22 625 läst ·
86 svar
23k läst
86 svar
Avlopp genom bjälklag?
Vad säger Bauhaus?
Om de riskerar att betala för att allt rivs upp igen, så borde de vilja att det är korrekt kan man tycka.
Har du ordentligt med bra bilder och en besiktningsman dömmer ut det senare, så får de riva upp igen.
Om de riskerar att betala för att allt rivs upp igen, så borde de vilja att det är korrekt kan man tycka.
Har du ordentligt med bra bilder och en besiktningsman dömmer ut det senare, så får de riva upp igen.
M Mortsken skrev:
Bauhaus sköter sig ändå bra. De ska se till att åka dit varje dag, och att alla fel vi upptäcker ska skickas till honom. Tyvärr är han ny och inte utbildad, så han kan inte svara emot firman när de säger att de gjort rätt, men ju mer de tvingas förklara och ju mer jag läser på, desto lättare blir det säkert.M Mortsken skrev:
Tack till alla er som hjälpt till och svarat!
Jag har nu gått igenom bygg badrummet rätt, bjälklagets uppbyggnad från säker vatten, bärförmåga - bjälklag på träguiden, BBV21:1, säkra våtrum från gvk, och skrivit ner några övriga punkter utifrån nuläget (fel de gjort utifrån dessa dokument alltså, plus några övriga punkter). Sammantaget blev det ungefär 1,5 A4 i word. Det är bara för nuläget med förarbetet... Och det innefattar inte heller den långa lista jag redan skickat till dem. Med den är det säkert 2,5 A4 totalt... To be continued.
Nya tag imorgon! Efter det här borde jag kunna svida om till besiktningsman
Jag har nu gått igenom bygg badrummet rätt, bjälklagets uppbyggnad från säker vatten, bärförmåga - bjälklag på träguiden, BBV21:1, säkra våtrum från gvk, och skrivit ner några övriga punkter utifrån nuläget (fel de gjort utifrån dessa dokument alltså, plus några övriga punkter). Sammantaget blev det ungefär 1,5 A4 i word. Det är bara för nuläget med förarbetet... Och det innefattar inte heller den långa lista jag redan skickat till dem. Med den är det säkert 2,5 A4 totalt... To be continued.
Nya tag imorgon! Efter det här borde jag kunna svida om till besiktningsman
Om du, efter att själv läst in dig på dokumenten du nämnde, har så många fel & iakttagelser så hade jag stoppat bygget tills ni lyckats reda ut det med nuvarande byggare. Alternativt tagit in någon annan. Det låter inte helt normalt att man ska hitta så mycket att anmärka på…
vad gäller avloppet till handfatet så får det, såvitt jag vet, inte komma upp ur golvet. Som jag förstod det vid badrumsrenovering för ca 1,5 år sedan så är alla rörgenomföringar ur golv förutom toalett och golvbrunn otillåtna nuförtiden.
vad gäller avloppet till handfatet så får det, såvitt jag vet, inte komma upp ur golvet. Som jag förstod det vid badrumsrenovering för ca 1,5 år sedan så är alla rörgenomföringar ur golv förutom toalett och golvbrunn otillåtna nuförtiden.
Tack! Det var faktiskt något jag hade missat, men ser att det står i säkra våtrum nu (reagerade inte över spillvatten, men det är ju precis vad det är). Är osäker på om väggarna kanske är för tunna för att få plats med avloppet i, om det är därför de gjort via golvet, men ska ta med mig frågan till imorgon när vi ska träffa dem igen. Det blev ingenting idag. Tror inte att de kommer att kunna dra det via golvet ändå pga badrumsskåpets utformning, så det var redan typ uppe som en fråga, men nu har jag mer på fötterna.F tannibanani skrev:Om du, efter att själv läst in dig på dokumenten du nämnde, har så många fel & iakttagelser så hade jag stoppat bygget tills ni lyckats reda ut det med nuvarande byggare. Alternativt tagit in någon annan. Det låter inte helt normalt att man ska hitta så mycket att anmärka på…
vad gäller avloppet till handfatet så får det, såvitt jag vet, inte komma upp ur golvet. Som jag förstod det vid badrumsrenovering för ca 1,5 år sedan så är alla rörgenomföringar ur golv förutom toalett och golvbrunn otillåtna nuförtiden.
Jomen det är så vi känner också, men nu har bauhaus lagt sig i för att styra upp, och vi kommer inte att låta företaget fortsätta innan de åtgärdat allt. Jag skrev också och krävde att vi får kontrollera alla moment innan de fortsätter med nästa.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Ja det kommer att bli så. Jag förstod branschreglerna som att man inte kanske skulle ha avlopp via golv om man inte måste, men att det är viktigast i våtzon 1. Här blir ju handfatet i andra änden av badrummet, så det kommer jag inte tjafsa om. Hade de inte redan sågat ut regeln i "botten" på väggen så lät det som att de hade kunnat dra via väggen, men nu blir det via golvet.BirgitS skrev:
Uppdatering igen:
Var "stormöte" imorse, och nu känns det mycket bättre. De kommer att sätta nya 45x195 bjälkar på alla befintliga bjälklag. Alla avlopp och vattenledningar kommer att flyttas och dras via taket i pannrummet som är under istället, så att de inte behöver korsa bjälkarna. De blir alltså mellan bjälkarna istället.
Tryckte mycket på att de behöver dokumentera avvikelser, så förhoppningsvis tog de till sig av det. Gick igenom alla punkter och de skulle åtgärda allt, och det enda vi inte krigade om var elens placering (bara estetiskt). Så nu flyter det förhoppningsvis på. Både arbetsledaren i företaget och representanten från bauhaus verkar vara mer delaktiga nu och kommer att åka ut och dubbelkolla allt jobb varje dag. Vi kommer också försöka åka dit och kontrollera hur det fortlöper innan det döljs med nästa moment (dagtid alltså, på kvällarna när vi kommer hem har de kanske hunnit täcka in eller fortsatt med nästa steg).
Vi/jag är säkert deras besvärligaste kund för tillfället (och dyraste nu när de måste åtgärda allt), men rätt ska va' rätt. Håller tummarna för att det fortlöper mer smärtfritt i fortsättningen.
Var "stormöte" imorse, och nu känns det mycket bättre. De kommer att sätta nya 45x195 bjälkar på alla befintliga bjälklag. Alla avlopp och vattenledningar kommer att flyttas och dras via taket i pannrummet som är under istället, så att de inte behöver korsa bjälkarna. De blir alltså mellan bjälkarna istället.
Tryckte mycket på att de behöver dokumentera avvikelser, så förhoppningsvis tog de till sig av det. Gick igenom alla punkter och de skulle åtgärda allt, och det enda vi inte krigade om var elens placering (bara estetiskt). Så nu flyter det förhoppningsvis på. Både arbetsledaren i företaget och representanten från bauhaus verkar vara mer delaktiga nu och kommer att åka ut och dubbelkolla allt jobb varje dag. Vi kommer också försöka åka dit och kontrollera hur det fortlöper innan det döljs med nästa moment (dagtid alltså, på kvällarna när vi kommer hem har de kanske hunnit täcka in eller fortsatt med nästa steg).
Vi/jag är säkert deras besvärligaste kund för tillfället (och dyraste nu när de måste åtgärda allt), men rätt ska va' rätt. Håller tummarna för att det fortlöper mer smärtfritt i fortsättningen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden