Hej,

I Danmark kan man köpa (lågpris) maskiner av ett märke som heter "Zema". Någon som har erfarenhet av detta märke?

Exempelvis en överhandsfräs för 300 dkr:

http://www.frklund.dk/catalog2/prod...3&osCsid=7dc1c4d4313b0ad0e10f0e16b5921d8e

Sannolikt är det skräp, men som sagt, någon som testat? (Man hoppas ju alltid att kunna hitta en maskin som tillverkas på samma samlarband som kvalitetsprylarna och som fabriken sedan kränger under annat märke...)

Mvh/ Gladestone

var de inte harald nyborg eller rusta som hade en handöverfräs förm 160 spänn exkl stål??..tror det

Även om maskinerna tillverkas på samma band så är det andra specar på material... så det blir inte samma maskin med annat märke. Det syns tydligt på de maskiner som ser ut som kopior av proffsmaskiner men inte håller därefter.

Köper man en maskin som håller och är exakt m.m. så står det oftast något i stil med Makita, Bosch... osv på den. Aldrig Power Super, Meec Tools, Ferm osv

Jag vet att det fanns en gersåg som såldes på CO för ett tag sedan. Den var till många delar en kopia på Makitas LS1040... utseendemässigt vill säga. Materialet, hållbarhet och precisionen var en annan. Luktar samma legotillverkare men annat material.

Tack för svar,

Så är det väl bara att börja spara (suck)... och sluta drömma om att hitta supermaskinen på typ Rusta...

Men med klockor (som också är ett stort intresse) så fungerar det exempelvis så att Rolex producerar en "parallell-produkt" som heter Tudor. Samma material och utseende. Det som skiljer är namnet och efterföljande kvalitetskontroller. Och naturligtvis priset som är ca hälften...

Jag köpte en cirkelsåg på Clas Ohlson förra sommaren för 349:-. Den klarar av att såga 63 mm och är på 1400 W om jag inte minns fel. Den är helt ok och användes MYCKET under förra sommaren. Nu i våras började den krångla lite, tror att det var ett lager som började ge sig. Jag gick tillbaka till CO och fick utan knussel ut en ny och ytterligare 2 års garanti. Använder man inte sågen så mycket är det helt ok maskiner man får på CO, Rusta m.m. Visst, köper man en DeWalt så är det ju inte acceptabelt att lagret ger sig efter mindr än ett år, men CO är väldigt generösa vid problem så då spelar det ju ingen roll för hemmapularen.

Köpte även en excenterslipmaskin (Bruksbo) på Rusta för typ 179:- för nån månad sen. Även den har funkat hur bra som helst, så inte är alla grejer skit. Materialvalen på "kines-produkterna" har överlag blivit mycket bättre tycker jag, känns mycket rejälare i plasten osv. nu för tiden.

Skruvdragare tycker jag dock att det är värt att kosta på lite mer. I alla fall jag använder skruvdragare oerhört mycket och vill ha en som tål mycket och inte är alltför klen. Därför har jag en Makita sen ett år tillbaka som är betydligt trevligare att arbeta med än den AEG-dragare jag använde förut. Grym skillnad tycker jag.

Tipsar om Serva som har rätt bra prylar, deras excenterslip t ex är klart godkänd.

/Kent

N
Jag använder för det mesta lågprismaskiner. Inte dom absolut billigaste. Och för det mesta så fungerar det bra.
Jag har inte många maskiner som har gått sönder och har dom gjort det så har det antingen åtgärdats på garanti eller så har dom varit 3 år eller mera och då kan jag köpa en ny maskin och är ändå inte uppe i närheten av det pris som en bosch eller makita mfl. proffsmärken har.Men när jag köper verktyg till mitt arbete så är det proffsmaskiner som gäller. Men dom används oxå 8 timmar om dagen varje dag. Det gör inte mina egna verktyg även fast jag renoverar ett hus. Och oftast när lågprisverktyg går sönder så är det inte så svårt att fixa själv och man hittar oftast slitdelar som lager och sådant billigt hos någon lagerfösäljare.

Jag har börjat ändra åsikt om budgetmaskiner. Tidigare köpte vi bara lågprismaskiner men det avverkas tyvärr ett antal på varje bygge. Nu blir det en blandning av märkes- och budgetmaskiner.

mvh
David

Vilka budgetmaskiner rekommenderar du David?

Köpte billig vinkelslip på ÖB ,
Brann upp efter 2-3 min. kapning .

N
power craft maskiner brukar hålla bra.Med vissa undantag.Deras handhyvel tex. var riktigt dålig. Köpte en alpha tools istället och den har fungerat bra.

Då jag höll på med en lägenhetsrenovering för ett år sedan och inte kännde att jag ville lägga dom 1000-1500kr som en riktig borrmaskin kostar köpte jag en Alpha Tools. Den har fungerat långt över förväntan, men det märks att den är billig på en anslutningskabel som är kort och en chuck som inte tål alltför intensiv slagborrning men effektmässigt räcker den gott och väl till. Vridmomentet på låga varv är lågt så den är lite svår att dra skruv med men det går. Jag har hunnit använda ganska mycket bland annat borrning i tegel med grövre dimension där den fått jobba ganska hårt, men det verkar den tåla i alla fall. Kör så länge den håller, nästa gång får det bli en riktig maskin.

Lånade också en Alpa Tools fräsmaskin som jag tror kostade 350kr inkl ganska många stål. Givetvis är stålen skit, men med riktiga stål så fungerade den helt ok. Djupanslag och dammutsugningsanslutning är dock under all kritik. En fräsmaskin är kanske inget som den genomsnittlige villaägaren använder så ofta, så då tror jag en sån här maskin duger gott.

N
Det verkar vara ganska vanligt på billiga maskiner att spånsugningen inte fungerar så bra. Jag brukar köpa billig maskin och dyra blad,klingor eller vad det nu skall vara

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.