5.446 lest ·
13 svar
5k lest
13 svar
Forsterkning av bjelkelag. Avløpsgjennomføring 110mm
Som overskriften indikerer trenger jeg å gå gjennom en takbjelke i mellombjelkelaget for å nå der toalettet er ment å være plassert.
Det er et gammelt hus som ble litt ombygd på 70-tallet.
Bjelken jeg tenkte å gå gjennom er 75x230 mm og 1170 mm lang. Midt på bærer den en avveksling fra en annen takbjelke.
Hva tror dere? legge på kryssfiner på begge sider og ta frem hullsagen eller skal man bruke plate? Hvor langt trenger man å forsterke?
Sirkelen indikerer hvor jeg vil få opp avløpet og røret hvor det befinner seg i øyeblikket.
Det er et gammelt hus som ble litt ombygd på 70-tallet.
Bjelken jeg tenkte å gå gjennom er 75x230 mm og 1170 mm lang. Midt på bærer den en avveksling fra en annen takbjelke.
Hva tror dere? legge på kryssfiner på begge sider og ta frem hullsagen eller skal man bruke plate? Hvor langt trenger man å forsterke?
Sirkelen indikerer hvor jeg vil få opp avløpet og røret hvor det befinner seg i øyeblikket.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det gjelder å gjøre hulltakingen så nærme bjelkens midt som mulig og sentrert på høyden. Forsterk med plywood på begge sider. Et 110 mm hull i en 230 mm høy bjelke er for stort egentlig. Det som redder bjelken er at den er så kort. Det beste hadde ellers vært å flytte bjelken noe, men det er kanskje ikke mulig.
Takk for dine synspunkter.
Hva er grunnen til at du synes at gjennomføringen bør gjøres nær midten av bjelkens lengde?
Hva er grunnen til at du synes at gjennomføringen bør gjøres nær midten av bjelkens lengde?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det kommer av at de indre kreftene i bjelken ser litt forskjellige ut i ulike deler. Hulltaking ved bjelkens midt lengdemessig sett gjør minst skade. Man bør unngå hulltaking nær understøttelsene. Dette er generell kunnskap.
Ja det er litt å fundere på. Man kommer relativt nær opplaget uansett hvordan man gjør det i dette tilfellet. Spørsmålet er hvordan man kan motvirke det på best mulig måte.
Takk for dine tanker.
Takk for dine tanker.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Et 75 mm hull er mye bedre.
Kanskje er det en konstruktør som har svart, men jeg må undre meg. Med 21mm kryssfiner, en på hver side av bjelken som hellimes med trelim og som skrus tett. Jeg har vanskelig for å se at det skulle svekke bjelken. 42mm kryssfiner er sterkere enn en regel, det har iallfall jeg fått lære meg.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Plywoodens formål er å motvirke sprekkdannelser, ikke å kompensere for den reduserte bæreevnen. Tråder i Byggahus forum har mange lesere som kanskje har lignende, men ikke identiske problemer.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det er klart at om man limer sammen to 21 mm kryssfinerplater så kan de fungere som en bjelke. Kryssfiner og tre har sammenlignbare elastisitetsmoduler. Kryssfineret er absolutt mindre følsom for hulltaking.
Klikk her for å svare