5 468 läst ·
22 svar
5k läst
22 svar
Pelletsinstallation i Göteborg
Då hade man lagt beställningen då - det blev i princip som förslaget ovan -
effecta 200c panna
Ecotec Bioline 20 inkl matningsskruv
Ep 750 BBS acktank med solslinga och 90mm PUR
Laddomat 10
9 kW Elpatron i tanken
Det hade jag tänkt att komplettera med ett solpaket från Sfinx.
Det blir ett månadsförråd (eller nåt) med lastpallkragar första året så får jag fundera vidare på hur jag skall lösa bulkförrådet sedan om jag tröttnar. Nu har båda grannarna börjat bli sugna på samma lösning, så då kan man kanske köpa pellets ihop - är man 4 som köper småsäck borde man kunna pressa priset någon krona per säck...
Återkommer med rapport.
Det blir leverans efter semestern...
effecta 200c panna
Laddomat 10
9 kW Elpatron i tanken
Det blir ett månadsförråd (eller nåt) med lastpallkragar första året så får jag fundera vidare på hur jag skall lösa bulkförrådet sedan om jag tröttnar. Nu har båda grannarna börjat bli sugna på samma lösning, så då kan man kanske köpa pellets ihop - är man 4 som köper småsäck borde man kunna pressa priset någon krona per säck...
Återkommer med rapport.
Grattis till den blivande pelletsanläggningen.peoe skrev:Då hade man lagt beställningen då - det blev i princip som förslaget ovan -
effecta 200c panna
Laddomat 10
9 kW Elpatron i tanken
Återkommer med rapport.
Också hade man beställt en solanläggning från Sfinx Solar med.
De håller för övrigt på att testa sin anläggning på SP, så man hoppas ju att den klarar testerna så att man får lite bidrag på den anläggningsbiten med - då blir det ju till och med möjligt att räkna hem investeringen!

De håller för övrigt på att testa sin anläggning på SP, så man hoppas ju att den klarar testerna så att man får lite bidrag på den anläggningsbiten med - då blir det ju till och med möjligt att räkna hem investeringen!
O att dom får fram panelerna hela.. :peoe skrev:
En kompis beställde sina i april/maj o blev lovad leverans i början på juni men då inga solfångare dök upp så ringde han dit o frågade vart dom tog vägen.. Svaret blev att när han fått beställningen va att paj så nu skulle det komma den 6:e juli så vi får väl se om det kommer några då..
Du tog inte en laddomat 21 o en bivalentshunt??
Laddomat 10 har ingen självcirkulation så pannans värme kommer bara pannrumet tillgodo genom strålningsförluster men genomströmningsförlusterna går bara till kråkorna..
Brännarens tempgivare ska sitta på acktanken så värmer solen så startar inte brännaren o värmen tas från acktanken/solen men om inte de räcker till så startar brännaren.. Då börjar värme tas från pannan när brännaren går o tills pannan är kall efter brännaren stannat då börjar det tas från acktanken..
Tänkte att kopplas de så pannan tömms på värme först blir det minimala förluster.. Pannan innehåller ju trots allt 205 liter vatten el 10 kWh vilket huset skulle ta innan det började tas ur acktanken.. Pannan skulle då bli kall på 1-4 timmar..
Hej, förstår dig inte riktigt...
Fick han paneler, men de var trasiga eller fick han inga paneler för att något levererats trasigt till SS?
Skall kika lite mer på Laddomat21 och bivalentpump.
Såg förresten i någon tidigare post att jag skulle ha varmvattenslinga i pannan som förvärmning- skall jag det? Vad är fördelarna med det?
/peo
Fick han paneler, men de var trasiga eller fick han inga paneler för att något levererats trasigt till SS?
Såg förresten i någon tidigare post att jag skulle ha varmvattenslinga i pannan som förvärmning- skall jag det? Vad är fördelarna med det?
/peo
Bivalentpump??? det skall nog vara bivalentshunt. Dvs en shunt som kan "hämta" varmt vatten från två olika nivåer i acktanken.peoe skrev:
En förvärmningsslinga i pannan, kan vara ett sätt att ta tillvara den värme som finns där. Den panna som du har beställt är på rätt så många liter vilket egentligen är en nackdel när man skall "köra" mot acktank.
Ja bivalentshunt ska de va.. :-[roli skrev:Bivalentpump??? det skall nog vara bivalentshunt. Dvs en shunt som kan "hämta" varmt vatten från två olika nivåer i acktanken.
En förvärmningsslinga i pannan, kan vara ett sätt att ta tillvara den värme som finns där. Den panna som du har beställt är på rätt så många liter vilket egentligen är en nackdel när man skall "köra" mot acktank.
Istället för att hämta värme från 2 nivåer i tanken så tänkte jag att inlopp 1 skulle va till pannan o inlopp 2 på shunten till acktanken.. Då tas värme från pannan först eftersom att inlopp ett öppnas först för att spetsa från inlopp 2 när det inte är tillräckligt varmt vatten i pannan.. Tempgivaren som styr när brännaren ska starta ska då sitta på acktanken så om solen värmer tanken så startar inte brännaren + att pannan tömms på värme först innan det börjar tas från acktanken...
Returen från radiatorerna kopplas då in på röret mellan laddomat 21 o botten på acktanken så när shunten tar från inlopp 1 (pannan) så går returen via laddomaten till pannan då laddomat 21 har självcirkulationsfunktion men inte laddomat 10.. Sen då shunten öppnar o tar från inlopp 2 (acktanken) går returen till acktanken..
Med denna inkoppling så kyls pannan först med minimala förluster då pannan innehåller 205 liter vatten/10 kWh då den är varm...
Hälften av pannans förluster kan du räkna med åker ut genom skorsten då pannan svalnar resten kommer huset/pannrumet till godo...
Han fick inga paneler alls utan hela lasten va paj sa han.. :peoe skrev:Hej, förstår dig inte riktigt...
/peo
Bivalentshunt (4-vägs) ska de va..
Ja du kan ha förvärmning av vv om pannan har vv-slinga men det är främst på sommaren om solen inte orkar värma o pannan har tvingats starta som du kan göra så o ta rätt på värmen i pannan.. Men de är nog bättre att du har elpatronen i acktanken som backup, Men om någon funderar på samma typ av anläggning som du men utan solfångare så är det en bra ide att ha slinga i pannan för att ta rätt på värmen i pannan..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Dränera sutteränghus, tips på firma i Göteborg
Grund & Markarbeten -
Rimligt pris betong emd pumpbil Göteborg 2025?
Grund & Markarbeten -
Spola vattenbrunnen nära Göteborg
Vatten & Avlopp -
Tips husleverantör/byggare Göteborgs Södra Skärgård
Hustillverkare -
Tips! Ventilationsrördelar i Göteborg
Säljes, Uthyres & Skänkes