrassen, eller er det bedre å klyve den siste spilen på høyre og venstre side?

Å måle inn så spilene går nøyaktig jevnt ut på høyre og venstre side med samme avstand må være vanskelig?

Takknemlig for svar, tenkte å starte i morgen :)

En bygning med en trapp som fører opp til en terrasse med rekkverk. Gressdekket område i forgrunnen og en person ved siden av bygget.
Blir smakrådsfråga nå i stedet. Se bilde.

Gittvis skal gjerdet fortsette ned langs trappen.

Trappen er lang og trenger støtte på midten av stolpe.

Alt. 1:
La alle trappens gjerdestolper gå ned i pilar i bakken.

Alt. 2: La en midtstolpe på hver side av trappen gå ned i bakken resten slutter som gjerdet på terrassen i gjerdets nederkant.

Alt. 3: Alle gjerdestolper på trappen går bare til vangstykkens kant. Så monterer jeg en stolpe i pilar sentrert under trappen som støtte.

Veldig takknemlig for meninger!

Du har jobbet bra ser jeg, og fint har det blitt.
Alt. 2 anser jeg være finest med hensyn til trappen, og du vil se det selv etter hvert.
Alt 3 kan gå an men absolutt ikke nummer 1.
Nå til gjerdet:
Hvis du feller inn reglene mellom stolpene, er det finest, etter min mening, å sette spilene utenpå stolpene, ellers ser det merkelig ut siden spilene da delvis vil dekke stolpene eller noen ganger ikke i det hele tatt.
Gjør slik:
Sett spilene over stolpene og ved kantene.
Sett spilene i midten av delstrekningene.
Sett spilene i midten av de nye delstrekningene.
Om det trengs, gjenta prosedyren.
Nå har du fått ganske små avstander til å plassere resten av spilene, noe som er lett å dele slik at det blir fine jevne avstander.
Det gjør ikke så mye om mellomrommene differ noen millimeter.
Kul detalj på bildet at mannen går og knapper gylfen, har vel "pudret nesen" selvfølgelig ler jeg som lurer på når innvielsesfesten finner sted.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.