22.684 lest ·
86 svar
23k lest
86 svar
Avløp gjennom bjelkelag?
Hva sier Bauhaus?
Hvis de risikerer å betale for at alt rives opp igjen, så burde de ønske at det er korrekt kan man synes.
Har du ordentlig med bra bilder og en besiktningsmann dømmer det ut senere, så må de rive opp igjen.
Hvis de risikerer å betale for at alt rives opp igjen, så burde de ønske at det er korrekt kan man synes.
Har du ordentlig med bra bilder og en besiktningsmann dømmer det ut senere, så må de rive opp igjen.
M Mortsken skrev:
Bauhaus oppfører seg uansett bra. De skal sørge for å dra dit hver dag, og at alle feil vi oppdager skal sendes til ham. Dessverre er han ny og ikke utdannet, så han kan ikke motsi firmaet når de sier at de har gjort rett, men jo mer de blir tvunget til å forklare og jo mer jeg leser, desto lettere blir det sikkert.M Mortsken skrev:
Takk til alle dere som har hjulpet til og svart!
Jeg har nå gått gjennom bygg badrummet rett, bjelkelagets oppbygging fra sikker vann, bæreevne - bjelkelag på treguiden, BBV21:1, sikre våtrom fra gvk, og skrevet ned noen øvrige punkter ut fra nåsituasjonen (feil de har gjort i følge disse dokumentene altså, pluss noen øvrige punkter). Samlet ble det omtrent 1,5 A4 i Word. Det er bare for nåsituasjonen med forarbeidet... Og det inkluderer heller ikke den lange lista jeg allerede har sendt dem. Med den er det sikkert 2,5 A4 totalt... To be continued.
Nye tak i morgen! Etter dette bør jeg kunne skifte om til takstmann
Jeg har nå gått gjennom bygg badrummet rett, bjelkelagets oppbygging fra sikker vann, bæreevne - bjelkelag på treguiden, BBV21:1, sikre våtrom fra gvk, og skrevet ned noen øvrige punkter ut fra nåsituasjonen (feil de har gjort i følge disse dokumentene altså, pluss noen øvrige punkter). Samlet ble det omtrent 1,5 A4 i Word. Det er bare for nåsituasjonen med forarbeidet... Og det inkluderer heller ikke den lange lista jeg allerede har sendt dem. Med den er det sikkert 2,5 A4 totalt... To be continued.
Nye tak i morgen! Etter dette bør jeg kunne skifte om til takstmann
Om du, etter å ha lest gjennom dokumentene du nevnte, har så mange feil og observasjoner, ville jeg stoppet byggingen til dere klarer å ordne opp med nåværende byggherre. Alternativt hentet inn noen andre. Det høres ikke helt normalt ut at man skal finne så mye å bemerke...
når det gjelder avløpet til servanten så får det, så vidt jeg vet, ikke komme opp fra gulvet. Som jeg forstod det ved baderomsrenovering for ca 1,5 år siden så er alle rørgjennomføringer fra gulv bortsett fra toalett og sluk ikke tillatt nå for tiden.
når det gjelder avløpet til servanten så får det, så vidt jeg vet, ikke komme opp fra gulvet. Som jeg forstod det ved baderomsrenovering for ca 1,5 år siden så er alle rørgjennomføringer fra gulv bortsett fra toalett og sluk ikke tillatt nå for tiden.
Takk! Det var faktisk noe jeg hadde oversett, men ser at det står i sikre våtrom nå (reagerte ikke over spillvann, men det er jo nøyaktig hva det er). Jeg er usikker på om veggene kanskje er for tynne for å få plass med avløpet i, om det er grunnen til at de har gjort det via gulvet, men skal ta med meg spørsmålet til i morgen når vi skal møte dem igjen. Det ble ingenting i dag. Tror ikke at de vil kunne legge det via gulvet uansett på grunn av baderomsskapets utforming, så det var allerede oppe som et spørsmål, men nå har jeg mer på fötterna.F tannibanani skrev:Om du, etter å ha lest gjennom dokumentene du nevnte selv, har så mange feil og iakttagelser så hadde jeg stanset bygget til dere har klart å ordne opp med nåværende byggere. Alternativt tatt inn noen andre. Det høres ikke helt normalt ut at man skal finne så mye å bemerke…
Når det gjelder avløpet til håndvasken så får det, så vidt jeg vet, ikke komme opp av gulvet. Sånn jeg forstod det ved baderomsrenovering for ca 1,5 år siden så er alle rørgjennomføringer fra gulv foruten toalett og sluk forbudt nåtildags.
Jovisst, det er slik vi også føler, men nå har bauhaus lagt seg i for å styre opp, og vi kommer ikke til å la selskapet fortsette før de har ordnet alt. Jeg skrev også og krevde at vi får kontrollere alle trinn før de fortsetter med neste.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 203 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.203 innlegg
Ja det kommer til å bli sånn. Jeg forstod bransjereglene som at man kanskje ikke skulle ha avløp via gulv om man ikke må, men at det er viktigst i våtsone 1. Her blir jo servanten i andre enden av badet, så det kommer jeg ikke til å krangle om. Hadde de ikke allerede saget ut reglen i "bunnen" på veggen så hørtes det ut som at de kunne ha trukket via veggen, men nå blir det via gulvet.BirgitS skrev:
Oppdatering igjen:
Var "stormøte" i morges, og nå føles det mye bedre. De vil sette nye 45x195 bjelker på alle eksisterende bjelkelag. Alle avløp og vannledninger vil bli flyttet og føres via taket i fyrrommet som er under i stedet, slik at de ikke trenger å krysse bjelkene. De blir altså mellom bjelkene i stedet.
Presset mye på at de trenger å dokumentere avvik, så forhåpentligvis tok de til seg det. Gikk gjennom alle punkter og de skulle utbedre alt, og det eneste vi ikke kranglet om var plasseringen av elektro (bare estetisk). Så nå flyter det forhåpentligvis på. Både arbeidslederen i selskapet og representanten fra bauhaus ser ut til å være mer delaktige nå og vil dra ut og dobbeltsjekke alt arbeid hver dag. Vi vil også forsøke å dra dit og kontrollere hvordan det forløper før det skjules med neste trinn (på dagtid altså, på kveldene når vi kommer hjem har de kanskje rukket å dekke til eller fortsatt med neste steg).
Vi/jeg er sikkert deres vanskeligste kunde for øyeblikket (og dyreste nå når de må utbedre alt), men rett skal være rett. Holder tomlene for at det forløper mer smertefritt i fortsettelsen.
Var "stormøte" i morges, og nå føles det mye bedre. De vil sette nye 45x195 bjelker på alle eksisterende bjelkelag. Alle avløp og vannledninger vil bli flyttet og føres via taket i fyrrommet som er under i stedet, slik at de ikke trenger å krysse bjelkene. De blir altså mellom bjelkene i stedet.
Presset mye på at de trenger å dokumentere avvik, så forhåpentligvis tok de til seg det. Gikk gjennom alle punkter og de skulle utbedre alt, og det eneste vi ikke kranglet om var plasseringen av elektro (bare estetisk). Så nå flyter det forhåpentligvis på. Både arbeidslederen i selskapet og representanten fra bauhaus ser ut til å være mer delaktige nå og vil dra ut og dobbeltsjekke alt arbeid hver dag. Vi vil også forsøke å dra dit og kontrollere hvordan det forløper før det skjules med neste trinn (på dagtid altså, på kveldene når vi kommer hjem har de kanskje rukket å dekke til eller fortsatt med neste steg).
Vi/jeg er sikkert deres vanskeligste kunde for øyeblikket (og dyreste nå når de må utbedre alt), men rett skal være rett. Holder tomlene for at det forløper mer smertefritt i fortsettelsen.
Klikk her for å svare