Hei!
Vi har en firma her som renoverer badet vårt, og de har saget ut bjelkelaget på to steder. Bjelkene er 220x70. Inne ved dusjen har de saget ut 13-14cm i høyden og 20cm bredt (litt diagonalt), og ved toalettet er det ca 8cm i høyden og 16cm bredt. Har forsøkt å lese om eurokode 5 for å forstå hvor stort utskjæring som er greit, men finner bare informasjon om tynnere bjelker.
Det er omtrent 3,6m mellom opplagene i kjelleren. Langs den høyre veggen går det en betongvegg under, så hullene de har laget er omtrent 70 og 80cm fra opplag. Vi har spurt entreprenøren om de ikke trenger å forsterkes, men det synes de ikke.
Langs den venstre veggen går kjøkkenet, så det er et ganske tungt belastet område. Kan det stemme at de ikke trenger å forsterke til tross for så store utskjæringer? Hull er jo en ting, men her har de jo saget bort overkanten av bjelkene.
Når jeg leser på treveiledningen finner jeg bare tabeller for utskjæring ved opplag, ikke når det er et stykke ute (vet ikke om det betyr at de ikke burde ha gjort utskjæringen så langt unna opplag, eller om det der likevel regnes som nær nok). Det er jo i hvert fall ikke i nærheten av midten av bjelken...
De har gjort masse andre feil (som vi oppdaget), som de holder på å utbedre nå, så vi har til mandag på oss å forsøke å få svar på om de har gjort feil med bjelkene. De hadde ikke trengt å trekke avløpene gjennom bjelkene, da avløpene kunne ha blitt flyttet nede i kjelleren. Tilliten er med andre ord ikke veldig stor for at de vet hva de driver med...
Vi har slitt med å finne en takstmann/byggkonstruktør osv som kan komme på så kort varsel. Forsikringsselskapet var ikke så interessert, men mente at det var firmaets problem.
Sender med et litt halvdårlig blitzbilde fra før de begynte å dekke vegger og gulv.
Vi har en firma her som renoverer badet vårt, og de har saget ut bjelkelaget på to steder. Bjelkene er 220x70. Inne ved dusjen har de saget ut 13-14cm i høyden og 20cm bredt (litt diagonalt), og ved toalettet er det ca 8cm i høyden og 16cm bredt. Har forsøkt å lese om eurokode 5 for å forstå hvor stort utskjæring som er greit, men finner bare informasjon om tynnere bjelker.
Det er omtrent 3,6m mellom opplagene i kjelleren. Langs den høyre veggen går det en betongvegg under, så hullene de har laget er omtrent 70 og 80cm fra opplag. Vi har spurt entreprenøren om de ikke trenger å forsterkes, men det synes de ikke.
Langs den venstre veggen går kjøkkenet, så det er et ganske tungt belastet område. Kan det stemme at de ikke trenger å forsterke til tross for så store utskjæringer? Hull er jo en ting, men her har de jo saget bort overkanten av bjelkene.
Når jeg leser på treveiledningen finner jeg bare tabeller for utskjæring ved opplag, ikke når det er et stykke ute (vet ikke om det betyr at de ikke burde ha gjort utskjæringen så langt unna opplag, eller om det der likevel regnes som nær nok). Det er jo i hvert fall ikke i nærheten av midten av bjelken...
De har gjort masse andre feil (som vi oppdaget), som de holder på å utbedre nå, så vi har til mandag på oss å forsøke å få svar på om de har gjort feil med bjelkene. De hadde ikke trengt å trekke avløpene gjennom bjelkene, da avløpene kunne ha blitt flyttet nede i kjelleren. Tilliten er med andre ord ikke veldig stor for at de vet hva de driver med...
Vi har slitt med å finne en takstmann/byggkonstruktør osv som kan komme på så kort varsel. Forsikringsselskapet var ikke så interessert, men mente at det var firmaets problem.
Sender med et litt halvdårlig blitzbilde fra før de begynte å dekke vegger og gulv.
Hei!Lity skrev:
Hei!
Vi har et firma her som renoverer badet, og de har saget ut bjelkelaget på to steder. Bjelkene er 220x70. Inne ved dusjen har de saget ut 13-14cm i høyden og 20cm bredt (litt diagonalt), og ved toalettet er det ca 8cm i høyden og 16cm bredt. Har forsøkt å lese om eurokode 5 for å forstå hvor stort uttak som er greit, men finner bare informasjon om tynnere bjelker.
Det er omtrent 3,6m mellom opptakket i kjelleren. Langs den høyre veggen går det en betongvegg under, så hullene de har gjort er omtrent 70 og 80cm fra opptak. Vi har spurt entreprenøren om de ikke trenger å forsterkes, men det mener de ikke.
Langs den venstre veggen går kjøkkenet, så det er et ganske tungt belastet område. Kan det stemme at de ikke trenger å forsterke til tross for så store uttak? Hull er jo en ting, men her har de jo saget ut overdelen av bjelkene.
Når jeg leser på treveiledningen finner jeg bare tabeller for uttak ved opptak, ikke når det er et stykke ut (vet ikke om det betyr at de ikke burde ha gjort uttaket så langt fra opptak, eller om det der likevel regnes som nær nok). Det er jo i alle fall ikke i nærheten av midten av bjelken...
De har gjort masse andre feil (som vi oppdaget), som de holder på å utbedre nå, så vi har til mandag på oss å prøve å få svar på om de har gjort feil med bjelkene. De hadde ikke trengt å trekke avløpene gjennom bjelkene, da avløpene kunne blitt flyttet nede i kjelleren. Tilliten er med andre ord ikke veldig stor til at de vet hva de holder på med...
Vi har gått bet i letingen etter en takstmann/bygningskonstruktør osv som kan komme på så kort varsel. Forsikringselskapet var ikke så interesserte, men mente at det var firmaets problem.
Sender med et litt dårlig blitzbilde fra før de begynte å dekke vegger og gulv.
Synd de ikke trakk det i kjelleren. Hos oss gjorde de det, det eneste jeg faktisk ba om og de bøyde og takket. Men i ditt tilfelle kan du kanskje be dem forsterke bjelkene på hver side med å lime og skru på nye type 45x95 lekter?? Skal jo være plass kan man synes!!
Ja, ikke sant... Deilig at de gjorde det hos dere! Føles så unødvendig kronglete at de gjorde dette. Forstår ikke helt hvorfor de krangler om forsterkningen. Det burde jo ikke ta noen tid å gjøre. Er dessuten bekymret for at de vil si at de ikke kan flytte avløpet til toalettet (det sitter 2dm feil nå), fordi de allerede har laget hull i bjelken. Kommer til å bli veldig trangt ved siden av toalettet i slike tilfeller.H Husärlivet skrev:
Klart avløpet kan flyttes. Be dem flytte avløpet så snart som mulig og be dem forsterke bjelkelaget. Dere skal betale dyre penger og da skal dere få det som dere vil ha det. Punktum. Ikke gi dere!!!!
Takk! Ja det er slik vi føler det også, men det er så vanskelig å stå på sitt når de er så sterke i sine meninger. Jeg får øve på å bare svare "løs det" og går derfra, haha. Uansett, vi snakket i dag om at vi skal bli bedre på å be dem forklare hvorfor når de sier ting, for mange ganger føles det som om de ikke vet hvorfor de gjør ting, men høres overbevisende ut. Så ber vi dem forklare, kanskje vi blåser hull på argumentene deres. I det minste begynner de kanskje å tenke før de gjør noe (men det er kanskje å forvente for mye).H Husärlivet skrev:
Lity skrev:
Takk! Ja det er så vi føler også, men det er så vanskelig å stå på sitt når de er så sterke i sine meninger. Jeg må trene på å bare svare "løs det" og gå derfra, haha. Spøk til side, vi snakket i dag om at vi skal bli bedre på å be dem forklare hvorfor når de sier ting, for mange ganger føles det som om de ikke vet hvorfor de gjør ting men høres overbevisende ut. Så ber vi dem forklare kanskje vi blåser hull på argumentene deres. I det minste begynner de kanskje å tenke før de gjør (men det er kanskje å forvente for mye).
men dere har hyret dem for å gjøre en jobb hos dere og betaler for det. Det kanskje koster ekstra om de skal forsterke og slik men vil dere det selv om de sier at det ikke trengs og at det koster ekstra så sier dere bare at dere vil at de likevel gjør det. Spør dere noe og de ikke har svar så ring deres sjef bare og spør. Dere har jo hyret dem fordi dere stoler på dem og da forventer man seg en profesjonell og stabil jobb fra deres side. Dere må si til dem det dere lurer på og vil ellers kommer dere til å angre dere senere kan jeg love. Gjør det for deres egen skyld og sov godt om natten sånn☺️H Husärlivet skrev:
Takk ☺️ Ja, jeg "krangler" jo heller nå enn er misfornøyd med resultatet. Og ja, det er jo så små summer i det store hele, så det kan jo være verdt det isf. Vi skal si ifra om isolering i veggene også. Den tok de bort, men satte ikke tilbake (nå når veggene uansett er nedplukket igjen). Trenger vi betale ekstra for det, så er det jo verdt det. Så kjedelig om det ekker i hele huset fra badet.H Husärlivet skrev:men dere har engasjert dem for å gjøre en jobb hos dere og betaler for det. Det koster kanskje ekstra om de skal forsterke og så, men vil dere det selv om de sier at det ikke trengs og at det koster ekstra, så sier dere bare at dere vil at de likevel gjør det. Spør dere om noe og de ikke har svar, så ring deres sjef og spør. Dere har jo engasjert dem fordi dere stoler på dem, og da forventer man et profesjonelt og stabilt arbeid fra deres side. Dere må si til dem det dere tenker på og vil, ellers vil dere angre senere, det kan jeg love. Gjør det for deres egen skyld og sov godt om natten etterpå☺️
lykke til nåLity skrev:
Takk ☺️ Ja jeg "krangler" jo heller nå enn å være misfornøyd med resultatet. Og ja, det er jo så små summer i det store hele, så det kan jo være verdt det isf. Vi skal si ifra om isolering i veggene også. Den tok de bort, men satte ikke tilbake (nå når veggene likevel er plukket ned igjen). Må vi betale ekstra for det med så er det jo verdt det. Så kjedelig om det runger i hele huset fra badet.
Bra at dere står på deres mot snekkeren! Vi hadde også avløp gjennom bjelkelaget, men avløpet kunne ikke legges om i kjelleren så snekkeren forsterket bjelkene med tykke treplater med hull for avløpsrøret på begge sider av bjelken. Avløpet gikk gjennom bjelken allerede før og det hadde holdt siden badet ble bygget om på 70-tallet, men snekkeren mente det var tryggest å forsterke likevel.
Lykke til!
Lykke til!
Ja jeg håper at de går med på å forsterke.mrsnhp skrev:
Bra at dere står på deres mot snekkeren! Vi hadde også avløp gjennom bjelkelaget, men avløpet gikk ikke an å trekke om i kjelleren så snekkeren forsterket bjelkene med tykke treplater med hull for avløpsrøret på begge sider av bjelken. Avløpet gikk gjennom bjelken allerede før og det hadde holdt siden badet ble bygget om på 70-tallet, men snekkeren syntes det var sikrest å forsterke likevel.
Lykke til!
Takk! ☺️
Allvitende
· Västra Götaland
· 12 296 innlegg
Senk ned det ene røret litt til så det går an å brygge hullet i bjelken i overkant, en ekstra utsagd opp-ned regel på hver side bør duge