Lity Lity skrev:
Her er et bilde av nåsituasjonen på badet. Der ser dere også hvordan de hadde snekret rundt sluket i dusjen.

Et annet spørsmål. Jeg lurer på om det er greit at de har saget ut for vannledningene slik de har gjort i den horisontale bjelken som går langs gulvet som veggenes bjelker står på?

Bjelken som er ved vannledningen til toalettet ser jo også ut til å være litt tvilsom (men den har sannsynligvis sett slik ut allerede før de begynte).
Lity Lity skrev:
Her er et bilde av nåsituasjonen på badet. Der ser dere også hvordan de hadde snekret rundt sluket i dusjen.

Et annet spørsmål. Jeg lurer på om det er greit at de har saget ut for vannledningene slik de har gjort i den horisontale bjelken som går langs gulvet som veggenes bjelker står på?

Bjelken som er ved vannledningen til toalettet ser jo også ut til å være litt tvilsom (men den har sannsynligvis sett slik ut allerede før de begynte).
de må snekrere bedre rundt gulvsluket og de må forsterke hullene i bjelkelaget som de har laget hull i. Man fører ikke opp rør fra gulvet til vasken. Det er amatører som gjør det. Det skal være pent. Det de har saget ut for vannledninger i veggen. Er greit. Så lenge de har satt ekstra skruer på de som er igjen. Med vennlig hilsen, snekker.

• Liker
Lity
  • Laddar…
P Pflugmacher skrev:
de må regel opp bedre rundt gulvsluket og må forsterke hullene i gulvbjelkelag som de har laget hull i. Så går man ikke opp med rør fra gulvet til vasken. Det er amatører som gjør så. Det skal se pent ut. Det de har saget ut for vannledning i veggen, er ok. Så lenge de har satt ekstra skruer på de som er igjen. Mvh snekker.
Avløpsrøret mener du? Nei, jeg har heller ikke sett det gå via gulvet så ofte på nye bad, men antar at det likevel er greit å gjøre det? Har sett ut så i de nybygde utleieleilighetene jeg har bodd i også.

S SCS0709 skrev:
Nå har du fått masse bra svar allerede på hulltakingen og at den må gjøres om, vi hadde samme problemet da badet vårt ble renovert i 2018, store uttak i bjelkelaget. 2 år etter at det var ferdig, merket jeg at en flis knirket når vi gikk på den. Etter mye om og men viste det seg at tettesjiktet hadde sluppet fra avrettingsmassen. Antageligvis på grunn av svikten i bjelkelaget da det hadde blitt svekket så mye av utsagingen.
Hele badet ble revet ut og gjort om tidligere i år med kraftige forsterkninger i bjelkelaget. Da med 15mm kryssfiner som skrulimtes, akkurat som svaret ovenfor sier.

Så stå på dere, få inn en takstmann som gjør en 3 trinns befaring av badet (konstruksjon, tettesjikt og sluttbefaring) så kan dere være sikre på at det er bygget etter alle regler så.
Det var kanskje derfor et par av de gamle flisene var sprukne hos oss :thinking: Det var utskåret akkurat som for TS ved siste renoveringen på 70-tallet. Nå er det i hvert fall forsterket, på samme måte med kryssfiner på begge sider.

Men så kjedelig for dere! Måtte dere betale for den andre renoveringen?

Lity Lity skrev:
Avløpsrøret mener du? Nei, jeg har heller ikke sett det gå via gulvet så ofte på nye baderom, men antar at det uansett er greit å gjøre sånn? Har sett ut sånn i de nybygde leieboligene jeg har bodd i også.
Såg at jeg glemte å skrive om avløpsrøret. Den skal gå ut gjennom veggen. Bak skapet som vasken sitter på. Man lar aldri rørene gå opp gjennom gulvet mer. Ikke blant de jeg jobber med.

• Liker
Lity
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp skrev:
Det var kanskje derfor et par av de gamle klinkerflisene var sprukne hos oss :thinking: Det var utsaget akkurat som for TS ved siste renovering på 70-tallet. Nå er det i hvert fall forsterket, på samme måte med kryssfiner på begge sider.

Men så kjedelig for dere! Måtte dere betale for den andre renoveringen?
Nei, vi gjorde badet via Badrumsvärlden på Bauhaus så de sto for alt ettersom de gir garanti. Den nye firmaet de tok inn fant en del andre ganske grove feil da de rev, så i slutten var det bra å gjøre det om igjen.

• Liker
mrsnhp
  • Laddar…
S SCS0709 skrev:
Nei, vi gjorde badet via Badrumsvärlden på Bauhaus så de stod for alt ettersom de gir garanti.
Det nye firmaet de tok inn fant en del andre ganske grove feil når de rev, så til slutt var det greit å gjøre det om igjen.
Dette er også via Bauhaus. Kan jeg spørre hvilken by?

Lity Lity skrev:
Takk ☺️ Ja jeg "krangler" jo heller nå enn å være misfornøyd med resultatet. Og ja, det er jo så små summer i det store hele, så det kan jo være verdt det isåfall. Vi skal si ifra om isolasjon i veggene også. Den tok de bort, men satte ikke tilbake (nå når veggene uansett er tatt ned igjen). Trenger vi betale ekstra for det også så er det jo verdt det. Så kjedelig om det gir ekko i hele huset fra badet.
styrken i en bjelke er direkte koblet til høyden på livet. Såbalken(regelen har i prinsippet ingen styrke igjen, i hvert fall sterkt svekket. Å forsterke er selvsagt, deretter vil gulvlaget stabilisere konstruksjonen. Så med enkle midler kan en fagmann løse dette. Jeg er amatør snekker og ville ikke gjort slik.

• Liker
Lity
  • Laddar…
O oldtimersmc skrev:
styrken i en bjelke er direkte knyttet til høyden på livet. Så bjelken (regelen har i prinsippet ingen styrke igjen, i hvert fall kraftig svekket. Å forsterke er selvfølgelig, så kommer jo gulvlaget til å stabilisere konstruksjonen. Så med enkle midler løser en fagmann dette. Jeg er amatørsnekker og ville ikke gjort slik.
Takk! Skal fortsette å argumentere med dem på mandag, og det føles mye bedre at det er flere av dere som er enige i at de burde forsterkes. Skal sette meg ned i morgen og oppsummere alle punktene, og så skal vi sørge for at de ikke dekker til vegger og gulv før vi har fått sjekket at de har utbedret alt.

Stå på deg.

Be dem dokumentere uttakene og forklare hvorfor det er greit skriftlig.

• Liker
Lity
  • Laddar…
M magnu skrev:
Stå på deg.

Be dem dokumentere uttakene og forklare hvorfor det er ok skriftlig.
Takk!

Lity Lity skrev:
Takk! Skal fortsette å argumentere med dem på mandag, og det føles mye bedre at dere er flere som er enige om at de burde forsterkes. Skal sette meg i morgen og oppsummere alle punkter, og så skal vi sørge for at de ikke dekker til vegger og gulv før vi har kunnet se at de har utbedret alt.
Ja, stenderne sitter ikke der fordi de som bygde huset hadde noen til overs; de ser ganske solide ut, og det har også en grunn.
Er IKKE imponert av "Proffs" "Doktorerer" når jeg skal gjøre noe.
Holder på med å bytte en motor i en 2015XC70 som jeg mot mine prinsipper leverte inn til Volvo for registerreimbytte...
7000 mil senere kollapset motoren da mekanikeren IKKE monterte på nytt mutteren til reimskiven på veivakselen...
Koster meg ca 40 000 kr og en jævla masse timer.

• Liker
Lity
  • Laddar…
O oldtimersmc skrev:
Ja reglene sitter ikke der for at de som bygde huset hadde noen til overs, de ser ganske solide ut og også det har en grunn.
Er IKKE imponert over "Proffene" "Doktorerer" når jeg skal gjøre noe
Holder på med å bytte en motor i en 2015XC70 som jeg mot mine prinsipper leverte inn til volvo for kamremsbytte...
7000 mil senere så havarerte motoren da mekanikeren IKKE monterte mutteren på remskiven til veivakselen...
Koster meg ca 40 000kr og en jævla masse timer.
Nei, men visst...

Nei, men gud... Men sto de ikke for den kostnaden om det var de som gjorde feil? Nei bilmekanikere og håndverkere ligger lavt på listen over hvilke yrkesgrupper jeg har tillit til.

De sa at det ikke kunne ha gått til på annen måte men vanskelig å kreve sin rett etter så lang tid...
Så derfor er det viktig at dere er med og dokumenterer nå og viser at dere har motsatt dere skriftlig, ellers kan ord stå mot ord mm
Faen ikke morsomt men du skal jo betale og da skal det være fagmessig utført!

• Liker
Lity
  • Laddar…
Jeg får en hel del rabbatt på volvo på grunn av dette.

• Liker
Lity
  • Laddar…
O oldtimersmc skrev:
Jag får en hel del rabbatt påå volvo pga detta.
Bra det iallfall. Og takk, skal sørge for å dokumentere enda mer, og få skriftlig på deres vurdering.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.