U
unigas: För att fortsätt offtopic så skulle väl i mitt fall en ovalruta vara rätt men ok en sen -53 med "rätt" instrumentbräda inte sitt fel heller (Zwitter) //Markus
40 svar · 12,0k läst
Jesca_j
Jesca_j: Ja, det är stor skillnad. Idag har jag använt bägge mina dyckertpistoler för att sätta upp takpanel, en DeWalt och en från Clasohlson. DeWalten känns mycket bättre rent kvalitetsmässigt, inga "tomskott" som classe-pistolen fick emellanåt. Classe-pistolen hackade också upp stora hål i träet runt spiken oavsett vilket tryck man körde med i kompressorn. DeWalten justerar man djupet med
1 svar · 2,0k läst
Fasting65
Fasting65: [citat] Problemet uppstår _om_ paketet försvinner. Paketet är endast försäkrat för det belopp man skrivit på kvittot.
29 svar · 4,5k läst
J
JLT: Nu är den köpt. Det blev en Metabo PSE 1200. Fick punga ut med 3500:- för den men den verkar ändå prisvärd. Har bara testat den lite här hemma på både trä och metall och den har fungerat bra. Det stora testet blir i sommar, när oljetanken ska förvandlas till molekyler ;D
13 svar · 9,9k läst
M
Mangelito: Köpte mig en sådan picka för ett par dagar sedan. Har lekt loss ganska ordentligt. Fungerar kanon!
24 svar · 3,2k läst
T
Tumstocken: Jo, Talmetern är ju en briljant grej för den ingenjörsinriktade. Riktiga problem kan dock uppstå så snart någon på bygget säger, "öh- få låna ditt måttband en sekund..." Som bäddat för bekymmer. Tyvärr.
10 svar · 4,3k läst
H
henrik_R: Köp från E- bay!! Billigt, snabb frakt, hög säkerhet och möjlighet att köpa begagnat talar för!! Framing nailer=lämplig förr grövre snickeri Roofing nailer=spikar pappspik Säljer till exempel en batteridriven av bra märke nu för 160$ (du har den hemma för i bästa fall 1600:-) Kolla bara så att spik finns att få tag på i Sverige
4 svar · 7,6k läst
snickarboden
snickarboden: Där är ju en stor skillnad på klingor och deras slipningar. Just vinkeln beror ju på hur den är avsedd att skära och rena klyvklingor är ofta mycket aggressiva just för att avverka så mycket som möjligt, inte så lämpligt kanske att ha på en kap/gersåg då de faktiskt kan hugga rejält. Personligen är jag rätt förtjust i klingor med bakåtlutande tänder just på kap/gersågar, de
4 svar · 3,6k läst
B
Bokholmen: jag sågar alltid överifrån och så brukar jag tejpa runt om där sågen ska gå för att skydda skivan...
4 svar · 2,9k läst
dadid
dadid: Har nu kommit knappt halvvägs i stombygget, och vill passa på att lovprisa de verktyg vi köpt. Jag kan inte bedöma huruvida de är bättre eller sämre än nåt annat märke. Bara notera följande: Festo sticksåg - Den låga tyngpunkten och handens läge rakt ovan bladet fungerar mkt bra. - Snabbfästet är grymt smidigt. Sladden är följsam och jag sympatiserar med möjligheten att byta
15 svar · 3,0k läst
hajof70
hajof70: Ingen egen erfarenhet men finns några recensioner i tidigare trådar, bl a http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1079095366;start=0#0. Har någon en annan åsikt så vore det kul att höra. Skulle inte säga nej till ett sådan billigt och samtidigt fungerande verktyg till våren...
1 svar · 6,6k läst
F
FredrikRN: Kolla denna tråd: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=verktyg;action=display;num=1102283312;start=20
3 svar · 3,1k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Har nu använt mitt 89:-måttband från ÖB ett antal gånger. Vill bara meddela att det tredje gången trasslade in sig när jag skulle veva in det. >:( Tog 20 minuter att reda ut. Varje gång efter det måste man nu VÄLDIGT sakta och försiktigt veva in bandet. :( Jaja, det är ju så sant som det är sagt, att man får vad man betalar för.....
6 svar · 5,8k läst
Z
zajter: Den känslan kommer jag att få uppleva på ONSDAG, då kommer min vän (som är försäljare på Festool) att ta hem en handöverfräs, cirkelsåg med styrskena och skruvdragare till mig. Gissa om det kommer en "skvätt" i byxan :)
0 svar · 4,0k läst
G
geschwint: Jag vet inte om man kan säga hur dyr den minst måste vara men de proffsmärken som ibland diskuteras eller nämns är i regel bra utan undantag (DeWalt, Bosch, Makita, Hitachi m.fl.). Dom ligger på ~3-3500:- och uppåt beroende på gejder eller inte, klingans storlek m.m. Du kan också ha tur med billigare maskiner. Det har några haft i detta forum. Det viktigaste då är nog att få testa
1 svar · 4,5k läst
Cricce
Cricce: Ett sätt är att sätta flera vertygstavlor vikelrätt mot väggen som en bok på gångjärn (skall vara starkt). Ett bättre sätt är om man du har ett stort skåp (eller bara skenor går oxå) så kan du sätta verktygstavlor på skenor och dra ut dem ur skåpet, som lådskenor bara vända 90 grader, på det sättet får man mycket att rymmas på några kvm. hoppas jag förklarade så du
2 svar · 3,2k läst
Mattias L.
Mattias L.: Jag tänkte till innan och utnyttjade luft eller rättare sagt bristen på luft. Ner med mycket papper i toan på övervåningen och spola det gjorde att det blev vakum i den gren som det var stopp i, lät som en bomb i källaren men stoppet försvann. :o Nu ska jag bara få tiden (läs: lusten) att köra igenom alla rören med högtryckstvätten, visst borde väl det förebygga en del eller? Jag
8 svar · 22,5k läst
U
unigas: Hmm måste ju bara inflika att det ju finns ett alternativ till... Avfuktare. Ska tydligen vara mer energisnålt och skonsammare än tumlare och skåp. //Markus
16 svar · 13,2k läst
C
common: Det är Standard Duty, jag är mycket nöjd med den!
4 svar · 2,5k läst
T
Thor-Sten: He he he... Nääää då! Jag använder den bara för sten. Blåser av den då och då men det räcker. Kanske en följd av att det är en kvalitetsmaskin? ;D MvH Thorsten
10 svar · 16,4k läst
Cricce
Cricce: Ahh, ännu mera nyttiga länkar :D
3 svar · 4,6k läst
Cricce
Cricce: Hur stor var klingan? 10"? var det "glid" funktion (eller vad det nu heter ???) på den? hur var motorn placerad? lät som ett bra köp...
1 svar · 6,7k läst
E
Elsson: Köpte Biltema ovannämda såg, nöjd till det pris man betalar.Köper även brickor,gängstång till viss del skruvar (rostfritt) men passar mig för att köpa saker där det krävs nogrannhet. Vad sägs om att borra med en M6 borr och efter användadet upptäcka att det blivit en M5 borr av eländet eller köra med en dosfräs som är 60 mm men slår så mycket att hålet blir +65. Kanske andra
13 svar · 23,9k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Jag tröttnade på att släpa omkring kompressorn och köpte en 20m siliconslang av bra kvalitet. Nu står kompressorn på sin plats i garaget och behöver aldrig flytta på sig. Slangen räcker i hela garaget, in i verkstaden och långt ut på uppfarten.
17 svar · 6,2k läst
pappskallen
pappskallen: [citat] Bara en så´n sak......... ;)
32 svar · 5,0k läst
G
geschwint: Sorry, har slitit med att riva kakel och fixa med underarbetet hela dagen 8). Vad trött man blir,,, säkert grannarna också efter att ha fixat lite rännor i betongen ;D Vilken prisklass ligger dessa på i Sverige? Köper själv bara Makita om inget talar emot. Har känt på andra vid nya inköp men bara konstaterat att Makita kändes bäst. Det fanns dock vissa features på Bosch 135an som är
4 svar · 3,0k läst
sandhall
sandhall: [citat] Nädå. Har en DEWALT D25104K. Ingen värsting, men fullt tillräcklig för mina behov. :) [citat] Stämmer när det gäller min B&D. Skulle inte vilja sätta den i något dyrt. Men att slipa gipsskiveskarvar skall den väl duga till (det var tanken med den från början). Har du någon uppfattning vilken prisklass man behöver upp i för att få en hyffsat bra slip?
8 svar · 8,1k läst
snickarboden
snickarboden: Hmm... Black & Decker äger DeWalt och det skulle inte förvåna mig det minsta om de har ett finger med i spelet i vissa fabriker runtom i världen och varför skulle de inte kunna ha det? Black & Decker har gjort det valet att de har två separata varumärken eller tre eftersom DeWalt fortfarande tydligen är gråa i tyskland under namnet ELU, jopp ELU och DeWalt är samma maskiner.
11 svar · 5,9k läst
Totte_S
Totte_S: Men det är olika, satt fast i byggkassan i 10 min på coop när de skulle lista ut hur mycket en ninjaturtles leksak kostade, slutade med att nån fick hämta leksaken, ta med den till leksaksavdelningen och jämför med de på hyllan, för att slutligen gå tillbaka till kassan, det är till att göra den omständligt. Annars håller jag med om värdet av en välsorterad stromarknad. Köpte en
5 svar · 2,1k läst
G
geschwint: Skulle vara intressant att komma och klämma på den då jag max bor 500m från dig ;D ::)
8 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.