Byggahus.se
I Sverige har bostadspriserna fortsatt upp, både efter finanskrisen för tio år sedan och under årets ekonomiska kris orsakad av Covid-19. Men betyder det att risken att förlora pengar är mindre här än i andra länder?

Du kan läsa artikeln här: Är risken för stor att äga en högbelånad bostad idag?
 
  • Gilla
jsoderholm47
  • Laddar…
Är det inte så att hushåll i storstäder i Sverige använder mindre del av disponibel inkomst till boende än andra länder?
 
  • Gilla
Tamazin och 2 till
  • Laddar…
Har inte artikelförfattaren varit en av de som sagt att bostadmarknaden ska rasa länge nu?
Tycker för övrigt att artikeln inte nämner de stora faktorer som nu påverkar bostadspriserna 2020:

1. De enorma stimulansåtgärderna som centralebanker och regeringar genomfört som räntedopat marklnaden på ett sätt vi sällan skådat. Ett förhandlat bolån ligger på 1,1% i ränta nu och man kan binda räntan på 1,5% i 10 år.
2. Arbetsmarknaden för de grupper som äger sin bostad är extremt stark för tillfället
3. Det ändrade yrkeslivet med mer hemarbete har gett folk lägre omkostnader för att jobba hemma. Ett hemarbete som kommer fortsätta även i framtiden i stor utsträckning. Denna besparing kan man lägg in i boendet.
4. Hemarbetet har drivit behovet av större boende. Ett hemmakontorsrum är idag önskvärt.

Sverige har dessutom en relativt lågbelånad ekonomi där det inte är större risker för chocker mot makrofaktorerna. Den svenska ekonomin är även diversifierad där enstaka branscher inte har extrem påverkan på landet.

Riksbanken har tydligt gått ut och sagt att risken för belåning är stor för enskilda låntagare men belåpningsgraden över kollektivet är väldigt låg.
 
  • Gilla
  • Älska
Caröe och 4 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Är det inte så att hushåll i storstäder i Sverige använder mindre del av disponibel inkomst till boende än andra länder?
Jo vad jag vet, med dagens ränteläge så är kostnaderna för boende ändå historiskt låga.
 
Förr eller långt senare kanske han gissar rätt....?!
 
  • Gilla
  • Haha
forss89 och 6 till
  • Laddar…
Jag tycker att debattören radar upp en rad faktorer till varför priser på bostäder i Sverige borde anses vara för höga.

Men inte en enda variabel tas upp som skulle kunna förklara att prisnivån, till och med i extremfallet Stockholm skulle kunna vara helt naturlig och marknadsmässig.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
De finansiella räddningspaketen hamnar i bostadsmarknaden och på börsen. Finns inget som tyder på att priserna ska ner eftersom de alternativa placeringarna är mycket sämre.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Så länge marknaden "dopas" med låga räntor, ränteavdrag och andra stimulanser som dyker upp när de befintliga inte räcker till, så lär det aldrig bli problem att behöva låna pengar för att köpa bostad.

Frågan är dock OM det kan bli aktuellt att strypa stimulanserna vid någon punkt, och vad det i sådana fall innebär för de högbelånade. En fråga utan svar :cool:
 
  • Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
Staten kommer att lägga alla resurser på att hålla bostadsägarna flytande. Högbelånade, högkonsumerande människor har blivit extremt viktiga för ekonomin och därav politiken. Kollektivt "to big to fail" ;) Alla andra grupper kommer att slängas under bussen innan bostadsägare känner av smällen.

Av det skälet tror jag bostadsägare kan känna sig relativt trygga som individer. Om det är nationalekonomiskt smart att underblåsa belåning i en tid där mycket tyder på en globalt avsaktande ekonomi är en annan fråga. Konsekvenserna kommer dock förmoligen inte drabba bostadsägare mer än andra.
 
  • Gilla
Excel och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Man väljer ju. Antingen amorterar man på andras lån eller sina egna.
För mig är valet lätt, varför skall jag ge mina pengar till den som äger ett hyreshus? Hen får både mina pengar och värdeökningen på huset. Skulle fastighetsägaren få problem med höjda räntor så lär ju hyrorna höjas.Äger jag min bostad så amorterar jag på mina egna lån och är med på värdeökningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
helhag0 och 3 till
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Alla andra grupper kommer att slängas under bussen innan bostadsägare känner av smällen.
Vilka andra grupper är det då? Oavsett om det är bostadsrätter eller hyresrätter så lär ju de få känna på ökade bostadskostnader.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Alla ni som är övertygade om att räntorna är "för låga".
Läs följande korta utredning.

[länk]
Författaren verkar inte heller tycka att ständigt lägre kostnader för kapital är alltigenom positivt?
 
S Strontus skrev:
Vilka andra grupper är det då? Oavsett om det är bostadsrätter eller hyresrätter så lär ju de få känna på ökade bostadskostnader.
Grejjen är väl att de grupper som äger sitt boende betalar generellt mycket skatt och står för en stor del av skattebasen. Får den gruppen det svårare kommer skatteintäkterna sjunka.
Ska man kunna låna till sitt boende behöver man ha bra inkomster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.