22.674 lest ·
86 svar
23k lest
86 svar
Avløp gjennom bjelkelag?
Av hva jeg har lest meg til er det litt av et grensemål mellom opplagene. De dokumentene jeg finner går grensen for 300cc ved 3,6m mellom opplagene, noe det er her, men bjelkene her er grovere enn de i dokumentene. Derimot burde de sette kortlinger mellom bjelkene hva jeg har forstått?M Mawe85 skrev:
Skulle faktisk tro at det er ganske vanlig at man gjør så. Ser jeg på rørene i taket i kjelleren, har de garantert trukket rørene på lignende vis hos oss. (Ble renovert i 2014 før vi flyttet inn)
Har bare ett rør fra toalettet, ikke separate til vask/dusj/toalett. Er betydelig lettere å trekke det slik enn å bore ned gjennom betongen, mistenker jeg.
Har bare ett rør fra toalettet, ikke separate til vask/dusj/toalett. Er betydelig lettere å trekke det slik enn å bore ned gjennom betongen, mistenker jeg.
Okei, her er det derimot ikke betong i taket.M Modski skrev:Skulle faktisk tro at det er ganske vanlig å gjøre sånn. Ser jeg på rørene i taket i kjelleren har de garantert trukket rørene på lignende vis hos oss. (Ble renovert 2014 før vi flyttet inn)
Har bare ett rør fra toalettet, ikke separate til håndvask/dusj/do. Er betydelig lettere å trekke det sånn enn å bore ned gjennom betongen, mistenker jeg.
Takk! Ja problemet i dette tilfellet er jo at vi ikke er sikre på at det er feil, men jeg skal prøve å gjøre som jeg skrev tidligere i tråden om å be dem forklare hvorfor de synes at det er greit. Kanskje (ikke sannsynlig) har de tenkt gjennom før de sagde, og i så fall burde de jo ha beregninger på hvordan bæreevnen er påvirket.BirgitS skrev:
Takk! Mener du i forebyggende hensikt hvis det skjer noe etterpå, til en takstmann, eller at du ville se flere bilder?M Mortsken skrev:
Ja, jeg har brukt lydopptak når jeg har vært der og snakket med dem, og resten tar jeg via sms for å ha alt nedskrevet.
Er avløpet til toalettet virkelig 110mm? Ser mindre ut på bildet.
Når det gjelder cc så skal det alltid være 300 om man skal ha klinker oppå. Uansett avstand mellom opplegg. Tykkelsen på regelen spiller heller ikke større rolle så vidt meg bekjent. Men noen andre får gjerne bekrefte dette.
Når det gjelder cc så skal det alltid være 300 om man skal ha klinker oppå. Uansett avstand mellom opplegg. Tykkelsen på regelen spiller heller ikke større rolle så vidt meg bekjent. Men noen andre får gjerne bekrefte dette.
Kan de ikke flytte på det kommer toalettet enten krasje med baderomsskapet eller typ 1cm til overs til baderomsskapet, så... Risikoen blir jo da at de finner på en stygg løsning der avløpet typ blir synlig, noe vi virkelig ikke vil. Planen er å ha typ 15-20cm til baderomsskapet, og på andre siden er dusjdøren som kommer til å felles inn når den ikke er i bruk.M Mortsken skrev:
Jeg gikk ut fra tabellen i sikre våtrom fra gvk, men har ikke funnet noen annen god liste. Groveste bjelken de har tabell for er 45 bred, og denne er 70.Dr Benz skrev:
Nei avløpet er ikke 110. Det gikk ikke å løse sa de. Så det skal være en kværntoalett der istedenfor en vanlig. Det har ikke vært toalett der tidligere. Bare servant og dusj/badekar.
men bredden på bjelken erstatter ikke cc-målet…Lity skrev:
Jeg tok utgangspunkt i tabellen i sikre våtrom fra gvk, men har ikke funnet noen annen bra liste. Største bjelken de har tabell for er 45 bred, og denne er 70.
Nei, avløpet er ikke 110. Det gikk ikke å løse sa de. Så det skal være en kvarntoalett der i stedet for en vanlig. Det har ikke vært toalett der tidligere. Bare vask og dusj/badekar.
Overalt jeg leser skal det uansett være cc300.
når det gjelder avløpet så kikket jeg igjen og det ser ut til å kunne være 110 i gulvet men en innsnevring opp til 70? Eller er det 70 i gulvet og enda mindre opp? Hua isf…..
Nei det er kanskje bare høyden på bjelken som påvirker? Her er tabellen jeg tittet på ihvertfall.Dr Benz skrev:
Nei det er nok et grovt rør som kommer fra kjøkkenet. Det som går til dusjen er 75, og skulle gjette på at det til toalettet er samme. Diameteren når man har kvarntoalett kunne være ganske liten, så tror ikke at de har gjort feil der. Muligens at de har tatt en snarvei om det faktisk hadde gått å ha en vanlig toalett, men det er litt sak samme så lenge det blir bra. Har som sagt ikke vært toalett der tidligere, så alt er bedre enn ingenting. (Finns toalettrum på to steder i huset, og et dusjrom, men ikke komplett bad.)
Sist redigert:
Interessant. Da får jeg nok trekke meg på dette.Lity skrev:
Nei, det er kanskje bare høyden på bjelken som påvirker? Her er tabellen jeg så på iallfall.
Nei, det er nok et grovt rør som kommer fra kjøkkenet. Det som går til dusjen er 75, og vil gjette på at det til toalettet er det samme. Diameteren når man har kverntoalett kunne være ganske liten, så tror ikke at de har gjort feil der. Muligens at de har tatt en snarvei om det faktisk hadde gått å ha et vanlig toalett, men det er litt det samme så lenge det blir bra. Har som sagt ikke vært toalett der tidligere, så alt er bedre enn ingenting. (Finnes toalettrum på to steder i huset, og et dusjrom, men ikke komplett bad.)
Jeg hadde dog aldri våget å ta sjansen uten vi kommer til å gjøre cc 300 eller støpe igjen.
Så har vi hulltakingene som ikke virker bra i det hele tatt om man leser litt i sikkert vann. Men noen som virkelig vet får nok uttale seg.
slik skriver LK når det gjelder deres gulvvarme.
Takk! Nei hulltagingene ser jo ikke bra ut hvor enn jeg leser, men jeg er ikke ingeniør og kan sverge på at det er feil liksom... Så tenkte hvis noen vet sikkert at det er feil som de har gjort. I det minste at det burde støttes opp. Forstår virkelig ikke hvorfor de ikke bare forsterker så vi slipper å krangle om det. Det burde jo verken være tidkrevende eller dyrt å gjøre det.Dr Benz skrev:
Interessant. Da får jeg nok trekke meg på dette.
Jeg hadde dog aldri våget å ta sjansen uten vi kommer til å gjøre cc 300 eller støpe igjen.
Så har vi hulltagingene som ikke virker bra om man leser litt i sikkert vann. Men noen som virkelig vet får nok uttale seg.
så här skriver LK när det gäller deras golvvärme.
Takk for tipset! Har helt glemt å se på hva gulvvarmens produsent sier, så skal kikke på det. Men går det an å sette på plass med 300cc nå når det ligger masse avløp mellom bjelkene?