Byggahus.se
Skapar en tråd för oss som vill snacka om allt som rör Shelly här på Byggahus.
 
  • Skärmdump av Shelly-appen som visar ett mörkt sovrum med texten "HEMMA" och energianvändning på 0W.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Har några stycken hemma nu och är faktiskt riktigt nöjd med dem (har ock aldrig provat den inbyggda programvaran utan flashat om mina till Tasmota direkt när jag fått hem dem)
Pratar MQTT med dem från/till min Home Assistantinstallation och det har fungerat smärtfritt hittills
 
  • Gilla
johanoloflindberg
  • Laddar…
U unigas skrev:
Har några stycken hemma nu och är faktiskt riktigt nöjd med dem (har ock aldrig provat den inbyggda programvaran utan flashat om mina till Tasmota direkt när jag fått hem dem)
Pratar MQTT med dem från/till min Home Assistantinstallation och det har fungerat smärtfritt hittills
Vad är fördelen med att flasha dom, är det att man tex. kan köra produkter från Shelly & Sonoff i samma app?
 
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Vad är fördelen med att flasha dom, är det att man tex. kan köra produkter från Shelly & Sonoff i samma app?
För min del är det att hantera firmwares m.m. från ett ställe, slippa ha dem prata med molntjänster osv.
 
dag tände inte Shelly utebelysningen, stog att den höll på att uppdatera sig!

Tyckte jag valde att den skulle funka online, men det gör den ej, hur gör man för att komma åt dessa när man är utom nätverket? Detta bara funkade på de andra Wi-fi brytare från Classe..
 
Jag gick in och gjorde uppdateringen, återstår att se om det funkar när jag kommer hem ikv.
 
Uppdateringen av puckarna skall inte göras per automatik, däremot ska du få upp det i appen att det finns en uppdatering och därigenom kunna starta den.
 
  • Gilla
Modig80
  • Laddar…
U unigas skrev:
Har några stycken hemma nu och är faktiskt riktigt nöjd med dem (har ock aldrig provat den inbyggda programvaran utan flashat om mina till Tasmota direkt när jag fått hem dem)
Pratar MQTT med dem från/till min Home Assistantinstallation och det har fungerat smärtfritt hittills
Har du lust att delge hur du har gjort för att koppla ihop det med HA? Är nybörjare inom HA så har ännu inte fått kläm på hur allting funkar. :)
Men puckarna stöder ju MQTT numera från början om man bara aktiverar det.
 
  • Gilla
guwil
  • Laddar…
För övrigt, kan jag berätta två saker för dom intresserade.

1. Det kommer släppas en NY led driver till sommaren som ersätter den nuvarande Led2 driver. Exakt vad det innebär vet jag dock inte. Förhoppningsvis ett bättre format så man kan få igenom den där takspottarna sitter. Nuvarande är ju för stor för detta! :/

2. Det finns planer på att uppdatera så puckarna pratar med varandra ungefär som Plejd. Bla med att enkeltryck utför en åtgärd och långtryck en annan... och att styra en puck via en annan.

(y)
 
C crazytok skrev:
För övrigt, kan jag berätta två saker för dom intresserade.

1. Det kommer släppas en NY led driver till sommaren som ersätter den nuvarande Led2 driver. Exakt vad det innebär vet jag dock inte. Förhoppningsvis ett bättre format så man kan få igenom den där takspottarna sitter. Nuvarande är ju för stor för detta! :/

2. Det finns planer på att uppdatera så puckarna pratar med varandra ungefär som Plejd. Bla med att enkeltryck utför en åtgärd och långtryck en annan... och att styra en puck via en annan.

(y)
Får väl skriva något, så jag kan hålla kolla på den här tråden (eftersom ni övergav min tråd :crysmile:)

Nummer 2 låter intressant, man hade ju velat höra mer om hur det funkar över WiFi jämför med BT ..
 
  • Gilla
Curre99 och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Får väl skriva något, så jag kan hålla kolla på den här tråden (eftersom ni övergav min tråd :crysmile:)

:crysmile::crysmile: Sorry, men intresset blev ju ganska stort för Shelly :D
 
Shelly skit, funkar varannan dag! Trots att pucken sitter 2cm från Mediaskåpet! Andra dagen utebelysningen är mörk, trodde det berodde på uppdateringen, men Ikket! Alla dagar är inställda likadant! Känns inte stabilt, får bli en styrning till badtunnan istället..
 
Ett tips är att snacka med supporten på Facebook. Dom är väldigt hjälpsamma! Eller var det du som inte hade Facebook? :D
Dom har ju en mailadress annars... fast du kanske inte använder mail heller? Telefon kanske? Om inte kan du ju ta en semester ner till Sofia i Bulgarien och ta ett snack med dom samtidigt... :crysmile::crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Gustaavv och 1 till
  • Laddar…
Fungerar kanon här hemma att styra tjejens motor och kupévärmare med, smidigt med schemaläggning och manuellt tillslag. (y) (App var enklare att förstå sig på än ett tidur:crysmile:)
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Kör också motorvärmaren på en av bilarna med en shelly. Har funkat alla tiders hittills.

Knepigt med @Husqvarna220Ac problem, kanske har att göra med schemaläggningen med soltiden? :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.