22.674 lest ·
86 svar
23k lest
86 svar
Avløp gjennom bjelkelag?
tenk på at de skal ta en tykk plyfa og lage et hull i, som røret tres gjennom, platen skal være minst 120cm lang ville jeg påstå.. den skrulimmes så mot bjelken, en på hver side.Lity skrev:
du må få en helhet som går rundt røret.
Hadde de boret hull midt i bjelken så hadde det nok vært greit,
snekkerne har ikke lest konstruksjonsteknikk og bøyemotstand osv,
Nå har du fått mange gode svar allerede på hulltakingen og at den trenger å gjøres om, vi hadde samme problem da vårt bad ble renovert i 2018, store uttak i bjelkelaget. 2 år etter at det var ferdig merket jeg at en flis knaste når vi gikk på den. Etter mye om og men viste det seg at tettesjiktet hadde løsnet fra avrettingsmassen. Sannsynligvis på grunn av svikten i bjelkelaget da det hadde blitt svekket så mye av uttaket. Hele badet ble revet ut og gjort om tidligere i år med kraftige forsterkninger i bjelkelaget. Da med 15mm kryssfiner som skrulimtes akkurat som svaret over sier.
Så stå på deres, hent inn en takstmann som gjør en 3-trinnsbesiktigelse av badet (konstruksjon, tettesjikt og sluttbesiktigelse) så kan dere føle dere sikre på at det er bygget i henhold til alle regler senere.
Så stå på deres, hent inn en takstmann som gjør en 3-trinnsbesiktigelse av badet (konstruksjon, tettesjikt og sluttbesiktigelse) så kan dere føle dere sikre på at det er bygget i henhold til alle regler senere.
Jeg hadde en lignende problemstilling da mitt bad ble pusset opp. De sa at det var greit uten forsterkning, men at det var jeg som bestemte. De satte inn flere lag med plyfa. Jeg ville også ha ny isolasjon. Svaret var at det ikke var nødvendig men det var jeg som bestemte. Så var det litt annet tilleggsarbeid de gjorde. Det skulle bli en tilleggskostnad på noen tusen, men de har ikke fakturert det.
Jo, det er den faktisk i hvert fall. Det er vel det eneste de faktisk hadde kontroll på når jeg spurte også. Den er omtrent 35cm ut nå, men skal flyttes så den havner med kanten på 30cm. Så det skal være greit. Bare de forankrer den ordentlig denne gangen så.Heij83 skrev:
Skru fast hullplate på oversidenH Husärlivet skrev:
Takk! Ja, det er vel det verste som kan skje, at de tar betalt for det, men for øyeblikket sier de bare "nei, det trengs ikke". Isolasjonen har vi ikke snakket om ennå, men skal ta det med dem også. Den satt jo der før, så da burde den sitte der etterpå også. Er også litt usikker på ytterveggen. Leste om at det skal sitte dampsperre og folie der. Gjetter på at det er noen lignende funksjon den der aluminiumsfolien hadde, men den har jo sittet der siden -67 da huset ble bygget. Dessuten må snekkeren ha ramlet inn i veggen, for nå er det et hull i folien som ikke var der fra starten.lilytwig skrev:
Jeg hadde en lignende problemstilling da badet mitt ble gjort om. De sa at det var ok uten å forsterke, men at jeg var den som bestemte. De satte plyfa i flere lag. Jeg ville også ha ny isolasjon. Svaret var at det ikke trengtes, men det var jeg som bestemte. Så var det litt annet tilleggsarbeid de gjorde. Skulle bli en ÆTA på noen tusen, men de har ikke fakturert det.
Gud, så kjedelig å måtte gjøre om. Sto entreprenøren for det?S SCS0709 skrev:Nå har du fått masse bra svar allerede på hulltakingen og at den trenger å gjøres om, vi hadde samme problem da vårt baderom ble renovert i 2018, store uttak i bjelkelaget. 2 år etter at det var ferdig merket jeg at en flis knirket når vi gikk på den. Etter mye om og men viste det seg at tettesjiktet hadde sluppet fra flytsparkel. Antakeligvis på grunn av svikten i bjelkelaget da det var svekket så mye av uttakningen.
Hele baderommet ble revet ut og gjort om tidligere i år med kraftige forsterkninger i bjelkelaget. Da med 15mm kryssfiner som skruelimtes akkurat som svaret ovenfor sier.
Så stå på dere, få inn en takstmann som gjør en 3-trinnsbesiktigelse av baderommet (konstruksjon, tettesjikt og sluttbesiktigelse) så kan dere føle dere sikre på at det er bygget i henhold til alle regler da.
Takk!
Takk! Rommet er ca 300x130, og til venstre over samme bjelkelag ligger kjøkkenet (like langt som badet, så all vekten ligger over samme bjelkelag).J Jontha skrev:Som tidligere nevnt, hvor faen er konstruksjonen for brønnen?? Den skal jo kortlas opp med minst 195 bjelker.
Hullene er virkelig grove. Det ser ikke ut til å være så lang avstand i rommet samt at de ligger over den kortere siden. Man kan/bør forsterke de der bjelkene ved hullet ved å limeskruve plywood på begge sider av hullet. Bare sag ut profilen for hullet.
Så er det fritt frem å kortle og forsterke bjelker.
Takk!B Boan skrev:tenk på at de skal ta en tykk plyfa og lage et hull i, som røret tres igjennom, platen skal være minst 120cm lang vil jeg påstå.. den skrulimes så mot bjelken, en på hver side.
du må få en helhet som går rundt røret.
Hadde de boret hull midt i bjelken så hadde det nok vært rolig,
snekkerne har ikke lest konstruksjonsteknikk og bøyemotstand osv,
Her er et bilde av nåværende situasjon på badet. Der ser dere også hvordan de hadde lagt opp for sluket i dusjen.
Et annet spørsmål. Jeg lurer på om det er greit at de har saget ut for vannledningene slik de har gjort i den vannrette bjelken som går langs gulvet som veggenes bjelker står på?
Bjelken ved vannledningen til toalettet ser også ut til å være litt tvilsom (men den har sikkert sett slik ut allerede før de begynte).
Et annet spørsmål. Jeg lurer på om det er greit at de har saget ut for vannledningene slik de har gjort i den vannrette bjelken som går langs gulvet som veggenes bjelker står på?
Bjelken ved vannledningen til toalettet ser også ut til å være litt tvilsom (men den har sikkert sett slik ut allerede før de begynte).
Da jeg gjorde mitt bad var jeg livredd for at skruene til gulvsponplaten skulle gå ned i vannledning eller avløp. Derfor hadde jeg betydelig større avstand mellom toppen på bjelken og hullene for vann og avløp.Lity skrev:
Her er et bilde av nåværende situasjon på badet. Der ser dere også hvordan de hadde rammet inn for sluket i dusjen.
Et annet spørsmål. Jeg lurer på om det er greit at de har saget ut for vannrørene slik de har gjort i den horisontale bjelken som går langs gulvet som veggenes bjelker står på?
Bjelken som er ved vannledningen til toalettet ser jo også ut til å være litt tvilsom (men den har sikkert sett slik ut allerede før de satte i gang).
Jamen visst... Finns ju rekommendasjoner for det med. Leste 6,5cm fra overkanten for å ikke risikere skader på avløpene. Men det føles som at de bare winget det og håpte på det beste.A alexanderlukas skrev: