Ok. Er det grunn til å mure med 25 cm blokker eller holder det med 20 cm?
Mmm, jeg tenker at hvit puss ser bedre ut sammen med det øvrige som er pusset, men som sagt vil nivået på veggen på den nye bygningen og på den tilstøtende bygningen til høyre ikke være det samme, så da kan det kanskje bli penere å bryte av med falurøde kledningsbord i stedet..?
Det jeg tenker på er om en dør blåser opp av vinden så kan det bli betydelige krefter som vrir i karmen, og særlig hvis døren ikke kan åpne 180° uten at fasaden/dørhullet/fodret stanser den tidligere.
Tror ikke at forskjell i nivå på veggene har så stor betydning.
På mange gamle stall og låver som er murt, kler man ofte takfoten og gavlene med trepanel (locklist). Ofte er langveggene litt forhøyet for å gi mer volum på høylåven, men det er altså kun underetasjen som er murt.
Hvis det bare er takfoten/bjelkene som skal kles, kan vel en liggende lekt/bord brukes mellom takbjelkene.
Det bør vel gå bra å mure dem inn også, men da pleier man nok ikke å bruke et hammarband...
Det bør nok gå an å lage en hybridløsning som du var inne på også. (Altså 10 cm mur og 10 cm hammarband.)
Antar at de bare ligger løst, dvs ikke er spikret fast. (Men det kanskje bare fungerer på eldre hus der bjelkene er betydelig grovere og tyngre?)
Deretter bør jo bjelkelaget sitte sammen ordentlig på innsiden slik at det blir som en hel "kake", som da er både stabil og tung og ikke flytter på seg med det første. Er takstoler festet så blir det jo en del krefter i ulike retninger, inklusiv løftende som må tas hånd om. Eventuelt kan man kanskje bruke beslag/bånd på innsiden av muren så man spikrer/skruer fast bjelkene i muren.
Jeg hadde jo tenkt meg 2 bærebjelker med stolper. Kan jeg skjøte 45x220 lektene på bærebjelkene eller er det nødvendig verdt merkostnaden å kjøpe fingerskjøtet 45x220 i 9m lengder?
Min første tanke var å ha to bærere med stolper under hver bærer består av 2 stk skruvlimte 45x220 for økt opplegg.
Deretter tenkte jeg å bruke takbjelker 3,6m lengder på 45x220 cc 60 overlappskjøtet med gjennomgående skrue?
Eller er det bedre å skjøte ende mot ende over bærer med spikerplate?
Omlottskjøting er bedre med tanke på bæreevne. Hvorvidt det er nødvendig for dine laster her vet jeg ikke, men det føles jo alltid bedre å ta i litt ekstra.