11 042 läst ·
9 svar
11k läst
9 svar
Vintervärme i växthuset
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Jag funderar på hur jag ska göra med växterna i växthuset över vintern. Det har börjat frysa här på nätterna. Vårt växthus vilar på en vägg, och man tycker att det inte borde frysa i växthuset i första taget.
Hur gör ni andra? Gör det något att det fryser i växthuset?
Jag har funderat på någon typ av värmefläkt med timer, eller ev. att sätta dit flera ljuslyktor med stora ljus som får brinna kontinuerligt.
Hur gör ni andra? Gör det något att det fryser i växthuset?
Jag har funderat på någon typ av värmefläkt med timer, eller ev. att sätta dit flera ljuslyktor med stora ljus som får brinna kontinuerligt.
Beror kanske mest på vad det är i växthuset..
Själv har jag redan börjat rensa och kvar kommer väl bara vindruvan att vara och den får klara sig själva i vinter utan extra värme.
Själv har jag redan börjat rensa och kvar kommer väl bara vindruvan att vara och den får klara sig själva i vinter utan extra värme.
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Jag har olivträd och två citronträd som jag är osäker på vad jag ska göra med. Tror att de dör om jag tar in dem, det blir för torrt. Läste att man kan övervintra afrikas lilja genom att bara sätta dem i förrådet, mörkt och torrt. Sedan vaknar de till liv på våren när man sätter ut dem och börjar vattna igen. Det vore ju bra om man kunde göra det med citron och oliver också, men jag funderar på om det inte är bättre att de får vara ute i växthuset (men frostfritt).
Jag har både olivträd och ett citrusträd och dessa övervintrar jag inne pga jag inte har något utrymme med svalare temperatur. Detta har gått väldigt bra. Pga att vi hade så dålig sommar i år så flyttade jag inte ens ut dem detta året. Mina tappar inga blad men växer inte heller speciellt mycket under tiden de står inne.Marlene Eskilsson skrev:Jag har olivträd och två citronträd som jag är osäker på vad jag ska göra med. Tror att de dör om jag tar in dem, det blir för torrt. Läste att man kan övervintra afrikas lilja genom att bara sätta dem i förrådet, mörkt och torrt. Sedan vaknar de till liv på våren när man sätter ut dem och börjar vattna igen. Det vore ju bra om man kunde göra det med citron och oliver också, men jag funderar på om det inte är bättre att de får vara ute i växthuset (men frostfritt).
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Tack för svaren!
Man kan göra lite olika alltså, men värme måste de ha. Jag får ta mig en funderare helt enkelt.
Man kan göra lite olika alltså, men värme måste de ha. Jag får ta mig en funderare helt enkelt.
Frågan är hur mycket penagr för uppvärmning som är lönt att lägga ut i förhållande till det som kan bli förstört. Det kan ju lätt gå många tusenlappar i el en vinter även om man bara håller frostfritt. Har man väldigt mycket växter och kanske vill gå och pyssla lite i växthuset på vintern kan man lägga elkostnaderna på nöjeskontot.
Jag brottas med liknande fråga på vår och höst. När skall jag staerta/stoppa värmen i uthusen för växternas skull.
Jag brottas med liknande fråga på vår och höst. När skall jag staerta/stoppa värmen i uthusen för växternas skull.
Har haft en del citronträd men icke fått dom att klara mer än en vinter eller två.
Ibland kvittar det om man gör efter alla konstens regler, det funkar inte ändå.
Ibland kvittar det om man gör efter alla konstens regler, det funkar inte ändå.
Klicka här för att svara