J
Josth: Mycket intressant att se! Ovanligt välisolerat för att vara 70-tal med 20 cm i väggarna och 30 cm i tak. Ventilationen med luftvärmen var nog det mest intressanta. De hade verkligen tänkt till för att få luftintag via markrör att fungera bra. Inomhus omsatte luftvärmen hela 1250 m3/h (?), ett enormt luftflöde i en bostad som jag inte hört talas om tidigare. Ändå fladdrade inte
1 svar · 709 läst
J
joasag: Vårt hus från 1998 saknar ett fördelarskåp till golvvärmen. Har ingen lust att montera isär allt för att kunna trä in rören i ett riktigt fördelarskåp. Går det att göra någon lösning som gör detta lite mer okej ur läckagesynpunkt. Som tur är så är det golvvärme, så kan ju inte läcka allt för mycket vid en olycka. Jag har lite tätmassa till tätskikt kvar sen
0 svar · 987 läst
·
P
PNI: Någon tidigare skojare kan ha behandlat kaminen med vad som hellst. Särskillt om de inte tänkt och elda i den. Kaminer brukar vara demonterbara. Bär ut den och ställ på tomten. Hårdelda den en förmiddag. Låt svalna och bär in.
7 svar · 5,1k läst
·
C
CCbygger: Svärfar var inte orolig i alla fall. Själv blir man ju alltid nojig när det gäller vatten. Men han har 40 år i branschen. Är den här pluggen vi använde. https://www.hornbach.se/p/propp-aducerad-1-2-utvandig-ganga/5125600/
13 svar · 2,5k läst
·
Krilleman
Krilleman: Med en gängad vinkel IN/UT direkt i samlingsröret och två 45 gradiga böjar hade man nog kunnat spara ca 8-10cm på höjden för att kontrollera förtrycket. [bild]
4 svar · 747 läst
·
Damon Allen
Damon Allen: [citat] Great! Thank you! ☺️
5 svar · 1,3k läst
·
Skumrask bygg
Skumrask bygg: Vad kunde man gjort enklare menar du?
117 svar · 8,8k läst
·
R
Rickard1973: Jag har tänkt att isolera och inreda en del av mitt uthus, en f.d. handelsbod. Det aktuella rummet har en golvarea på knappt 40 kvm. Takhöjden är 4,5 m och det löper en balkong med spjälräcke runt tre av fyra väggar. Takhöjd under balkongen ca 2,3 m. I dag sitter det ett ”normalt” konvektorelement på väggen under en del av balkongen (Fläktkonvektor 1 på bilden). Vattenburet och
0 svar · 1,2k läst
·
K
karlmb: [citat] Gammal tråd men min Thermia är från 1965. Men nu behöver den en ny elpatron... Någon som vet var man billigast hittar det? Är det möjligen samma som till något annat märke?
20 svar · 13,7k läst
T
Tage97: [citat] Var sitter cirkulationspumpen eller hur ser den ut? 😊
6 svar · 36,8k läst
·
E
eiwallin: [citat] Ja, det såg ju lite konstigt ut att den var utdragen. Föräldrarna har haft där en firma för att kolla på värmen som antingen måste ha missat att kontakten var utdragen. Alternativt dragit ut den själva och glömt sätta tillbaka den. Tack för snabbt svar. Kontakten sitter nu i :) /Erik
2 svar · 2,2k läst
·
P
pursch1: [citat] Tack jonaserik
4 svar · 1,4k läst
·
FHi
FHi: Hej Haj just blivit tvungen att ersätta min acj och acf med enheterna ovan. Bägge har ren eldrift, dock är det nya systemet mycket mindre energieffektivt än det gamla trots att det borde vara tvärtom pga FTX bytet. Vet att FTX aggregatet är underisolerat då det sitter på vinden och dom kommer och ska fixa det. Men frågan är om det är hela förklaringen. Något jag funderar på är
0 svar · 708 läst
pantheon
pantheon: Tack för tips! Nu ligger det gängpasta i båda gängorna och det läcker inte längre. Det behövdes heller inte dras åt så fasansfullt hårt.
4 svar · 982 läst
·
M
Mehdi Askarizameydani: Tack för svaret. Då tolkar jag att det inte behövs att man stänga cirkulationspumpen av.
2 svar · 691 läst
·
Niclas.A
Niclas.A: Hej jag hyr ett hus som har en liten elpanna som är kopplad till ett öppet värmesystem. Radiatorerna är från diverse årtionden då huset är från 30talet. Så några enstaka radiatorer har ventil för returen. Och andra inte. Vilket gör att det blir en mardröm att balansera. I princip all värme vill gå till övervåningen. Där blir det tokhett om man skulle vilja. Radiatorn närmast
0 svar · 540 läst
J
Josth: Ok, då borde det inte vara problem att få plats med dubbla ventilationskanaler för antingen ett gemensamt FTX-aggregat eller frånluftsvärmepump med tilluftsmodul. Tittar man efter det sistnämnda och även är intresserad av kyla så har Comfortzone modellen RXC50 med tilluftsmodul T15 som kan ge komfortkyla. Passar bara när man bygger nytt.
12 svar · 639 läst
N
nochl: [citat] Minnet är kort. Kommer inte helt ihåg men jag misstänker att jag gjorde vägg-vändningarna innan jag la skivorna.
8 svar · 6,7k läst
·
ylven
ylven: Hur gick det med dina funderingar? Hade liknande funderingar när jag bytte uppvärmning i ett hus jag hade. Tyvärr snålade jag istället.
10 svar · 2,7k läst
G
gustavk: Tillbaka i huset (fritidshus). Kallt på golvet i samma rum som tidigare. 29 grader står mätaren idag. Alla andra rum är ok.
29 svar · 5,4k läst
·
P
PHPersson: [citat] Hört att randigt är generellt modernt :)
18 svar · 17,9k läst
S
Squareneck: [citat] Men det är som du säger inte särskilt varmt ovanför ”blandningsventilen/shunten”.
21 svar · 3,5k läst
·
A
Alexn72: Stäng av pumpen och vänts 1min. Starta. Låter det bubbligt eller bara svagt brummande?
18 svar · 4,6k läst
·
M
Mrmrpoal: [citat] Yes ska kolla upp det tack
91 svar · 4,5k läst
·
krillek
krillek: [citat] Jag köpte en sådan här på Ahlsell och det var inga problem att få ihop det. [HEADING=2]Adapter DANF (RA2000), MMA[/HEADING] [HEADING=3]MMA-RAN ADAPTER ENT PÅ DANFOSS[/HEADING] Artikelnummer: 4805284 Lev. artikelnr: 4033201 För MMA termostat på Danfoss ventil. Mässing. Varumärke: MMA Tillbehör radiatortermostat: Adapter Utförande: MMA-RAN 23-23 mm [bild]
4 svar · 3,2k läst
·
A
Anderzzon90: Hej vi har planer att bygga ut hallen och vill fixa golvvärme som vi har i alla andra rum, hur gör man detta ? Måste man riva upp golv förbi den andra slingan och lägga från pumpen och dit ? Eller går de att göra på något annat sätt ?
0 svar · 684 läst
Purre
Purre: [citat] Fördelarna brukar vara dimensionerade för max 90m per slinga. Ska du då koppla på en fördelare på fördelaren och sen lyckas hålla dig under 90 meter. Det blir dubbla cirkulationspumpar och dubbla shuntar efter varandra. Det är som gjort för att få problem med styrningen av det. Sen finns det fördelare som liknar i utseende men som är bland annat för tappvatten och med en
11 svar · 1,1k läst
·
E
eeuukkaa: Hur går planerna med detta?
60 svar · 14,5k läst
·
H
H-Thomasson: Ec home. Köp den med trådlös innegivare.
11 svar · 1,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.