Lity Lity skrev:
Takk! Nei, hulltakingene ser jo ikke bra ut hvor jeg enn leser, men jeg er ikke ingeniør og kan banne på at det er feil liksom... Så jeg tenkte om noen vet sikkert at det er feil det de har gjort. I det minste at det burde støttes opp. Forstår virkelig ikke hvorfor de ikke bare forsterker det så vi slipper å krangle om det. Skulle vel ikke være tidkrevende eller dyrt å gjøre det.

Takk for tipset! Har helt glemt å se på hva gulvvarmens produsent sier, så skal titte på det. Men er det mulig å sette det inn med 300cc nå når det ligger masse avløp mellom bjelkene?
som jeg oppfatter det så skal hulltagning skje relativt midt i bjelkene. Så mitt svar blir nei, det går ikke å ettermontere bjelkene i ettertid. I mine øyne må avløpet bort.

Er ingen ekspert men hvor jeg enn leser så får man ikke uthule en bjelke verken ovenpå eller under.

Dr Benz Dr Benz skrev:
Interessant. Da får jeg nok trekke meg på dette.
Jeg hadde dog aldri turt å ta sjansen uten, vi kommer til å gjøre cc 300 eller støpe igjen.
Så har vi hulltakingene som ikke virker bra i det hele tatt om man leser litt i sikkert vann. Men noen som virkelig vet får nok uttale seg.

Slik skriver LK når det gjelder deres gulvvarme.
Slik står det på Ebecos monteringsanvisninger. Det burde innebære at de nøyer seg med kortlingar for å forsterke om jeg tolker rett (og underlaget med sparkel eller deres cable board)?

• Instruksjoner for montering av varmekabel fra Ebeco, inkludert krav for underlag og anbefalt effekt for ulike gulvtyper.
Dr Benz Dr Benz skrev:
som jeg oppfatter det så skal det skje hulltaking relativt midt i bjelkene. Så mitt svar blir meg det går ikke an å ettermontere bjelkene i ettertid. I mine øyne må avløpet bort.

Er ingen ekspert men hvor enn jeg leser så får man ikke holke ut en bjelke verken ovenpå eller under.
Ja, akkurat, og når man ser på hvordan de har dratt vannledningene gjennom de som er nærmere døren så tror jeg at de sitter for nær både under- og overdelen, for tett og for mange? Men de hullene tenker jeg ikke engang begynne å krangle om, for da blir det vel aldri ferdig...

Nei, jeg finner informasjon om at man skal være restriktiv med utsparing i overdelen, og skal det gjøres så bør det være over opplegg. Det finnes også tabeller for hvor stor prosent av bjelken som kan tas bort og hvor bredt det kan være avhengig av prosenten. Utsparingen til toalettet er ok hvis man ser på målene i prosent og sånn, men spørsmålet er om det virkelig kan regnes som "over opplegg" om det er 80cm unna... I tabellen er høyeste prosent de viser 50% av høyden, men her er det mellom 60 og 65% av høyden, og ganske bredt. I tabellen står det at utsparingen kan være 1,2x høyden bredt om det er 50% utsparing på høyden (dvs 26cm bredt om det er utsparing 11cm på høyden). Det finnes ingen tall på større utsparing i prosent, noe som kanskje innebærer at det ikke er ok?

Ang EBECO Så låter det jo som at det er ok og det er jo bra.

Men når det kommer til hullene så vil jeg nok la noen som de facto vet nøyaktig hva som gjelder og ikke.

Jeg er iaf veldig forsiktig med de 28mm hull som jeg borer til gulvvarmen i bjelkelaget.

Dr Benz Dr Benz skrev:
Ang EBECO Så låter det jo som at det er ok og det er jo bra.

Men når det kommer til hullene så vil jeg nok la noen som de facto vet nøyaktig hva som gjelder og ikke.

Jeg er iallfall veldig forsiktig med de 28mm hullene som jeg borer til gulvvarmen i bjelkelaget.
Ja, akkurat, så bortsett fra at de burde forsterke, så skal det nok være ok med 600cc.

Ja, jeg føler også slik... Avventer tilbakemelding fra en arkitekt og en besiktigelsesmann, men ser ikke veldig lovende ut å rekke å få ut noen før de dekker til gulv og vegger igjen... Vil jo ikke fremtvinge at de må pause og at det står uferdig i flere måneder heller, om firmaet er oppbooket på annet siden. Har allerede gått over tiden...

• Liker
Dr Benz
  • Laddar…
Fredrik_T Fredrik_T skrev:
Hei!

jeg synes at også gulvsluket ser ut til å være feilmontert. Den skal ha som en oppforet "kasse" rundt seg.
Ser ut som det bare er festet rotete, snekkeren har ikke vært der etter rørleggeren for å lage ramme verken for ny spon eller sluk hva det ser ut som.

Lity Lity skrev:
Ja, akkurat, så i tillegg til at de burde forsterke, så skal det nok være greit med 600 cc.

Ja, jeg føler også det... Avventer tilbakemelding fra en arkitekt og en takstmann, men det ser ikke veldig lovende ut å få noen ut før de dekker til gulv og vegger igjen... Vil jo ikke tvinge dem til å pause, slik at det står uferdig i flere måneder heller, hvis firmaet er opptatt med annet siden. Har allerede gått over tiden...
Cc 60 med limt 22 spon, flytsparkel med rotnett min 20 mm er en godkjent konstruksjon, men de bør forsterke utsparingene.

• Liker
Jontha og 1 annen
  • Laddar…
P Patzie skrev:
Cc 60 med limt 22 spon, flytsparkel med rotnät min 20mm er en godkjent konstruksjon, men de bør forsterke uttakene.
Takk!

P Patzie skrev:
Ser ut som rørig, bare fest den, snekkeren har ikke vært der etter rørleggeren for å justere verken for nytt spon eller sluk hva det ser ut som.
Du har rett. Det der var tidlig i prosessen. Siden da har de kledd inn gulv og vegger, men så måtte de rive alt igjen fordi de hadde gjort masse feil, og når det ble "nakent" igjen oppdaget vi masse mer. Sluket var dog feilmontert uansett. Går en regel på samme ledd som bjelken nå, så sluket er støttet på to sider, men ikke alle fire. Tanken var jo ikke at de skulle rive opp gulvet igjen, så han må ha tenkt at det var tilstrekkelig.

Lity Lity skrev:
Takk! Mener du i forebyggende øyemed om det skjer noe etterpå, til en takstmann, eller at du ville se flere bilder?

Ja, jeg har brukt lydopptak når jeg har vært der og snakket med dem, og resten tar jeg via sms for å ha alt nedskrevet.
Jeg mente til forebyggende og til takstmann.

M Mortsken skrev:
Jeg mente til forebyggende og til takstmann.
Takk for tipset! Har tatt en del bilder allerede, men skal sørge for å ta enda flere fremover.

Lity Lity skrev:
Brønnen var dog feilmontert likevel. Går en regel på samme ledd som bjelken nå, så er brønnen støttet på to sider, men ikke alle fire..
Brønnen skal være oppreist langs alle fire sider for at det skal være en godkjent montering (var slik når jeg monterte sist i alle fall). Med de svekkelsene som de har gjort på gulvbjelkene så ville jeg ikke følt meg trygg.

• Liker
Heij83 og 1 annen
  • Laddar…
Fredrik_T Fredrik_T skrev:
Brønnen skal være oppforet langs alle fire sider for at det skal være en godkjent montering (var sånn da jeg monterte sist i hvert fall). Med de svekkelsene som de har gjort på gulvbjelkene så ville jeg ikke følt meg trygg.
Ja, akkurat. Skal prøve å holde øye med at de gjør det riktig denne gangen. Føler meg så himla plagsom som mikro-styrer jobben deres, men stoler ikke på at de gjør det riktig...
Nei, vi føler oss ikke trygge med det i det hele tatt, men forhåpentligvis får vi til en løsning på mandag når de er tilbake igjen.

Heij83
Er sluket virkelig 200mm fra veggen?

Som tidligere nevnt, hvor faen er konstruksjonen for brønnen?? Den skal jo kortles opp med minst 195 bjelker.

Hullene er skikkelig grove. Det virker ikke å være så langt avstand i rommet samt at de ligger over den kortere siden. Man kan/skjøte der bjelker ved hullet ved å limeskru plywood på begge sider av hullet. Bare sag ut profilen for hullet.

Så er det fritt fram å skjøte og forsterke bjelker.

• Liker
Lity
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.